چرا فلسطینی ها با وجود اطلاع از عواقب مرگبار مواجهه با اسراییل به آنان حمله کردند؟

امروز مبدا تاریخ جدید غزه است که نظام حکمرانی مبتنی بر قدرت زندانبان به نظام مبتنی بر «موازنه وحشت» تغییر خواهد کرد و مانند آنچه پس از نبردهای ۲۲ و ۳۳ روزه گذشت، فصل تازه ای از روابط قدرت شکل خواهد گرفت. این رویارویی به ظاهر یکطرفه، ساختار درونی قدرت در اسرا-ییل را نیز تغییر داده و علاوه بر چالش های سیاسی برای نتان-یاهو، مسایل اجتماعی در اسرا-ییل همچون مهاجرت معکوس و امنیت داخلی را به بحران تبدیل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد این پرسش را زیاد خوانده و شنیده ام که چرا فلسطینی ها با وجود اطلاع از عواقب مرگبار مواجهه با اسراییل به آنان حمله کردند؟این پرسشی است که در شرایط طبیعی و میان دو گروه / کشور مختار کاملا منطقی و محل بحث فراوان است. اما واقعیت این است که شرایط دو سوی ماجرای فلسطین کاملا متفاوت و خارج از یک رابطه عادی بسان سایر دولتها و ملتهاست.درگیری میان فلسطین و اسراییل به واقع نه هجوم یک دولت یا گروه به یک دولت یا گروه دیگر که شورش زندانی علیه زندانبان است. بسیاری از زندان‌ها از ویژگی‌های امنیتی مانند آشکارساز حرکتی، دوربین مداربسته، پنجره‌های حفاظت شده، دیوارهای بلند، سیم خاردار و حصار الکتریکی استفاده می‌کنند که زندانی به وسعت غزه از تمام آنها برخوردار است.

هزاران انسان به اتهام اعتراض به غصب سرزمین خود در بزرگترین زندان جهان محبوس مانده و از کمترین حقوق یک زندانی معمولی نیز برخوردار نیستند و بدتر آنکه، برخلاف زندانیان معمولی که از حقوق اولیه انسانی برخوردارند آنچه در غزه بیش از هرچیز به اسارت گرفته شده کرامت و عزت انسانی است.خیزش فلسطینی ها شورشی از جنس یک جنس رهایی بخش است که آزادی کرامت و انسانیت را فریاد می زند و مرگ با عزت را بر زندگی ذلت بار ترجیح می دهد.فلسطینی ها بی شک عواقب خیزش علیه زندانبان را می دانند اما این را هم می دانند که فردای خیزش مانند دیروز آن نخواهد بود.گروه های مقاومت در طی ۷۰ سال به خوبی دریافته اند که راز محبوبیت در مبارزه است.

اکنون حماس محبوب ترین جنبش خاورمیانه و حتی جهان است و این محبوبیت بسان جنبش های مقاومت در لبنان و یمن و ... سرآغاز تاریخی نو در معادلات منطقه است. امروز مبدا تاریخ جدید غزه است که نظام حکمرانی مبتنی بر قدرت زندانبان به نظام مبتنی بر «موازنه وحشت» تغییر خواهد کرد و مانند آنچه پس از نبردهای ۲۲ و ۳۳ روزه گذشت، فصل تازه ای از روابط قدرت شکل خواهد گرفت. این رویارویی به ظاهر یکطرفه، ساختار درونی قدرت در اسرا-ییل را نیز تغییر داده و علاوه بر چالش های سیاسی برای نتان-یاهو، مسایل اجتماعی در اسراییل همچون مهاجرت معکوس و امنیت داخلی را به بحران تبدیل خواهد کرد.

۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 48019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha