بازار ارز تحت تاثیر جو روانی و نوسانات موقت/ مردم از خریدهای هیجانی بپرهیزند

با آزادسازی منابع بلوکه شده، رشد مثبت اقتصادی و مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی دلیلی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد محمدرضا رنجبر فلاح؛ مدیر عامل اسبق بانک تجارت در رابطه با وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر به خبرنگار ایبنا گفت: تجربه نشان می‌دهد زمانی که افراد در بازارهای مالی با هیجان اقدام به خرید یا فروش می‌کنند، متضرر خواهند شد.

وی افزود: زمانی که دلار به قیمت ۶۰ هزار تومان رسید افراد به صورت هیجانی اقدام به خرید کردند و با ریزش قیمت نیز متضرر شدند، چون در زمانی که نرخ ارز بالا رفت با اقدامات مناسب و تدابیر بانک مرکزی این نرخ کاهش یافت و سپس در محدوده مشخصی هم تثبیت شد.

مدیرعامل اسبق بانک تجارت تاکید کرد: وقتی در چندین ماه پیش گذشته نرخ دلار بالا رفت، عده‌ای بر مبنای این افزایش قیمت، اقدام به خرید طلا کردند که با ریزش قیمت ارز طلا نیز با اُفت قیمت مواجه شد. متاسفانه مردم با کوچک‌ترین التهاب سیاسی بین‌المللی و شوک خارجی شروع به بروز رفتار هیجانی می‌کنند که به جز ضرر نتیجه‌ای برای آن‌ها ندارد.

به گفته وی، در فضایی که مردم اقدام به خرید هیجانی می‌کنند عده‌ای از سفته بازان با هدف سوداگری از این جو سواستفاده می‌کنند.

این اقتصاددان تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در چندین ماه گذشته و دسترسی به منابع ارزی، طبیعی است که این بانک بلافاصله وارد بازار ارز می‌شود و نرخ‌ها را کنترل می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی زمانی که التهابات سیاسی کم رنگ شود با تزریق ارز به بازار، نرخ دلار را کاهش می‌دهد و هیجانات از بین می‌رود؛ بنابراین کسانی که در این فضا اقدام به خرید کنند متضرر می‌شوند.

رنجبر فلاح با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از افراد سهام خود را با مبلغی پایین‌تر از ارزش ذاتی می‌فروشند تا پول خودشان را به بازار ارز بیاورند، تاکید کرد: این افراد در زمان ریزش قیمت دلار از جهت فروش سهم خود با زیر قیمت ذاتی نیز متضرر می‌شوند.

این اقتصاددان تاکید کرد: این افزایش قیمت‌ها در بازار ارز مقطعی است و برهمین راستا به مردم توصیه می‌کنیم تا از رفتار هیجانی برای خرید یا فروش دست بردارند.

وی گفت: اگر فاکتورهای سیاسی را کنار بگذاریم و به متغیرهای اقتصادی توجه کنیم چندین اتفاق مثبت مانند آزادسازی منابع بلوکه شده رقم خورده؛ بنابراین منابع در اختیار بانک مرکزی بیشتر شده است. همچنین صادرات نفتی و غیرنفتی رشد خوبی داشته که به تبع آن تراز تجاری و رشد اقتصادی نیز جهش داشتند، بنابراین مدیریت تقاضا برای بانک مرکزی سهل‌تر شده است.

به گفته وی، کاهش نرخ رشد نقدینگی نشان می‌دهد که نقدینگی برای سوداگری کم شده به همین جهت نشانه منطقی و اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 47982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha