تزریق پول در بازار باز پس از ۳ هفته افزایش یافت/ تب بالای نقدینگی در شبکه بانکی

داده‌های گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که عطش نقدینگی در شبکه بانکی همچنان افزایشی است. میزان سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها در بازار باز نیز، برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافته است. با این وجود، بر خلاف هفته‌های گذشته، بانک مرکزی در هفته جاری میزان تزریق پول خود در بازار باز را تشدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در بازار باز، بار دیگر رکورد شکست و به ۱۳۹ همت رسید. بانک مرکزی نیز در واکنش به این افزایش تزریق پول در این بازار را افزایش داد.

بانک مرکزی که هر هفته با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مرتبط با بازار باز و بازار بین بانکی را در قالب گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، اعلام می‌کند، امروز نیز داده‌های مربوط به سومین هفته مهرماه را منتشر کرد.

داده‌های گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که عطش نقدینگی در شبکه بانکی همچنان افزایشی است. میزان سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها در بازار باز نیز، برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافته است. با این وجود، بر خلاف هفته‌های گذشته، بانک مرکزی در هفته جاری میزان تزریق پول خود در بازار باز را تشدید کرد.

افزایش پول‌پاشی در بازار باز در حالی رقم خورده که بانک مرکزی میزان مداخله خود در بازار بین بانکی را کاهش داده است. طوری که این رقم در هفته جاری با کاهش ۴.۴ هزار میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته، به ۳۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جزئیات بیست و نهمین حراج بازار باز سال جاری

طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در بیست و نهمین حراج بازار باز سال ۱۴۰۲ که در هفته سوم مهرماه برگزار شد، ۲۰ بانک و موسسه اعتباری مشارکت کرده و بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را برطرف کردند.

موضع بانک مرکزی در حراج این هفته نیز توافق بازخرید بود. همچنین مدت توافق بازخرید بین بانک‌ها و بانک مرکزی همچنان هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید که در ادبیات اقتصادی بیشتر با نام نرخ ریپو شناخته می‌شود نیز در رقم ۲۳ درصد ثابت باقی ماند.

تزریق پول در بازار باز

۱۱۰.۸ هزار میلیارد تومان در بازار باز تزریق شد

آمارها نشان می‌دهند که سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌ها به بانک مرکزی از طریق بازار باز در این هفته ۱.۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بوده و به حدود ۱۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که رکوردی جدید برای این رقم در سه ماه اخیر محسوب می‌شود. اما بر خلاف سه هفته گذشته، با افزایش تقاضای نقدینگی از سوی بانک‌ها، بانک مرکزی نیز میزان تزریق پول خود در بازار باز را افزایش داد و به ۱۱۰.۸ هزار میلیارد تومان رساند.

لازم به ذکر است که ۹۰ هزار میلیارد تومان از استقراض‌های گذشته بانک‌ها در این هفته سررسید شد و این منابع به بانک مرکزی بازگشت.

بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز از سازوکارهای مهم اقتصادی برای اعمال سیاست پولی توسط بانک مرکزی به شمار می‌رود. طوری که بازار باز به بانک‌ها این فرصت را می‌دهد تا بتوانند کسری منابع خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند.

بانک‌ها با ثبت سفارش در بازار باز، اوراق قرضه در اختیار خود را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند و در عوض، مبالغ مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. با این حال بانک‌ها موظفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه نرخ بهره آن که همان نرخ توافق بازخرید است، به بانک مرکزی برگردانند.

۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۲
کد خبر: 47933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha