تب ۱۷۵ درجه در بازار باز/ تشنگی بانک‌ها برای وجوه نقد تمامی ندارد!

بانک‌ها در هفته جاری با ثبت رکوردی جدید، بیش از ۱۷۵ همت سفارش در بازار باز ارسال کردند اما رقم تزریق پول بانک مرکزی در این بازار ثابت ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، در روزهای انتهایی دومین هفته اسفند ماه، بانک مرکزی طبق روال هفته‌های گذشته خود، با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، داده‌های مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی کرد.

در پنجاهمین حراج بازار باز سال جاری، بانک مرکزی بار دیگر موضع توافق بازخرید را اتخاذ کرد و ۲۴ بانک و موسسه اعتباری با شرکت در این حراج، بخشی از نقدینگی موردنظر خود را از بانک مرکزی وام گرفتند. جزئیات این حراج اما توافق چندانی با هفته‌های قبل نداشت؛ طوری که مدت توافق بازخرید در هفت روز ثابت ماند و حداقل نرخ توافق بازخرید، یا همان نرخ ریپو نیز در سطح ۲۳ درصد باقی ماند.بررسی داده‌های منتشر شده از طرف بانک مرکزی حاکی از آن است که تب و تاب بانک‌ها در بازار باز برای جذب منابع نقد در هفته منتهی به ۱۴ اسفند ماه نیز ادامه یافته و سفارش‌های ارسال شده در این بازار، بار دیگر صعودی شده است. البته افزایش این هفته سفارش‌های ارسال شده در بازار باز نیز نتوانسته سبب شکسته شدن سقف رقم وام‌دهی بانک مرکزی شود.

بازار باز 12.14

رکورد جدید بانک‌ها در بازار باز

با استناد به گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی این هفته، رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در این بازار با رشدی ۱.۴ هزار میلیارد تومانی در مقایسه با هفته گذشته مواجه شده و به ۱۷۵.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین با تداوم روند صعودی رقم این سفارش‌ها برای سومین هفته متوالی، سفارش‌های ارسال شده در این بازار بار دیگر رکوردشکنی کرده و به سطحی رسیده که در ۴۰ هفته گذشته بی‌سابقه بوده است.

۱۴۵ همت دیگر در بازار باز تزریق شد

با وجود افزایش تقاضا در بازار باز، بانک مرکزی زیر بار افزایش رقم تزریق پول در این بازار نرفت و بار دیگر حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان از سفارش‌های ارسالی را پذیرفت و این مبلغ را در بازار باز تزریق کرد. به این ترتیب، رقم وام‌دهی بانک مرکزی در بازار باز، طی ۹ هفته اخیر در این رقم ثابت ماند. این در حالیست که در همین مدت، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به رقم سفارش‌های هفتگی بانک‌ها در بازار باز افزوده شده است.

البته با وجود تزریق پول ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی در بازار باز، ۱۴۵.۶ هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی در هفته‌های قبل به شبکه بانکی پرداخت کرده بود، در این هفته سررسید شد تا این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگردند.

سیل پول در بازار بین بانکی

بخشی دیگر از گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی این هفته، تحرکات بانک مرکزی در بازار باز را زیر ذره‌بین می‌برد؛ جایی که رکوردی دیگر در زمینه تزریق پول از سوی این نهاد به ثبت رسیده است. طبق داده‌های این گزارش، هفت بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی، در بازار بین بانکی این هفته از بانک مرکزی وام‌ گرفته و بخشی از نیاز خود به وجوه نقد را برطرف کرده‌اند.بانک مرکزی نیز ۱۱۴.۴ هزار میلیارد تومان از این طریق به بانک‌ها وام داده که این مبلغ نه تنها بیشترین میزان ثبت شده از نیمه فروردین ماه به این سو رسیده، بلکه رقم مداخله بانک مرکزی در تاریخ عملیات بازار بین بانکی، تنها در یک هفته بیشتر از میزان ثبت شده در هفته جاری بوده است.

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
کد خبر: 53147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha