آیا اسرائیل  واقعا توان کشاندن نبرد به خیابان‌های غزه را دارد؟

در حالی که مقامات اسرائیل اولویت اول خود را در بیرون راندن نیروهای نفوذی حماس به خاک اسرائیل و کنترل مرزها با غزه عنوان کردند؛‌ همزمان حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه ادامه دارد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا حملات اسرائیل در روزهای آینده به نبرد شهری در خیابان‌های غزه خواهد انجامید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از یورونیوز جان اسپنسر، کارشناس «مؤسسه جنگ مدرن» در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) پیش‌بینی کرد که «اسرائیل بزرگترین عملیات ترکیبی (هوایی/دریایی/زمینی/فضایی) تاریخ را علیه غزه انجام خواهد داد.»

الکساندر گرینبرگ از «مؤسسه راهبردی و امنیت اورشلیم» نیز گفت که در این صورت «آتش [درگیری] از همه جا سرازیر خواهد شد و اول از همه مراکز فرماندهی و نیروهای حماس هدف قرار خواهد گرفت.» وی در ادامه گفت: «همزمان ارتش [اسرائیل] خود را برای ورود به غزه آماده می‌کند.»

این نبرد احتمالی شهری، نیروهای دو طرف را به جنگ تن به تن سوق خواهد داد و همین موضوع باعث کاهش میدان دید، افزایش خطر گرفتار شدن در کمین، عدم امکان تشخیص غیرنظامیان از سربازان، و همچنین از حیز انتفاع افتادن خودروهای زرهی می‌شود.

خطرات ذاتی نبردهای شهری

اندرو گالر، افسر سابق ارتش بریتانیا و تحلیلگر شرکت خصوصی اطلاعاتی «جینز» معتقد است که نبرد شهری همچون یک «میدان نبرد ۳۶۰ درجه است، بطوریکه از هر طرف مورد تهدید خواهید بود.»

او افزود که عبور ایمن از ساختمان‌هایی که به طور بالقوه می‌توانند دارای تله‌های انفجاری باشند به معنی این است که پیشروی خانه به خانه مستلزم به کارگیری کارشناسان خنثی‌سازی بمب آن هم با وسایل دست و پا گیری مانند نردبان، طناب و مواد منفجره است؛ چه بسا این کارها باید در تاریکی شب و زیر آتش گلوله انجام شود.

آقای گالر این را هم افزود که عدم توانایی در موقعیت‌یابی دقیق نیروها در نبردهای شهری این خطر ذاتی را هم در خود دارد که افراد ممکن است هدف آتش نیروهای خودی قرار گیرند.

خیابان‌های غزه پس از حملات هوایی اسرائیل در دهم اکتبر ۲۰۲۳

خیابان‌های غزه پس از حملات هوایی اسرائیل در دهم اکتبر ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

شبکه موسوم به «مترو غزه»

حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی ساکن نوار غره از سال ۲۰۰۷ به این سو تحت محاصره اسرائیل زندگی می‌کنند.

در زیر خیابان‌های باریک و شلوغ غزه یک شبکه تونلی وجود دارد که برای سربازان اسرائیلی به نام «مترو غزه» شناخته می‌شود.

روزگاری صدها تونل در زیر مرز ۱۴ کیلومتری غزه با مصر حفر شده بود که برای رفت‌وآمد نیروها، جابجایی اسلحه و سایر کالاهای قاچاق مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اگرچه بسیاری از این تونل‌های زیرزمینی اکنون ویران شده‌اند؛ اما حماس از سال ۲۰۱۴ به این سو، شروع به حفر تونل‌های زیرزمینی برای تردد در داخل قلمرو تحت کنترل خود کرد.

برخی از این تونل‌ها در عمق ۳۰ تا ۴۰ متری زیر زمین حفر شده‌اند؛ موضوعی که به نیروهای فلسطینی اجازه تغییر موقعیت خود به دور از خطرات حمله دشمن را می‌دهد.از طرفی، آتشبارهای راکتی که فقط چند متر زیر سطح پنهان شده‌اند را می‌توان با دریچه‌ای از زیرزمین بیرون آورد و در مدت زمان کوتاهی آن‌ها را برای شلیک همزمان مهیا کرد.

ارتش و اطلاعات اسرائیل مطمئنا از موقعیت بخش‌هایی از این شبکه اطلاع دارند چرا که بخشی از آن را در سال ۲۰۲۱ به شدت بمباران کردند.

اما بخش‌های دیگر همچنان پنهان باقی مانده‌اند و هرگونه عملیات زمینی نیروهای ارتش اسرائیل در غزه را دشوارتر می‌کنند.

طولانی، سخت، با تلفات بسیار

کالین کلارک، مدیر تحقیقات اندیشکده «مرکز سوفان» مستقر در نیویورک می‌گوید: حماس «[موقعیت دقیق] تونل‌های خود را از حفظ است.» وی افزود: «برخی [از این تونل‌ها] احتمالا به تله‌های انفجاری تبدیل شده‌اند. آماده شدن برای جنگیدن در چنین زمینی... به اطلاعات گسترده ای نیاز دارد... که ممکن است اسرائیلی‌ها نداشته باشند.»

نبردهای زیرزمینی مزیت تاکتیکی بزرگی را به نیروهای حماس و رهبری آن خواهد داد. گرینبرگ در این زمینه معتقد است که «همه می‌دانند که این [نبرد] طولانی و دشوار و با تلفات فراوان خواهد بود، اگرچه فناوری‌هایی مانند روبات‌ها می‌توانند به نفع نیروهای مهاجم [اسرائیلی] عمل کنند.»

وی افزود: از سوی دیگر، مزیت تونل‌های حماس این است که «می‌تواند به عنوان تله به کار آیند.» به عبارتی، «وقتی این تونل‌ها [توسط اسرائیلی‌ها] پیدا ‌شوند، می‌توان آن‌ها را بست تا افراد داخل آن محبوس شوند.»

جنگجویان حماس در خیابان‌های غزه در هشتم ژوئن ۲۰۲۱

جنگجویان حماس در خیابان‌های غزه در هشتم ژوئن ۲۰۲۱آسوشیتدپرس

«گروگان ها را برگردانید»

ده‌ها گروگانی که حماس در روز شنبه و همزمان با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» دستگیر کرد، عارضه دیگری برای ارتش اسرائیل در حمله به غزه است.

سیلوین بول، جامعه‌شناس «مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه» گفت: «اگر جان گروگان‌ها در اولویت نباشد، جامعه اسرائیل [دولت] آن را نخواهد بخشید».

او پیش‌بینی کرد که نگرش شهروندان اسرائیلی این خواهد بود که «شما نتوانستید امنیت ما را تضمین کنید، پس گروگان‌ها را بازگردانید»، موضوعی که منجر به «جدال لفظی... بین سیاستمداران و مقامات ارتش» شده است.کوبی مایکل، محقق «موسسه مطالعات ملی راهبردی» مستقر در تل آویو گفت که دولت در حال حاضر قادر به مذاکره با نیروهای حماس نیست.

او گفت: «با همه غم و اندوه، و با همه تاثر باید گفت که مساله گروگان‌ها فعلا نمی‌تواند اولویت اول باشد.»

به گروگان گرفتن یک اسرائیلی توسط نیروهای فلسطینی

به گروگان گرفتن یک اسرائیلی توسط نیروهای فلسطینی آسوشیتدپرس

آقای مایکل افزود: «اسرائیل تنها وقتی می‌تواند موضوع گروگان‌ها را پیش بکشد که دست بالا را داشته باشد و حماس شکست خورده و ضعیف شود، [مذاکره برای تبادل اسرا] حتی یک ثانیه قبل‌تر [از رسیدن به این شرایط] هم غیر ممکن است».

یک مقام حماس مستقر در قطر روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «در حال حاضر هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره در مورد موضوع زندانیان یا هر موضوع دیگری قابل تصور نیست».

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
کد خبر: 47902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha