جنگ، بازار طلا را گرم کرد؟

جنگ میان اسرائیل و حماس جهان را تحت تاثیر قرار داده؛ به طوری که نه تنها مردم کرانه غرب، بلکه ساکنان سایر کشورها را مجاب به خرید طلا و دارایی‌های امن کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد طلا همواره به‌عنوان امن‌ترین بستر سرمایه‌گذاری دیده می‌شود. سرمایه‌گذاران از نزدیک رویدادهای اسرائیل را به‌عنوان یک خطر ژئوپلیتیک برای بازارها دنبال می‌کنند، با توجه به این موضوع که خشونت می‌تواند باعث حرکت مردم به سمت دارایی‌های امن از جمله طلا شود.

به گزارش تجارت نیوز تحلیلگران می‌گویند افزایش ریسک ژئوپلیتیک می‌تواند منجر به خرید دارایی‌هایی مانند طلا و دلار و افزایش تقاضا برای اوراق خزانه ایالات متحده شود که در حجم زیادی فروخته شده‌اند.

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار در Spartan Capital Securities، که پیش‌بینی کرده دلار نیز سود خواهد برد، گفت: «این مثال خوبی است از اینکه چرا مردم در پرتفوی خود به طلا نیاز دارند. این یک پوشش عالی در برابر آشفتگی بین‌المللی است.»

کاردیلو گفت: «هر زمان که آشفتگی بین‌المللی وجود داشته باشد، دلار تقویت می‌شود.»

به نقل از رویترز، بازارها در هفته‌های اخیر به این انتظار که نرخ بهره آمریکا برای مدت طولانی‌تری بالاتر بماند، واکنش نشان داده‌اند. بازده اوراق قرضه افزایش یافته، در حالی که دلار آمریکا در رگه‌ای از افزایش بوده است. در همین حال، بازار سهام برای سه ماهه سوم زیان‌های شدیدی دید، اما در هفته گذشته تثبیت شد.

وضعیت ایران؛ کاملا تحت تاثیر جنگ حماس و اسرائیل

برایان یاکوبسن، اقتصاددان ارشد در Annex Wealth Management، درباره وضعیت اسرائیل می‌گوید: «اینکه این یک لحظه بزرگ برای بازار است یا نه، بستگی به مدت زمان طول کشیدن جنگ میان اسرائیل و حماس دارد و اینکه آیا دیگران وارد درگیری می‌شوند یا خیر». یاکوبسن این سوال را مطرح کرد که به‌رغم افزایش تولیدات نفت در ایران، طول کشیدن این جنگ چقدر بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد.

یاکوبسن گفت: «تولید نفت ایران در حال افزایش است، بسیار حیاتی است که ببینیم عربستان سعودی چگونه واکنش نشان می‌دهد.»

وی افزود: «تلاش‌های ساکنان کرانه باختری و مردم خاورمیانه برای تبدیل سرمایه‌های خود به طلا و دارایی‌های امن یک امر کاملا طبیعی است. این وضعیت مانند یک رسم در هنگام جنگ شده است.»

تبدیل سرمایه به طلا به ضرر اقتصاد آمریکا

دیوید کوتوک، رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در مشاوران کامبرلند در ساراسوتا فلوریدا، گفت که وضعیت نگران‌کننده است، زیرا اقتصاد ایالات متحده به دلیل ناکارآمدی در واشنگتن ضعیف شده است. جمهوری خواهان به دنبال جانشینی برای کوین مک کارتی، رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان هستند و انتظار می‌رود یک تقابل جدی در بودجه در آینده‌ای نزدیک رخ دهد.

با اینکه وضعیت بازارها در آمریکا تا حدودی توانسته به ثبات حداقلی برسد، اما واکنش‌هایی که رخ داده، ساکنان آمریکا را مجاب کرده که احتمال جنگ و درگیری حتی در ایالات متحده بالاست. در ضمن، این موضوع باعث شده تا مردم این کشور به فکر خرید طلا و سرمایه‌های امن باشند.

خروج سرمایه آمریکایی‌ها از بخش‌های دیگر اقتصادی و تبدیل آن به طلا باعث کاهش گردش چرخه اقتصادی و تولید سرمایه بیشتر می‌شود؛ به‌ویژه اینکه آمریکا به دنبال تقویت ساختار دفاعی خود است.

۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 47820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha