رکورد تاریخی طلا جابه‌جا شد؛چرا طلا جهش کرد؟ /قیمت فلز گرانبها چه مسیری پیش رو دارد؟ /قیمت طلا در سال آینده به ۳ هزار دلار در هر انس خواهد رسید

انس طلا در بازگشایی امروز یک‌ رکورد جدید ثبت کرد و به بالای ۲۱۰۰ دلار رسید. البته پس از آن وارد فاز اصلاحی شد، باید دید که انس طلا در ادامه معاملات امروز چه می‌کند. اواخر هفته قبل روند حرکت انس طلا با سکه، دلار و طلای ایران همبستگی داشت. واقعیت این است که قیمت طلا به بالاترین حد خود رسیده و اکنون هر انس طلا در حدود ۲۱۰۰ دلار معامله می‌شود. با رشد قیمت طلا، این سوال مهم مطرح شده است که آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بیش از پیش تاجران را مطمئن کرده که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را در اوایل سال آینده میلادی پایین می‌آورد.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۲ درصد افزایش به ۲۰۸۵ دلار و ۴ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۷۳ درصدی به ۲۱۰۴ دلار و ۹۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات امروز به اوج ۲۰۱۱ دلار و ۳۹ سنت رسیده بود.

تاجران پس از اظهارات پاول تقریباً متقاعد شده‌اند که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر در اوج قرار دارد و مسیر پیش‌رو نزولی خواهد بود.تاجران در حال حاضر ۷۰ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره تا ماه مارس سال آینده میلادی کاهش یابد.

اظهارات پاول ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا را در روز جمعه پایین آورد و جذابیت طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا افزایش داد.سرمایه‌گذاران در حال حاضر بر اطلاعات اشتغال در بخش غیر کشاورزی آمریکا تمرکز کرده‌اند که قرار است در روز جمعه منتشر شود و می‌تواند دورنمای نرخ بهره را تحت تاثیر قرار دهد.قیمت نقره امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۲۵ دلار و ۸۷ سنت رسید. پلاتین هم با ۰.۴۴ درصد کاهش ۹۳۳ دلار و ۶ سنت معامله می‌شود.

انس طلا از هفته گذشته لیدر بازار ارز و طلا بود و روند صعودی قیمت‌ها را رهبری می‌کرد.انس طلا در کانال ۲۰۰۰ دلاری قرار دارد و گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده انتظارات افزایشی از شاخص دلار را نزولی کرده است.

قیمت طلا در جهان با دلار تعیین و معامله می‌شود و معیار ارزیابی طلا شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری امریکا است. در حقیقت با افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌ها میان طلا و اوراق قرضه رفت‌وآمد می‌کند. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در زمان کرونا سیاست‌های پولی و مالی انبساطی اتخاذ کردند تا از کسب‌وکارها در برابر کرونا حمایت کنند. همین مسئله منجر به رکوردشکنی تورم آمریکا از دهه ۱۹۸۰ شد و بانک مرکزی هم سخت‌ترین سیاست انقباضی را برای کنترل تورم از دهه ۱۹۸۰ اتخاذ کرد.

با اعمال سیاست‌های انقباضی بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده به عنوان دارایی امن در زمان سیاست‌های انقباضی افزایش یافت و افزایش‌های اوراق قرضه غالبا با کاهش ارزش انس طلا همراه بوده‌است. چرا که اوراق قرضه عایدی دارد که با تشدید سیاست‌های انقباضی عایدی اوراق قرضه افزایش می‌یافت ولی طلا یک دارایی بدون عایدی است که سود خریدار فقط ناشی از افزایش قیمت طلا است به همین‌خاطر طلا در رقابت با اوراق قرضه در زمان سیاست‌های انقباضی از دلار عقب می‌ماند.

چرا طلا جهش کرد؟

گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده و اروپا هشدار رکود می‌دهد و همین مسئله موجب تضعیف شاخص دلار و کاهش بازدهی اوراق قرضه و تقویت طلا شده‌است. در یک ماه گذشته شاخص دلار تضعیف شده است و از نزدیکی ۱۰۶ تا کانال ۱۰۳ کاهش یافته است، بازدهی اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز از نزدیکی ۴.۷ به نزدیکی ۴.۲ کاهش پیدا کرده‌است.

در همین شرایط انس طلا در یک ماه گذشته از محدوده ۱۹۰۰ دلار به بالا برگشته است. معامله گران تصور میکنند که فدرال رزرو در سال جاری دیگر دست به افزایش نرخ بهره نزند و شانس کاهش نرخ بهره از ماه مارس را ۶۰ درصد دانسته‌اند.

همین مسائل باعث تقویت انس طلا شده به نحوی که انس در هفته قبل کنترل بازار ارز و طلا را در دست گرفت.

طلا در روز جمعه فقط چهار دلار با مقاومت تاریخی خود فاصله داشت و به تعطیلات پایان هفته رفت و همین پایان خوش، حرکت بازار سکه و طلا را در روز شنبه و یکشنبه در ایران مثبت کرد. برای امروز چشم همه به انس طلا است. انس طلا در بازگشایی امروز یک‌ رکورد جدید ثبت کرد و به بالای ۲۱۰۰ دلار رسید و پس از آن وارد فاز اصلاحی شد، باید دید که انس طلا در ادامه معاملات امروز چه می‌کند چرا که در پایان هفته قبل روند حرکت انس طلا با سکه، دلار و طلای ایران همبستگی داشت.

سکه امامی نزدیک مقاومت

سکه امامی در روز جاری مقاومت محدوده ۳۰ میلیون تومانی و حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در پیش داشت. طلای آب‌شده هم با شکست مقاومت ۱۱ میلیونی می‌تواند نوسان بیشتری را تجربه کند.

ارزش معاملات خرد رکورد زد

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه افزایش یافت و رکورد افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۸۰۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان ارزش معاملات خرد در شش ماه گذشته بود.

در صورت ادامه روند افزایشی بازار سرمایه و با توجه به رکوردشکنی ارزش معاملات خرد انتظارات صعودی، احتمال موفقیت بورس در تثبیت بالای مقاومت تاریخی تقویت شده‌است.

مقاومت تاریخی شاخص کل که منطبق بر مقاومت سال ۹۹ است محدوده ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است که پس از این بازار سرمایه باید برای تثبیت بالای این محدوده تلاش کند.

اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها شروع به پررنگ‌تر شدن کرده و فولاد روز قبل به طور رسمی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها سخن گفت.

قیمت طلا چه مسیری پیش رو دارد؟

قیمت طلا به بالاترین حد خود رسیده و اکنون هر انس طلا در حدود ۲۱۰۰ دلار معامله می‌شود. با رشد قیمت طلا، این سوال مهم مطرح شده است که آیا افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟

به گزارش والکس و به نقل از cryptoglobe، قیمت طلا برای اولین بار در تاریخ، یک هفته متوالی بالای ۲۰۰۰ هزار دلار بوده و حالا با عبور از ۲۱۰۰ دلار، رکورد قبلی خود را پشت سر گذاشته است. اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر، احتمال کاهش نرخ بهره در سال آینده است. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، طلا جذابیت چندانی ندارد اما کاهش نرخ بهره، خرید طلا را به اولویت سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

اورت میلمن (Everett Millman) تحلیلگر ارشد بازار در Gainesville Coins، کاهش نرخ بهره، کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری و ضعیف‌تر شدن دلار را به عنوان مهم‌ترین عوامل افزایش جذابیت طلا معرفی کرد. او معتقد است که طلا همچنان به رالی صعودی خود ادامه می‌دهد.

پیتر شیف (Peter Schiff) تحلیلگر اقتصادی نیز یک رکورد تاریخی را برای طلا پیش بینی می‌کند. او که رابطه خوبی با بیت کوین ندارد، معتقد است که کاهش ارزش دلار در نهایت باعث افزایش قیمت طلا می‌شود. شیف توضیح می‌دهد که این یک لحظه مهم برای فدرال رزرو است چرا که همه تلاش‌ها برای کاهش تورم و نرخ بیکاری، ممکن است از بین برود. او می‌گوید کاهش ارزش دلار در یک چرخه معیوب مجدد باعث افزایش تورم خواهد شد و بانک مرکزی بار دیگر باید به سمت افزایش نرخ بهره حرکت کند.

لازم است این نکته را در نظر بگیریم که اعمال سیاست‌های انقباضی اکنون اقتصاد ایالات متحده را در معرض رکود قرار داده است. شیف با در نظر کردن شرایط فعلی، پیش بینی می‌کند که قیمت طلا مقاومت ۲۱۰۰ دلار را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت. بعد از آن که طلا از این قیمت عبور کرد، رشد این فلز گران‌بها شتاب بیشتری خواهد گرفت.

علی‌رغم افزایش قابل توجه قیمت طلا، سهام معدن طلا با درصد نسبتا کمتری افزایش یافته است. شیف این را نشانه‌ای از نزول در بازار تفسیر کرد. وی خاطرنشان کرد که طلا همچنان به صعود خود ادامه می‌دهد و تاکید کرد که برای رسیدن به بالاترین سطح ۵۲ هفته اخیر، ذخایر طلا باید ۱۲ درصد افزایش یابد.

اما مایک مک گلون (Mike McGlone) پیش‌بینی جسورانه‌تری را ارائه کرد. این استراتژیست ارشد در بلومبرگ معتقد است که قیمت طلا در سال آینده به ۳ هزار دلار در هر انس خواهد رسید.

با وجود این رکوردهای اسمی، CNBC اشاره کرد که براساس تورم، قیمت واقعی طلا در سال ۱۹۸۰ معادل ۳۴۵۲.۴۰ دلار امروز بود و این بالاترین رقم تاریخ است.

۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 49780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha