سقوط آزاد قیمت طلا از قله تاریخی

به دلیل قیمت‌گذاری تند و بیش از حد معامله‌گران در راستای کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو، طلا از بالاترین رکورد خود عقب‌نشینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بلومبرگ، طلا پس از جهش بیش از ۳ درصدی به رکورد ۲۱۳۵.۳۹ دلار در هر اونس رسید و از بالاترین رکورد خود در اوت ۲۰۲۰ نیز فراتر رفته بود؛ اما امروز دوشنبه، ارزش شمش طلا تا ۲.۵ درصد کاهش یافت.

رکوردشکنی طلا به دلیل اظهارات روز جمعه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو صورت گرفته بود. معامله‌گران سخنان پاول را زمینه‌ساز چرخش به سمت کاهش نرخ بهره و افت شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا تفسیر کردند.

سرمایه‌گذاران در چند روز آینده به دنبال سرنخ‌هایی در داده‌های مشاغل کلیدی و پیش‌بینی گام‌های بعدی فدرال رزرو خواهند رفت.

قدرت این فلز گران‌بها توسط طیف گسترده‌تری از عوامل حمایت می‌شود؛ از موج خرید توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی گرفته تا عدم‌اطمینان ژئوپلیتیک؛ زیرا ۴۱ درصد از جمعیت جهان در سال آینده به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

جو هارمنجیان، مدیر پورتفولیوی «Tiberius Group AG» گفت: طلا امروزه واکنشی به بسیاری از مسائل است، مواردی مثل ادامه تورم، کاهش نرخ بهره و عدم‌اطمینان ناشی از جنگ‌های بسیار پرهزینه‌ای که همچنان ادامه‌دار است.

این فلز زرد و گران‌بها غالبا رابطه معکوس با بازدهی اوراق‌قرضه دارد، افزایش نرخ بهره جایگزین جذاب‌تری برای طلا ارائه می‌دهد: این فلز در مقابل آن هیچ سودی ندارد و با افزایش نرخ بهره ارزش آن کاهش نیز می‌یابد.

برخی تحلیلگران استدلال کردند که واکنش بازار و رکورد شکنی طلا بیش از حد بوده و قیمت آن نیز امروز به ۲۰۲۴.۲۵ دلار در هر اونس در نیویورک کاهش یافت.

کلوین وونگ، تحلیلگر ارشد بازار ریزش شدید طلا را به دلیل فروش برخی برای جلوگیری از ضرر بیشتر می‌داند. این تحلیلگر سابقاً در مورد خطر عقب‌نشینی طلا در کوتاه‌مدت هشدار داده بود؛ ولی آن را ادامه‌دار نمی‌داند.

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 49803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha