۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 54115
توقف‌ناپذیری طلای جهانی

طلای جهانی که به عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاران در شرایط تورم، جنگ و رکود تلقی می‌شود، تا لحظات پایانی بازارها در روز جمعه همچنان به مسیر صعودی خود ادامه داد و با قیمت ۲۳۲۹ دلار بسته شد. به گفته اقتصاددانان برجسته، این دارایی در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک‌ به جذب ورودی‌های جدید خواهد پرداخت و گزارش اقتصادی اخیر از جمله شاخص مدیران خرید و شتاب بازار کار آمریکا خللی در رشد این فلز درخشان ایجاد نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درحالی که سیاستگذاران به گفت‌وگو در خصوص روند اقتصادی ایالات‌متحده در ماه‌های آتی می‌پردازند، بازارها واکنش سردی به این موضوع نشان داده و روند معاملاتی سابق خود را در پیش گرفتند. برای درک بهتر این موضوع باید عملکرد اقتصادی آمریکا و همچنین رفتار بازارهای جهانی را در واکنش به آن آنالیز کرد. در هفته‌ اخیر دو گزارش اقتصادی منتشر شده از جمله شاخص مدیران خرید و داده‌های شغلی این سیگنال را به سیاستگذاران می‌دهد که اقتصاد این کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و جرمی پاول می‌تواند برای مدت کوتاهی از تمرکز بر تغییر مسیر سیاست‌های پولی در ماه‌های پیش‌رو دست بکشد؛ زیرا داده‌ها بیان می‌کند که شاخص فعالیت‌های تولید آمریکا در ماه اخیر از ۵۰ واحد فراتر رفته که نشان‌دهنده پایان وضعیت انقباضی در بخش تولید است. از سوی دیگر نرخ بیکاری در ماه مارس از قله دوساله خود بازگشت و به سطح ۳.۸ درصدی رسید. از سوی دیگر فرصت‌های شغلی جدید در این ماه نیز از انتظارات فراتر رفت.

5 copy

گفتنی است که شغل‌های جدید ایجاد شده به ۳۰۳هزار شغل رسید که بالاترین سطح ۱۰ ماه اخیر به شمار می‌رود. گرچه گزارش مشاغل از متغیرهای اصلی تصمیمات پاول محسوب می‌شود و واکنش مثبت شاخص ارزی را به همراه داشت، اما نتوانست بر شتاب قیمتی طلا اثرگذار واقع شود. اما دلیل این امر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید به تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک اشاره کرد. این درگیری‌ها که از هفتم ماه اکتبر آغاز شد، به نفع این دارایی و سرمایه‌گذاران آن ختم شد و رکوردهای سریالی آن را به دنبال داشت. با وجود نامشخص بودن پایان درگیری‌ها در خاورمیانه نمی‌توان تصویر دقیقی از روند معاملاتی طلا ترسیم کرد که در این میان تحلیلگران سناریوهای احتمالی خود را ارائه کردند. آنها بر این باورند که تا زمانی که جنگ ادامه یابد طلا نیز به شیب مثبت خود ادامه می‌دهد و تا پایان این درگیری‌ها کمیته فدرال رزرو اقدامات خود را در جهت آغاز سیاست‌های انبساطی اعمال خواهد کرد. این امر واکنش منفی دلار جهانی را در پی خواهد داشت و بازار طلا بار دیگر به یکه‌تازی در بازارها خواهد پرداخت. از دیدگاه دیگر با پایان جنگ و پایبندی پاول به نرخ بهره فعلی، طلا رفتار سینوسی در پیش خواهد گرفت، اما چشم‌انداز بلندمدت مثبتی خواهد داشت. علاوه بر مطالب ذکر شده باید خاطرنشان کرد که داده‌های تورمی که در ۱۰ آوریل منتشر می‌شود می‌تواند سناریوهای مذکور را رد کرده و مسیر جدیدی پیش روی بازارها خواهد گذاشت. در نتیجه برای ارزیابی بهتر بازارها در آینده باید تا انتشار این گزارش منتظر ماند.

۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 54115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha