سقف‌شکنی طلا تمامی ندارد/کریپتوبازها در انتظار سیگنال اتریوم

هفته قبل بازارهای جهانی هفته پر خبر و شلوغی را پشت سر گذاشتند، اونس طلا به سقف‌شکنی‌ سریالی خود ادامه داد، شاخص دلار به سقف شش هفته‌ای رسید، معامله‌گران افزایشی بر کاهشی در بازار نفت غلبه کردند و معامله گران کریپتوکارنسی در ازدحام اخبار مهم گرفتار شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روز جمعه گزارش ایالات متحده از شاخص تورم مصرف خصوصی منتشر شد، با توجه به گزارش پیشین، معامله‌گران انتظار داشتند که تورم اعلامی بیشتر از تورم پیش‌بینی شده باشد به همین خاطر شاخص دلار با تکیه بر ثبت کمترین رکورد شاخص ین ژاپن در ۳۴ سال گذشته و انتظارات معامله‌گران از شاخص پی‌سی‌ای‌ به بالاترین سطح در شش هفته گذشته در محدوده ۱۰۴.۷ رسید. شاخص ین ژاپن در هفته گذشته سقوط کرد و به کمترین سطح در ۳۴ سال گذشته رسید.

وزارت بازرگانی آمریکا در روز جمعه گزارش داد که شاخص قیمت مصرف شخصی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی در بازه دوازده‌ماهه ۲.۸ درصد افزایش یافته و این رشد نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد بوده است، آمار اعلامی وزارت بازرگانی آمریکا در بازه دوازده‌ماهه و یک‌ماهه با پیش‌بینی و تخمین داوجونز مطابقت داشته است.

در حالیکه معامله‌گران پیش‌تر تصور می‌کردند که میزان تورم اعلامی بیشتر از پیش‌بینی اعلام شده باشد با این گزارش عقب نشینی کردند و شاخص دلار از سقف خود عقب نشست. شاخص دلار در محدوده ۱۰۴.۴۸ در پایان معاملات روز جمعه بسته شد بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو پس از اعلام گزارش خود در ماه می، فعلا اقدام جدیدی اتخاذ نکند و در نشست یازدهم و دوازدهم ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

طلا رکورد جدید ثبت کرد

گزارش شاخص PCE توسط وزارت بازرگانی نتوانست ترمز اونس طلا را بکشد و اونس جهانی طلا تحت تأثیر انتظارات از کاهش سیاست‌های انقباضی‌ بانک‌های مرکزی جهان راحت‌تر حرکت می‌کند، از طرفی تشدید تنش‌های ژئوپلتیکی در جهان تقاضا برای فلز زرد را به عنوان دارایی ایمن افزایش داده است. تنش‌ها در اروپای شرقی و خاورمیانه سوخت لازم برای افزایش تقاضای طلا را فراهم کرده‌است به طوری که تقاضای طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان به میزان قابل توجهی در دو سال گذشته رشد کرده‌است. مردم چین هم در سایه رکود اقتصاد کشور اژدها و بحران صنعت ساختمان‌سازی تمایل بیشتری برای خرید طلا پیدا کرده‌اند.

تمام موارد مطرح شده به رکورد شکنی و ثبت سقف قیمتی جدید برای اونس جهانی طلا در روز جمعه کمک کرد واونس جهانی طلا در پایان معاملات روز جمعه بالاتر از محدوده دو هزار و ۲۳۰ دلار بسته شد.

گزارش‌ها و اخبار حاکی از افزایش تلاش‌ها و اقدامات اسرائیل برای انجام عملیات در رفح است برخی تحلیلگران این اخبار را خبر ژئوپلتیک موثر بر سقف شکنی طلا دانستند.

اجماع افزایشی برای نفت

حملات اوکراین بیش از ده درصد از ظرفیت پالایشگاه‌های روسیه را مختل کرده ‌است، از طرفی روسیه به پالایشگاه‌ها دستورکاهش پانصد هزار بشکه‌ای را داده تا تولید به سطح مورد توافق اوپک پلاس در محدوده ۹ میلیون بشکه برسد.

در هفته جاری نیز جلسه اوپک پلاس تشکیل خواهد شد در نشست ماه مارس اوپک پلاس تصمیم گرفت توافق خود برای کاهش داوطلبانه تولید را برای سه ماهه دوم حفظ کند بازار انتظار دارد که در جلسه هفته آتی اوپک پلاس این کاهش را حفظ کند، از طرفی با توجه به عدم تبعیت اسرائیل از طرح آتش‌بس، افزایش اقدامات و فعالیت‌های اسرائیل برای اقدام نظامی در رفح، معامله‌گران انتظار ندارند که حوثی‌ها از حملات خود در دریای سرخ عقب‌نشینی کنند. تمام موارد مطرح شده در کنار عقب نشینی شاخص دلار به رشد قیمت جهانی نفت در روز جمعه کمک کرد، نفت وست تگزاس اینترمدیت در پایان معاملات روز جمعه در محدوده ۸۳.۱۲ دلار قرار گرفت.

هفته پر خبر برای ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین اتفاق و خبری که در حوزه ارزهای دیجیتال در هفته گذشته اتفاق افتاد و در خبرگزاری‌ها بازتاب یافت، حکم دادگاه فدرال منتهن برای سام بنکمن- فریدبنیانگذار FTX بود او به ۲۵ سال زندان محکوم شد که خیلی کمتر از ۴۰ و پنجاه سالی بود که دادستان‌های فدرال برای او می‌خواستند ولی این مقدار زندان از پیشنهاد پنج و شش‌ونیم سالی که وکلای او پیشنهاد کرده‌بودند بیشتر بود. دادگاه در حالی این مجازات را برای او به جرم کلاهبرداری اتخاذ کرده‌است که او معتقد است که این مشکلات به خاطر بحران نقدینگی و سوءمدیریت رخ داده است.

علاوه بر کاهش حجم معاملات در بیت‌کوین، اجازه معاملات ای‌تی‌اف بیت‌کوین از دلایل اصلی رونق بیت‌کوین است. در هفته گذشته لری فینک مدیرعامل ETF بلک راک بیت‌کوین از اشتیاق معامله‌گران برای معاملات ETF بیت کوین گفت و توضیح داد که صندوق ای‌تی‌اف IBTI از زمان تصویب در ژانویه تا کنون ۱۷ میلیارد دلار دارایی جمع‌اوری کرده است و سریع‌ترین ای‌تی‌اف در حال رشد در تاریخ ETFهاست. و نسبت به ماندگاری بلندمدت بیت‌کوین اظهار خوش‌بینی کرد. بیت ‌کوین در لحظه نگارش این گزارش در محدوده هفتاد هزار دلار قرار گرفته‌است.

اما آنچه که بر آینده معاملات رمزارزها تاثیر بیشتری خواهد داشت تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره اتریوم است. Sec(کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) درخواست شفاف‌سازی بیشتر از برخی شرکت‌های فعال در حوزه اتریوم را کرده و حتی شایعه شده که این کمیسیون تصمیم دارد اتریوم را سکوریتی( درجه امنیتی)اعلام کند، تصمیمات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره اتریوم مهم‌ترین عاملی است که بر آینده و چشم‌انداز معاملات ارزهای دیجیتال اثرگذار خواهد بود.

۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 53878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha