طلای جهانی در جاده ۲۰۰۰،مناقشات خاورمیانه بر بازارها چه تاثیری خواهد داشت؟

عوامل افزایشی طلای جهانی قدرت گرفتند. افزایش تنش‌ها در خاورمیانه که احتمال ایجاد بحران انرژی را افزایش می‌دهد، رکورد ۱۵ساله نرخ بهره اسناد خزانه دولت آمریکا و افزایش احتمال رکود اقتصادی از جمله اصلی‌ترین محرک‌های اقتصادی بودند که موجب رشد قیمت طلا شدند. قیمت طلا درصورت تداوم عوامل مذکور می‌تواند برای شکست سد ۲هزار دلاری آماده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد طلا در روز پایانی معاملات تلاش کرد تا به سنگر دو هزار دلاری هجوم ببرد. این تلاش درحالی رخ داد که ارتش اسرائیل برای عملیات زمینی در نوار غزه آماده می‌شود و هر روز اظهارات تازه‌ای در خصوص ابعاد جنگ از دو طرف مخابره می‌شود.

فارغ از ابعاد سیاسی، ابعاد اقتصادی این درگیری‌ها موجب شده که مسیر معامله‌گران بازارها همواره در مه‌ غلیظی باشد. در چنین شرایطی روزبه‌روز افراد بیشتری جذب بازار دارایی‌های امن می‌شوند. همین موضوع موجب شده که طلا خود را برای عبور از مقاومت ۲ هزار دلاری آماده کند. گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه می‌تواند آثار بسیاری بر اقتصاد جهانی داشته باشد، چراکه این منطقه به عنوان قلب انرژی جهان شناخته شده و به‌تازگی نیز اروپا همچنان در تامین انرژی خود به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در نتیجه هرگونه اختلال احتمالی در فرآیند تامین انرژی می‌تواند کل قاره اروپا و سپس کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. البته در کنار این موضوعات، بحث رشد بی‌سابقه نرخ اوراق قرضه ایالات‌متحده و افزایش احتمال رکود در میل سرمایه‌گذاران به خرید طلا بی‌تاثیر نبوده است. در حالی که دو طرف درگیر جنگ و متحدان آنها دائما یکدیگر را تهدید می‌کنند، قیمت‌ها در یک مسابقه طناب‌کشی میان گاوها و خرس‌ها قرار دارد. در این بین بالا گرفتن تنش‌ها در ناحیه خاورمیانه می‌تواند تاثیر شدیدی بر قیمت انرژی داشته باشد. این ناحیه یکی از اصلی‌ترین نواحی تامین انرژی در جهان است. آغاز جنگ روسیه و اوکراین باعث شده بود که بحران انرژی شدید در اروپا آغاز شود که تامین کمبود آن چند ماه زمان برد. حال به نظر می‌رسد مناقشات خاورمیانه و احتمال ایجاد یک بحران اقتصادی دیگر باعث شده ترس در معامله‌گران افزایش یابد. به همین جهت جریان سرمایه ریسک‌گریز به سمت بازارهای کم‌ریسک‌تر درحال حرکت است.

2 copy

در این بین طلا یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاران به نظر می‌رسد؛ چراکه نه‌تنها یک بازار امن شناخته می‌شود، بلکه تحت تاثیر سیاست‌های گوناگون دولت‌ها نیز نیست. درحال حاضر نرخ اسناد خزانه دولت آمریکا به یک رکورد ۱۶ ساله رسیده است. اوراق ۱۰ساله بیش از دیگر اوراق رشد داشته و تقریبا به ۵ درصد رسیده است. شرایط در باقی اقتصادهای بزرگ دنیا نیز همین‌طور است و برای مثال، نرخ اوراق خزانه دولتی ۳۰ ساله بریتانیا نیز به ۲۵ ساله رسیده است. چنین رشدی در نرخ اوراق بدهی دولت‌ها ترس از رکود اقتصادی را در بازارها ایجاد کرده که تاثیر بسزایی بر بازارها داشته است. مجموع این اخبار موجب شد که طلای جهانی در هفته گذشته کار خود را با ۱۹۸۱ دلار به پایان برساند. معاملات آتی طلا نیز برای دسامبر سال میلادی جاری کار خود را با ۲۰۰۸.۹ دلار پایان داد. ۱۹۸۰ دلار از لحاظ تکنیکال یکی از مقاومت‌های اساسی طلا محسوب می‌شود و اگر طلا بتواند خود را بالای این قیمت تثبیت کند، می‌توان برای شکست مقاومت ۲ هزار دلاری طلا امیدوار بود.

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 48302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha