اتفاق جدید در روند واردات خودروهای دست دوم / بازار آماده حضور خودروهای کارکرده خارجی است؟

خودروهای دست دوم خارجی یک قدم دیگر به بازار خودروی کشور نزدیک شدند. رییس دولت سیزدهم قانون مجلس در ارتباط با واردات خودروهای کارکرده را به وزارت خانه های صمت و کشور ابلاغ کرد. این اتفاق می تواند خبر خوبی برای متقاضیان خودرو باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، دولت سیزدهم قانون واردات خودروهای دست دوم را که از سوی مجلس ابلاغ شده بود را برای اجرا به دو وزارت خانه صمت و کشور ارجاع داد.

پس از تصویب "قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو"، رئیس جمهوری، مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد.

بحث واردات خودروهای کاکرده با اصلاح موادی از قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط نمایندگان مجلس مصوب شد این قانون بعد از ارسال به شورای نگهبان موافقت اعضای این شورا را نیز کسب کرد تا بار دیگر به مجلس فرستاده شود و از بهارستان رهسپار پاستور شود.

البته نمایندگان مجلس از روند واردات خودرو، چه نو و چه کارکرده، رضایت چندانی ندارند. آن طور که رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت تعلل دولت در اجرایی کردن مصوبه واردات خودرو سبب شد تا باپیگیری‌هایی که مجلس داشت، سرانجام وزارت صمت آیین‌نامه اجرایی را آماده کرده و برای دولت بفرستد.

عزت‌الله اکبری تالار پشتی ادامه داد ما در جلسه هفته گذشته با وزیر صمت، درباره سرانجام مصوبه واردات خودرو به کشور سؤال کردیم و با پیگیری‌هایی هم که داشتیم اعلام کردند که وزارت صمت آیین‌نامه را آماده کرده و برای دولت فرستاده است و باید منتظر خروجی این آیین‌نامه باشیم.

حال که دولت یک قدم به واردات خودرو نزدیک شده بازار خودرو نیز امیداور است تا با ورود خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم به بازار، قیمت خودرو با سرعت بیشتری در جاده کاهشی حرکت کند. البته فراموش نکنیم به رغم تلاش های دولت و مجلس همچنان چالش تامین ارز در مسیر واردات خودرو قرار دارد. وزارت صمت تا کنون تا پای ثبت سفارش پیش آمده، اما همچنان خبری از ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار نیست. وقتی واردات خودروهای صفر کیلومتر نهایی نشده نمی توان به واردات خودروهای دست دوم امید چندانی بست. گره ورود خودرو به کشور، چه نو و چه دست دوم، نه با آیین نامه اجرایی بلکه با رایزنی و جلب نظر مدیران ارشد بانک مرکزی ممکن می شود. مدیران بانک مرکزی نیز در حال حاضر نگران ارز برای تامین دارو و کالاهای اساسی هستند بنابراین طبیعی است در این شرایط ارزی به واردات خودرو اختصاص ندهند.

اما چنانچه چالش ارزی برطرف شود و واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده نهایی شود این اتفاق می تواند کمک کند تا بازار خودرو برای متقاضیان جذاب شده و با کاهش قیمت مشتری بیشتری در بازار آفتابی شود.

۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 45385

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha