حرکت دلار به سمت کف ۴۹ /روند کاهشی سکه شدت گرفت

برخی از فعالان بازار سفر ناگهانی رئیس‌کل بانک مرکزی به دوحه پایتخت قطر را در افت قیمت بازار بی‌تاثیر نمی‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد : نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار روز گذشته به سمت کف کانال ۴۹ هزار تومانی حرکت کرد. پس از نوسان قیمت این ارز در بازه ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار هفته نخست مهر ماه، دیروز نرخ دلار آزاد کاهشی بود و به سطوح قیمتی ابتدایی کانال مذکور رسید. این در حالی است که همزمان با افت قیمت دلار نرخ سکه طلا نیز کاهشی شد.

برخی از فعالان بازار سفر ناگهانی رئیس‌کل بانک مرکزی به دوحه پایتخت قطر را در افت قیمت بازار بی‌تاثیر نمی‌دانند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در چارچوب دیپلماسی منطقه‌ای دولت و همچنین برای تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به قطر سفر کرد. فرزین در این سفر با شیخ بندر بن محمد بن سعود آل‌ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به‌نظر می‌رسد گفت‌وگو در زمینه شروع عملیات بانکی انتقال دارایی‌های ارزی به حساب بانک‌های ایرانی محور اصلی سفر رئیس کل به قطر است. تحلیلگران بر این باورند که سیاست بانک مرکزی استفاده از این دارایی‌ها جهت حفظ ثبات بازار است و در نتیجه نمی‌توان انتظار شروع روندهای کاهشی چشمگیری در نرخ ارز داشت. روز گذشته نیز قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی با حدود ۱۶۰ تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی روز سه‌شنبه به رقم ۴۹هزار و ۱۶۰ تومان رسید.

9 copy

افت نرخ دلار در بازار آخر هفته

دیروز چهارشنبه ۵ مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه فعالیت خود را با ۸۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۹هزار و ۳۲۰ تومان به پایان رسانده بود، در بازار صبح روز چهارشنبه فعالیت خود را در بازه قیمتی ۴۹ هزار و ۲۰۰ تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود شیب روند کاهشی دلار تندتر شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم نرخ ارز مذکور در بازار عصر روز گذشته به پله دوم کانال ۴۹ هزار تومانی رسید و با حدود ۱۶۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۴۹ هزار و ۱۶۰ تومان معامله شد. همچنین نرخ یورو و پوند نیز در بازار روز گذشته مشترکا ۱۵۰ تومان کاهش یافت و در ارقام ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان برای یورو و ۵۹هزار و ۹۰۰ تومان برای پوند معامله شدند.

سوغاتی سفر رئیس‌کل

برخی از فعالان بازار، سفر رئیس‌کل بانک مرکزی را عاملی در جهت افت قیمت بازار روز گذشته می‌دانند. پس از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی ایران و انتقال آنها به قطر گمانه‌های زیادی در رابطه با محدودیت‌ها و مقصد این دارایی‌ها مطرح شد. روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی جهت گفت‌وگو پیرامون عملیات بانکی انتقال ارزهای مذکور به حساب بانک‌های ایرانی به قطر سفر کرد. به عقیده کارشناسان حتی با وجود محدودیت‌های اعمال شده بر این دارایی‌ها استفاده از آنها جهت خرید کالاهای غیر تحریمی سبب افت فشار از روی بازار ارز داخل شده و در نتیجه احتمال شروع نوسانات قیمتی جدید از میان می‌رود.

نوسان کاهشی چشم‌گیر سکه

روز گذشته روند کاهشی نرخ سکه طلا از بازار ارز شدیدتر بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در عصر روز گذشته حدود ۴۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از نرخ روز پیشین و در رقم ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه ۱۵۰ هزار تومان افت کرد و ربع سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش در رقم ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۱
کد خبر: 47453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha