چرا بازی‌های سپاهان ۳ بر صفر نشد؟

عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره رای این کمیته درباره محکومیت باشگاه سپاهان توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رضا جاودانی، عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صدور رای محکومیت باشگاه سپاهان از سوی کمیته انضباطی اظهار کرد: ما بر اساس ۱۱۷ مقررات انضباطی رای صادر کردیم. از دید کمیته انضباطی برخی از بندهای دستورالعمل سقف بودجه سازمان لیگ نقض شده است. ما در رای خود کامل دقیق توضیح دادیم که کجای قانون نقض شده است. از آنجایی که قانون درباره این نقض‌ها صراحت ندارد، ما بر اساس ماده ۱۱۷ رای صادر کردیم. در این ماده آمده در مواردی که مجازات تعیین نشده، در اختیار رکن قضایی است که تنبیهی در نظر بگیرد که این تنبیه با روح قوانین انضباطی سازگار باشد؛ یعنی نمی‌توانیم بگوییم سپاهان برود کارهای عام‌المنفعه انجام بدهد. ما می‌توانیم جریمه کنیم یا باشگاه را با کسر امتیاز مواجه کنیم. ما بر اساس تخلفاتی که طبق ماده ۵۱ احراز شد، بر اساس ماده ۱۱۷ حکم را صادر کردیم.

او در پاسخ به این سوال که چطور در این پرونده دیدارهای سپاهان برابر رقبا ۳ بر صفر به سود حریف نشده است؟ گفت: ما شکایت باشگاه‌ها در این زمینه را رد کردیم چون باشگاه‌ها تصور می‌کردند بازیکن غیر مجاز استفاده شده و بازی‌ها باید ۳ بر صفر شوند. بازیکن غیر مجاز مربوط به ماده ۶۱ است که پنج بند دارد که محل دعوا بند یک و بند پنج است.

او همچنین گفت: ما در رای خود آورده‌ایم که سپاهان باید قرارداد بازیکنان خود را اصلاح کند و در غیر این صورت اگر از این بازیکنان در لیگ استفاده کند و تیم‌های مقابل طی ۲۴ ساعت بعد از بازی شکایت کنند، مصداق استفاده از بازیکن غیر مجاز خواهد بود. در گذشته چون بعد از ۲۴ ساعت باشگاه‌ها از سپاهان شکایت کرده بودند لذا نمی‌توانستند مطالبه ۳ بر صفر شدن بازی را داشته باشند.

این عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بند پنج ماده ۶۱ درباره بازیکن غیر مجاز کاملا صراحت دارد و می‌گوید بازیکنی اگر با ارتکاب جرم توانست مجوز بازی بگیرد یا با جعل، کارت بازی بگیرد، موضوع ۲۴ ساعت درباره این موضوع صدق نمی‌کند و هر زمانی که باشگاهی متوجه شود می‌تواند شکایت کند و قابل رسیدگی است. مثال این موضوع شکایت باشگاه ساپیا از باشگاه شمس‌آذر است که در آن بازیکنی با جعل کارت پایان خدمت، توانسته بود کارت بازی بگیرد. در همان بند پنج هم توضیح داده اگر رسیدگی قبل از پایان فصل در همان مسابقات باشد بازی‌ها ۳ بر صفر می‌شود اما اگر بعد از پایان مسابقات باشد، به فصل بعد منتقل می‌شود که همین کار را درباره شمس آذر اجرایی کردیم و آنها لیگ برتر با امتیاز منفی شروع کردند.

او در ادامه گفت: قراردادهای باشگاه سپاهان بر اساس دستورالعمل سازمان لیگ نبوده است و ما بر اساس ماده ۶۱ به این پرونده رسیدگی کردیم و چون این موضوع به بند الف ماده ۶۱ برمی‌گردد، باید آن ۲۴ ساعت مهلت شکایت لحاظ می‌شد تا قانون ۳ بر صفر شدن بازی‌ها را لحاظ می‌کردیم. از الان به بعد اگر سپاهان قراردادهای خود را اصلاح نکند، استفاده از آن بازیکنان مصداق استفاده از بازیکن غیر مجاز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

جاودانی در پاسخ به این سوال که اگر باشگاه سپاهان قرارداد بازیکنان خود را اصلاح نکند، آیا از آنها می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند یا خیر؟ گفت: در ماده ۱۱۶ آمده اگر بخواهیم احکام شکل بین‌المللی داشته باشند، رکن قضایی فوتبال در مواردی همچون دوپینگ، تاثیر غیر قانونی در نتایج مسابقات، ارتشا، تعارض منافع، جعل، پیشنهادات هدایا، عدم رازداری و اعمال منافی عفت، باید درخواست خود را مبنی بر بین‌المللی شدن حکم با دلایل و مستندات از طریق دبیرکل برای فیفا ارسال کند. اگر ما بخواهیم رای خود را بین‌اللملی کنیم اولا باید در چهارچوب این بند باشد و از طرف دیگر بعد از قطعی شدن رای می‌شود به فیفا ارسال کرد؛ یعنی اول باید دید بعد از اعتراض سپاهان، کمیته استیناف چه تصمیمی می‌گیرد تا بعد از قطعی شدن رای، درباره آن تصمیم گیری شود. بند یک ماده ۱۱۶ درباره این موضوع ملاک عمل است و باشگاه سپاهان باید پیگیر موضوع باشد. نکته مهم این است که رای ما قابل تجدید نظرخواهی است.

او در پاسخ به این سوال که رای صادر شده از سوی کمیته انضباطی آیا قبل از رسیدگی در کمیته استیناف باید اجرا شود یا خیر؟ گفت: در مقررات انضباطی می‌گوییم که فقط جرایم مالی که قابلیت تجدید نظرخواهی داشته باشند غیر قابل اجرا هستند اما سایر آرا قابلیت اجرا دارند؛ یعنی الان که رای قطعی نشده است نمی‌توانیم از سپاهان ۴۰ میلیارد تومان جریمه بگیریم اما اگر بازیکنی غیر مجاز باشد و در یک بازی به میدان برود و بعد، کمیته استیناف غیرمجاز بودن بازیکن را تایید کند، آن باشگاه متضرر می‌شود.

۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۹
کد خبر: 46993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha