هوش مصنوعی چقدر آب مصرف می‌کند!

گزارش‌های محیط زیستی جدید مایکروسافت و گوگل نشان‌دهنده افزایش قابل توجه آب مصرفی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، مایکروسافت در گزارش خود اعلام کرده مصرف آب آن در ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۱.۷ میلیارد گالن (۶.۴ میلیارد لیتر) رسیده است. از سوی دیگر گوگل نیز از افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب در همین بازه زمانی خبر داده است.

شائولی رن یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید که مسئولیت ارزیابی تأثیرات زیست محیطی هوش مصنوعی مولد را برعهده دارد، در این باره می‌گوید: می‌توان ادعا کرد یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف آب مایکروسافت، هوش مصنوعی از جمله سرمایه‌گذاری کلان در هوش مصنوعی مولد و همکاری با شرکت اوپن ای آی است.

این گزارش که در آوریل ۲۰۲۳ میلادی منتشر شده، نشان می‌دهد آموزش چت جی پی تی ۳ به تنهایی حدود ۸۵ هزار گالن (۷۰۰ هزار لیتر) آب مصرف کرده است. همچنین تخمین زده می‌شود چت جی پی تی که نسخه اولیه جی پی تی ۳ است، برای گفتگو با یک کاربر و پاسخ به ۲۵ تا ۵۰ سوال ،۵۰۰ میلی لیتر آب مصرف می‌کند.

در مراکز داده که محاسبات هوش مصنوعی انجام می‌شود، به راه حل‌هایی برای خنک‌سازی در مقیاس وسیع نیاز است تا از داغ شدن بیش از حد سرورها و دیگر تجهیزات جلوگیری شود. سیستم‌های گرمایش، هوا رسانی و تهویه مطبوع و برج‌های خنک سازی مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند.

علاوه بر آن محاسبات هوش مصنوعی نیز انرژی بر است. در برخی اماکن تولید برق نیازمند عملیاتی است که به مصرف مقدار زیادی آب منجر می‌شود، به خصوص هنگامیکه فناوری‌های تولید برق مانند واحدهای ترموالکتریک به کار می‌روند که برای خنک سازی به شدت به آب نیاز دارند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرده مشغول بررسی راه‌هایی است تا سیستم‌های بزرگ‌تر را در زمینه‌های آموزش و به کارگیری، کارآمدتر کند.

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 46919
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha