۱۰ نکته درباره بزرگ‎ترین موتور جست‌وجوی جهان

به‌مناسبت ۲۵ سالگی گوگل، بد نیست بدانید مردم جهان روزانه ۸.۵ میلیارد جست‌وجو در گوگل انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند وقت قبل پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی جهان، بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. وب‌سایتی که در سال ۱۹۹۸ توسط دو دانشجوی دکترا از دانشگاه استنفورد به نام‌های لری پیج و سرگی برین ایجاد شد، اکنون غول بلامنازع دنیای اینترنت به ‎شمار می‌رود و به تنهایی ۹۲ درصد بازار جست‌وجوهای اینترنتی را در دست دارد. نزدیک‌ترین رقیب گوگل، یعنی موتور جست‌وجوی بینگ متعلق به مایکروسافت، تنها حدود ۳ درصد از بازار را در اختیار دارد و یاهو که زمانی بر این دنیا حکمرانی می‌کرد، کمی بیش از یک درصد را به خود اختصاص داده است. در ادامه ۱۰ نکته از تاریخچه گوگل را به‌نقل از «یورو نیوز» مرور می‌کنیم که احتمالا از آن‌ها مطلع نیستید.

۱. تولد در یک گاراژ
هرچند اکنون گوگل یکی از نمادهای «سیلیکون‌ولی» در کالیفرنیا محسوب می‌شود، اما تولد آن جایی نبود جزء یک گاراژ که دوست لری پیج و سرگی، یعنی سوزان وویچیکی (مدیر بازاریابی آینده گوگل)، برای کار اجاره کرده بود. آن‌ها در سال ۱۹۹۹ محل کار خود را از گاراژ به یک دفتر مدرن در سیلیکون‌ولی تغییر دادند. اکنون گوگل صاحب صدها دفتر در نقاط مختلف جهان است.

۲. نام‎گذاری با یک اشتباه املایی
نام غول دنیای جست‌وجو از یک اصطلاح ریاضی به نام «گوگول» (Googol) مشتق شده است که به عدد ۱ با صد صفر در جلوی آن اشاره دارد. این انتخاب، منعکس‌کننده تمایل بنیان‎گذاران گوگل برای جمع‌آوری مقادیر زیادی از اطلاعات بود. با این حال طبق آن‎چه گفته می‌شود مسئول ثبت شرکت به دلیل خستگی، در نوشتن این نام مرتکب یک اشتباه املایی شد و در نتیجه گوگل به صورت «Google» ثبت شد.

۳. وسوسه فروش در سال ۱۹۹۹
یک سال پس از شروع پروژه، لری پیج و سرگی برین قصد داشتند گوگل را بفروشند تا با آرامش بیشتری به تحصیل خود ادامه دهند. خریدار بالقوه آن وقت کسی نبود جز اکسایت (Excite) که در کنار یاهو و نپستر یکی از بزرگ‎ترین پورتال‌های اینترنتی در زمان خود به حساب می‌آمد. با این حال این وب‎سایت از پیشنهاد یک میلیون دلاری خود منصرف شد و درنهایت پیج و برین گوگل را حفظ کردند. شرکتی که اکنون ارزش آن بیش از هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

۴. گوگل دودل‌ها
حتما شما هم گاهی اوقات دیده‌اید که لوگوی گوگل عوض شده است. این لوگوها که در اصطلاح «گوگل دودل» نام دارند، درواقع تغییر موقت لوگوی گوگل هستند که شخصیت یا رویداد خاصی را برجسته می‌کنند.

۵. ورود فعل گوگل کردن به فرهنگ‌های لغات
در سال ۲۰۰۶، فرهنگ لغت آکسفورد عبارت «گوگل کردن» (to google) را به عنوان یک فعل برای اشاره به جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت، بدون توجه به موتور جست‌وجوی مورد استفاده، اضافه کرد. این فعل امروزه توسط چندین فرهنگ لغت در زبان‌های دیگر هم به رسمیت شناخته شده است.

۶. ۹۹ هزار جستجو در ثانیه
گوگل هم ‎اکنون پربازدیدترین سایت جهان به شمار می‌رود و مطابق آمارها، در هر ثانیه ۹۹ هزار و در هر روز ۸.۵ میلیارد جست‌وجو در گوگل انجام می‌شود. این عدد برای ربع قرن پیش تنها ۱۰ هزار جست‌وجو در روز بود. گوگل بخش اعظمی از مصرف اینترنت در دنیا را به خود اختصاص داده است. در ماه اوت ۲۰۱۳ پس از یک حادثه که باعث شد گوگل به مدت ۱۱ دقیقه از دسترس خارج شود، ترافیک اینترنت جهانی ۴۰ درصد افت کرد.

۷. صفحه اختصاصی برای بیش از ۸۰ زبان
گوگل که در سراسر جهان استفاده می‌شود، صفحه اصلی خود را به بیش از ۸۰ زبان ترجمه کرده است و سرویس ترجمه گوگل نیز با همین زبان‌ها در دسترس است. «کلینگون»، زبانی که یک نژاد بیگانه به همین نام در سری «پیشتازان فضا» به آن صحبت می‌کردند، نیز در میان گزینه‌های زبانی موجود است.

۸. ورود گوگل به بازار تلفن همراه
در رقابت با اپل، غول دنیای فناوری، گوگل در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد سیستم عامل موبایل اندروید را به مبلغ ۵۰ میلیون دلار خریده است. امروزه اندروید سیستم عامل بیش از ۳ میلیارد دستگاه الکترونیکی در سراسر جهان را تامین می‌کند. در ماه اوت گذشته، این سیستم عامل ۷۱.۷۵ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بود که بسیار جلوتر از همه رقبای خود قرار داشت.

۹. سرمایه‌گذاری‌های مهم گوگل؛ از یوتیوب و ویز تا اوبر
در سال‌های گذشته گوگل اقدام به خریدها و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در صنعت نرم‌افزاری و فناوری کرده است. از اندروید، یوتیوب و نقشه‌یاب ویز گرفته تا بلاگر، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ گوگل به طور متوسط هر هفته یک شرکت جدید را خریداری کرده است.

۱۰. گوگل در دادگاه‌ها
گوگل در چشم مقامات سازمان‌های ضدانحصار اروپایی و آمریکایی متهم به آسیب رساندن به شرکت‌های رقیب و همچنین اعمال نفوذ برای تسلط بی‌چون‌وچرا بر بازارهای آنلاین است. در سال ۲۰۱۸، کمیسیون اروپا برای همین اتهامات جریمه بی‌سابقه ۴.۳ میلیارد یورویی را برای آن‌ها وضع کرد (جریمه‌ای که سرانجام در سال ۲۰۲۲ به ۴.۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد). این در شرایطی است که گوگل توسط وزارت دادگستری و همچنین هشت ایالت آمریکا مورد شکایت قرار گرفته است.

منبع: روزنامه خراسان

۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 47470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha