دعوا بر سرِ "سم آلتمن" ؛ مغز متفکر چت جی‌پی‌تی

​​​​​​​خطرات این بار بسیار بیش‌تر است ؛ استعداد Open AI بسیار مورد توجه است و فناوری آن شرکت کلیدی برای آینده مایکروسافت است. نادلا امیدوار است که منافع شرکت خود را تضمین کرده باشد چه آلتمن شغل جدید خود را در مایکروسافت آغاز نماید و چه به استارت آپی که خود تاسیس کرده یعنی Open AI بازگردد. با این وجود، هرج و مرج هنوز پایان نیافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکونومیست، "سم آلتمن" یکی از بنیانگذاران Open AI استارت آپی که پشت چت بات Chat GPT قرار دارد در توئیتی نوشت:" ماموریت ادامه دارد، اما دقیقا مشخص نیست که کجا ادامه خواهد یافت". توئیت آلتمن بخشی از بیانیه مرتبط با پیوستن او به مایکروسافت بود.

دو روز پیش از آن، او از Open AI اخراج شده بود، زیرا "در ارتباطات خود با هیئت مدیره به طور مداوم صادق نبوده است". سپس "ساتیا نادلا" مدیر عامل اجرایی مایکروسافت اعلام کرد که آلتمن "یک تیم تحقیقاتی پیشرفته جدید هوش مصنوعی" را در مایکروسافت هدایت خواهد کرد.

در ابتدا به نظر می‌رسید که آلتمن تنها با چند همکار سابق اش همراه خواهد بود. با این وجود، مدتی پس از آن مشخص شد که بسیاری دیگر از اعضا و کارکنان شرکت Open AI خواستار پیوستن به او شده بودند. اکثریت قریب به اتفاق ۷۷۰ کارمند OpenAI با امضای نامه‌ای این تهدید را مطرح کردند که در صورت عدم موفقیت هیئت مدیره در بازگرداندن آلتمن از آن شرکت استعفا خواهند داد*.

جنجال‌های داغ‌ترین استارت آپ جهان تمام نشده است. The Verge یک نشریه آنلاین متمرکز بر فناوری گزارش داده که آلتمن ممکن است مایل به بازگشت به Open AI باشد البته در صورتی که اعضای هیئت مدیره مسئول اخراج او خود از مقام‌شان استعفاء دهند. به نظر می‌رسد که نادلا نیز چنین احتمالی را می‌پذیرد.

مانور او می‌تواند زیرکانه به نظر برسد. اگر آلتمن به Open AI بازگردد، مایکروسافت با بزرگ‌ترین سرمایه گذار Open AI که در زمان بحران از او حمایت کرده یک رابطه مهم را تقویت کرده است. از طرف دیگر، در صورتی که آلتمن و دوستان‌اش به مایکروسافت بپیوندند نادلا می‌تواند باهوش‌تر به نظر برسد چرا که توانسته استعدادها و فناوری‌هایی که دومین شرکت ارزشمند دنیا روی آینده آن شرط‌بندی کرده بود را در مایکروسافت ادغام کند.

مایکروسافت مدت‌هاست که روی انواع مختلف هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. مایکروسافت برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که با Open AI کار می‌کند و از آن زمان تاکنون ۱۳ میلیارد دلار در این استارت آپ سرمایه‌گذاری کرده که طبق گزارش‌ها ۴۹ درصد از سهام آن شرکت را شامل می‌شود. این قرارداد بدان معناست که فناوری Open AI باید روی Azure* بازوی محاسبات ابری مایکروسافت اجرا شود. در عوض، Open AI به مقادیر عظیمی از قدرت پردازشی مایکروسافت دسترسی دارد که برای آموزش مدل‌های قدرتمند خود نیازمند آن است.

این سرمایه گذاری یک سال پیش با راه اندازی Chat GPT برای مایکروسافت با اهمیت بسیار زیادی همراه شد. آن چت بات تبدیل به سریع‌ترین برنامه نرم افزاری مصرف کننده در تاریخ شد و ظرف مدت دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید. مایکروسافت چت بات‌های مشابه Chat GPT را راه‌اندازی کرده تا در کنار بسیاری از پیشنهادات خود از جمله ابزارهای بهره وری مانند Word و Excel و بینگ موتور جستجوی آن و حتی سیستم عامل ویندوز آن اجرا شوند.

بکارگیری قطعات Open AI در داخل مایکروسافت یک حرکت هوشمندانه خواهد بود. این فناوری در آینده مایکروسافت نقشی اساسی خواهد داشت. داشتن کنترل مستقیم، خطر این که Open AI بتواند فناوری خود را در جهتی متفاوت پیش ببرد از بین خواهد برد. آلتمن پیش از اخراج امیدوار بود که بودجه جدیدی برای Open AI جمع آوری کند که ارزش آن شرکت را به حدود ۸۶ میلیارد دلار می‌رساند. سرمایه گذاران مشتاق به نظر می‌رسند. قیمت سهام مایکروسافت با انتشار خبر اخراج آلتمن اندکی کاهش یافت. با این وجود، با اعلام خبر پیوستن احتمالی او به مایکروسافت این روند معکوس شد.

با این وجود، این حرکت خطراتی را نیز در پی خواهد داشت. یکی از آن‌ها شهرت و آبرو خواهد بود. یکی از ستون‌های استراتژی هوش مصنوعی مایکروسافت این بوده که فناوری را در دستان خود نگه دارد بنابراین، از این طریق شرکت را از شرمساری ناشی از خراب شدن Chat GPT محافظت می‌کند.

زمانی که متا شرکت مادر فیس بوک گالاکتیکا (Galactica) چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را منتشر کرد آن ابزار یک مدل زبانی بزرگ بود که برای ذخیره، ترکیب و استدلال درباره دانش علمی طراحی شده بود. آن برنامه هوش مصنوعی برای تسریع در تولید ادبیات علمی در نظر گرفته شده بود، اما کاربران با انجام آزمایش‌هایی دریافتند که آن برنامه می‌تواند مهملاتی را نیز ایجاد کند. در نتیجه، متا پس از چندین روز انتقاد بالاخره نسخه آزمایشی این برنامه هوش مصنوعی را آفلاین کرد.

برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند که مایکروسافت ممکن است دیگر نیازی به عایق بندی نداشته باشد. آن شرکت سرمایه گذاری زیادی در مدیریت ریسک‌های هوش مصنوعی داشته و تیم‌هایی از آن شرکت بر روی مسائلی از جمله امنیت، حریم خصوصی و محدود کردن رفتارهای نامناسب کار می‌کنند.

تیمی تحت رهبری آلتمن در مایکروسافت به دلیل آن که مدل‌های جدید باید طراحی و آموزش داده شوند نیازمند صرف زمان خواهد بود. اگر Open AI در این مدت زمان باهوش‌ترین کارمندان خود را از دست بدهد این وضعیت روند توسعه محصولات تازه آن را کُند خواهد ساخت.

تهدید سوم آن است که استعدادهای Open AI نه به مایکروسافت بلکه به طور کامل به جای دیگری انتقال یابند. "مارک بنیوف" رئیس Salesforce یک شرکت نرم افزاری دیگر گفته که حاضر است هر محققی که از Open AI استعفا دهد را استخدام کند.

این که آیا آنان Open AI را ترک خواهند کرد یا خیر تا حد زیادی به تصمیم آلتمن و رویکرد او بستگی خواهد داشت. نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که او استقلال عمل زیادی به دست خواهد آورد.

نادلا از آلتمن به عنوان "مدیر عامل" واحد جدید یاد کرد.خطرات این بار بسیار بیش‌تر است: استعداد Open AI بسیار مورد توجه است و فناوری آن شرکت کلیدی برای آینده مایکروسافت است. نادلا امیدوار است که منافع شرکت خود را تضمین کرده باشد چه آلتمن شغل جدید خود را در مایکروسافت آغاز نماید و چه به استارت آپی که خود تاسیس کرده یعنی Open AI بازگردد. با این وجود، هرج و مرج هنوز پایان نیافته است.


*Open AI در تاریخ ۲۲ نوامبر اعلام کرد که "در اصل" موافقت کرده سم آلتمن مجددا به عنوان مدیر اجرایی تحت هیئت مدیره جدید به آن شرکت هوش مصنوعی ملحق شود.
* برنامه Microsoft Azure به شما کمک می‌کند منابع خود را در حین حرکت پیگیری کنید به ابر متصل بمانید و وضعیت و معیارهای مهم را در هر زمان و هر مکان بررسی کنید. هم چنین، این امکان را فراهم می‌کند که کنترل منابع خود را حفظ کنید و اقدامات اصلاحی مانند راه اندازی و توقف ماشین‌های مجازی و برنامه‌های وب را انجام دهید.

۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 49395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha