سفر ولیعهد عربستان به ایران / عربستان بر نگاه متفاوت خود نسبت به گذشته تاکید دارد + فیلم

امیرعبداللهیان گفت: عربستان سعودی در این سفر تلاش کرد تا بر اینکه این کشور نگاه متفاوت از گذشته دارد تاکید کند و آمادگی خود را برای رقم خوردن صفحه جدیدی از روابط دو کشور نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حسین امیرعبداللهیان جمعه شب در بازگشت از سفر دو روزه به عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت: بیش از هفتاد درصد گفتگوهای روز گذشته (پنجشنبه) با وزیر خارجه عربستان بر موضوعات دو جانبه اختصاص داشت، زیرا معتقدیم باید مناسبات همه جانبه و پایداری بین تهران و ریاض شکل بگیرد. در همین چهارچوب توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری در دو بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار امروز (جمعه) خود با محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی افزود: بیش از نود دقیقه گفتگوهای صریح، روشن، بدون پرده و بدون روتوش با یکدیگر انجام دادیم. هر دو طرف اتفاق نظر داشتیم که امنیت و توسعه پایدار منطقه باید به همه منطقه اختصاص یابد، از این رو ایده امنیت و توسعه برای همه مورد تاکید دو طرف بود.

امیرعبداللهیان گفت: آقای محمدبن سلمان معتقد بود تحقق توسعه و امنیت پایدار در منطقه به نفع عربستان نیز خواهد بود.

دستور بن‌سلمان به بن‌فرحان درخصوص سند همکاری بلند مدت ایران و عربستان

وی با اشاره به تاکید دو طرف در خصوص ظرفیت‌های بالای ایران و عربستان گفت: آقای محمد بن سلمان به بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان دستور داد تا جهت تنظیم چهارچوب سند همکاری بلند مدت دو کشور اقدامات اولیه صورت بگیرد تا در جریان سفر مقامات عالی‌رتبه دوکشور به امضا برسد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از محمد بن سلمان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است، از اعلام موافقت ولیعهد عربستان با این دعوت و برنامه‌ریزی مقامات عربستان برای حضور در تهران در بهترین زمان ممکن خبر داد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ولیعهد عربستان سعودی ایده‌هایی را در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرد.

وی افزود: عربستان سعودی در این سفر تلاش کرد تا بر اینکه این کشور نگاه متفاوت از گذشته دارد تاکید کند و آمادگی خود را برای رقم خوردن صفحه جدیدی از روابط دو کشور نشان دهد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تاکید ایران و عربستان بر همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و سایر اقدامات عملی که منافع ملموسی برای دو ملت داشته باشد، گفت: باید اقداماتی در زمینه امضای اسناد پایه ای، از سرگیری پروازهای مستقیم بین دوکشور و اعزام ایرانیان به حج عمره داشته باشیم. در همین ارتباط در آینده نزدیک مقامات حج و زیارت ما برای انعقاد قرارداد به عربستان سفر خواهند کرد؛ ما نیز آمادگی داریم گردشگران زیارتی و سیاحتی عربستان سعودی را پذیرا باشیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برداشت من این است که منطقه وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های چندجانبه خواهد شد، این درک بوجود آمده که منطقه با نگاه درون زا و بدون تکیه به بیگانگان می‌تواند به سمت توسعه گام بردارد.

وی با اشاره به سیاست همسایگی مورد تاکید رییس جمهور گفت: این نگاه را با گام‌هایی نیرومندتر ادامه خواهیم داد و امیدواریم شاهد منطقه‌ای امن، با ثبات و با توسعه پایدار باشیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که روز گذشته (پنجشنبه) در سفری دو روزه به عربستان سعودی سفر کرده بود، عصر جمعه به تهران بازگشت.

وزیر امور خارجه با سفر به ریاض و جده با مقامات بلندپایه عربستان سعودی از جمله محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی و فیصل بن‌فرحان وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

بن فرحان نیز دو ماه قبل با سفر به تهران قفل ۱۷ ساله از آخرین سفر یک وزیر خارجه به ایران را شکست و «پیام دعوت ملک سلمان به آیت الله رئیسی جهت سفر به عربستان» را منتقل کرد.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 46147
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha