پایان نشست جده درباره اوکراین بدون صدور بیانیه

نشست بین‌المللی جده با حضور نمایندگانی از حدود ۴۰ کشور و در غیاب روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین بدون صدور بیانیه پایانی به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، عربستان سعودی روز شنبه میزبان مذاکراتی درباره جنگ اوکراین بود که با حضور نمایندگانی از حدود ۴۰ کشور در شهر ساحلی جده برگزار شد و چند ساعت پس از آغاز آن به پایان رسید.

منابع به خبرگزاری فرانسه گفتند که نشست جده همانطور که انتظار می‌رفت، بدون صدور بیانیه نهایی به پایان رسید و اشاره کردند که برخی از هیئت‌ها قصد دارند در نشست‌های دو جانبه روز یکشنبه در جده شرکت کنند.

یک منبع اروپایی از یک تفاهم در مورد نکات اصلی به ویژه احترام به "تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین" صحبت کرد، مشروط بر اینکه این موضوع "در قلب هر توافق صلح" قرار گیرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت: "تلاش‌ها برای ایجاد شرایط برای مذاکرات سازنده انجام می‌شود. "

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره مذاکرات جده اعلام کرد که جلسات جده بر فرمول صلح متمرکز خواهد بود که خواستار بازگشت مرزهای سابق اوکراین از جمله سرزمین‌های کریمه است که از سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شده است.

با این حال مسکو که در نشست‌های جده شرکت نمی‌کند، گفت که هرگونه مذاکره باید "واقعیت‌های جدید منطقه‌ای" را در نظر بگیرد.

گفتگوها در جده به دنبال جلساتی در ژوئن گذشته در کپنهاگ برگزار شد که در پایان آن هیچ بیانیه رسمی منتشر نشد. به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ریاست هیئت واشنگتن در جده را بر عهده داشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی عصر روز شنبه خود با بیان اینکه ۴۲ کشور در جده حضور دارند، خاطرنشان کرد که هیئت اوکراینی فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای خود را که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین است، پیش می‌برد.

دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که این دیدارها با هدف مشارکت گروهی از کشورها در بحث در مورد مسیر صلح به ویژه اعضای بلوک "بریکس" با روسیه است.

چین به نوبه خود از طریق نماینده خود، لی هوی در مذاکرات جده شرکت کرد. پکن عزم خود را برای "ادامه ایفای نقش سازنده برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین" ابراز کرد.

هند و آفریقای جنوبی نیز مقاماتی را به جده فرستادند، در حالی که رسانه‌های برزیلی گفتند که سلسو آموریم، مشاور ویژه امور بین الملل رئیس جمهور لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا از طریق ویدئوکنفرانس در آن شرکت کرده است.

اما برزیل روز شنبه اعلام کرد که «هر مذاکره واقعی باید شامل همه طرف‌ها از جمله روسیه باشد» و خاطرنشان کرد که «اگرچه اوکراین بزرگترین قربانی است، اما اگر واقعاً خواهان صلح هستیم، باید مسکو را به هر طریقی در این روند مشارکت دهیم».

خبرگزاری عربستان سعودی شامگاه جمعه گزارش داد، نشست‌های جده بر «آمادگی این کشور برای کمک به دستیابی به راه‌حلی که منجر به صلح پایدار می‌شود» تاکید کرد.

عربستان سعودی با تکیه بر روابط خود با طرف‌های اوکراینی و روسی به دنبال ایفای نقش میانجی در جنگی است که اکنون نزدیک به یک سال و نیم می‌گذرد. در ماه می‌ گذشته، نشست اتحادیه عرب در جده میزبان ولودیمیر زلنسکی بود.

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 45714
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha