ترکیه و عربستان وارد دور جدید همکاری‌ها شدند

عربستان و ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم خود برای آغاز مرحله جدید همکاری خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، این همکاری‌ها شامل همکاری‌ سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی می شود. 

به گزارش آناتولی ترکیه، در این بیانیه مشترک همچنین دو کشور راه های تسهیل تجارت فی مابین را بررسی کردند. از دیگر مفاد این بیانیه مشترک می توان به دعوت ترکیه از صندوق‌های سرمایه گذاری عربستانی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جدید ترکیه‌ای اشاره کرد.

محمد بن سلمان عصر چهارشنبه در سومین ایستگاه سفر منطقه ای خود پس از مصر و اردن وارد آنکارا شد و در فرودگاه اسن بوگا مورد استقبال فواد اوکتای معاون رییس جمهوری ترکیه قرار گرفت.

ولیعهد عربستان ساعاتی پیش در نخستین سفر خود به ترکیه پس از دیدار با مقامات بلندپایه ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور راهی ریاض شد.

روابط عربستان و ترکیه درپی قتل فجیع جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه تیره شد و عربستان به دنبال آن سطح روابط سیاسی و اقتصادی با ترکیه را به شدت پایین آورد.

اردوغان که ماه های اخیر با بحران شدید اقتصادی در کشورش و کاهش شدید ارزش لیر مواجه است، برای برون رفت از این وضعیت تلاش کرده تا روابط خود با سعودیها را بهبود بخشد و در این راه پرونده قتل خاشقچی را وجه المصالحه قرار دهد.

رییس جمهوری ترکیه در همین راستا اخیرا سفری به جده داشت و با بن سلمان دیدار کرده بود.

در بیانیه مشترک سعودی و ترکیه همچنین بر تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و تبادل دیدگاه‌ها درباره مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی راهکارهای تنوع‌بخشی و توسعه تجارت فیمابین دو کشور تاکید شد.

در این همچنین آمده است که توافق‌نامه‌های همکاری دفاعی در خدمت به منافع دو کشور فعال شود. دو کشور همچنین درباره گشترش همکاری‌ها در زمینه‌های بهداشت، آموزش و گردشگری توافق کردند.

عربستان همچنین از حمایت ترکیه از نامزدی ریاض برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۳۰ استقبال کرد.  

در ادامه این بیانیه مشترک مقرر شد همکاری ریاض و آنکارا در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و سازمان ملل متحد گسترش یابد و دو کشور در جهت حفظ امنیت و ثبات در کشورهای منطقه همکاری کنند.

۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 29629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha