محمد بن سلمان در صفحه شطرنج منطقه مثل یک شاه بازی می‌کند!

یک سایت عبری زبان با اشاره به اقدامات ولیعهد عربستان در کاهش تولید نفت و ازسرگیری روابطش با ایران، او را "مردی شگفت‌انگیز در خاورمیانه" توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری "سما"ی فلسطین، سایت عبری زبان واللا در گزارشی طولانی به اقدامات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در دوره اخیر پرداخت و نوشت: اقدامات او نشان می‌دهد که با وجود اینکه هنوز یک شاهزاده است، در صفحه شطرنج منطقه همانند یک شاه بازی می‌کند.

این سایت در گزارش خود آورد، عربستان ماه آتی میلادی تولید روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد و آن را به هشت میلیون بشکه در روز خواهد رساند. با وجود اینکه عربستان موضوع کاهش تولید نفت را با شرکای خود در سازمان اوپک در وین بررسی کرد، اما به صورت یک جانبه و بدون اینکه از دیگر شرکای خود بخواهد تولیدشان را کاهش دهند، تصمیم گرفت تولید خود را کاهش دهد، در واقع عربستان در ماه مه تولید روزانه نفت را یک میلیون بشکه کاهش داده و از ۱۰ به ۹ میلیون بشکه رساند.

عبد العزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت، این کاهش احتمالا بیشتر می‌شود، واکنش بازارها به این مساله نیز افزایش قیمت نفت بود، در آوریل سال جاری میلادی کشورهای اوپک+ اعلام کردند که تولید روزانه نفت خود را ۱.۱۶ میلیون بشکه کاهش خواهند داد.

بر اساس گزارش این سایت عبری زبان، اعلام کاهش تولید موجب افزایش قیمت‌ها شد، اما اکنون قیمت‌ها دوباره بازگشته و کاهش یافتند، در واقع این بیانیه عربستان دومین تلاش این کشور برای افزایش قیمت جهانی نفت از طریق کاهش دیگری در سال جاری میلادی بود که نارضایتی آمریکا را به دنبال داشت.

سایت واللا در ادامه گزارش خود آورد، آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت جهان پس از آنکه میلیاردها دلار را در جنگ‌ها هزینه کرد و متحمل تلفاتی در صفوف سربازان خود شد، اقداماتی را برای بازگرداندن نفوذ خود در خاورمیانه در پیش گرفت و اکنون در تلاش است با اتخاذ برخی سیاست‌های منطقه‌ای جدید و استفاده بهینه از مابقی نفوذ خود، قدرتش را در خاورمیانه و کشورهای منطقه بازگرداند.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است، در واقع آمریکا رویکرد متناقضی با عربستان دارد (پس از متهم شدن بن سلمان به دست داشتن در ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، او از سوی غرب طرد شد) اما بن سلمان روی صفحه شطرنج منطقه همانند یک پادشاه بازی می‌کند.

این سایت عبری زبان در ادامه گزارش خود افزود: اسرائیل به عنوان یک قدرت نظامی منطقه با چشمانی باز منتظر است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سفر به واشنگتن دعوت کند تا مسیری "اسرائیلی" برای گسترش توافقنامه‌های ابراهیمی (توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) در راستای ایجاد روابط دیپلماتیک با عربستان باز شود.

در ادامه گزارش یاد شده آمده است، اسرائیلی که در داخل دچار دودستگی شده و به روابط باز خود با عربستان می‌بالید، از روند سریع و پرشتاب در منطقه به شدت غافلگیر شد، ابتدای ماه جاری میلادی سفارت ایران در ریاض پس از هفت سال قطع روابط دو کشور بازگشایی شد، این اقدامات با میانجیگری گسترده و در سکوت چین که پشت سر آمریکا انجام می‌شدند، محقق شد.

بازی بن سلمان با اسرائیل

سایت واللا در ادامه نوشت، عربستان هدیه‌ای را در قالب آغاز پروازها بر فراز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اسرائیل داد، از جمله آنها امارات و بحرین هستند که در چارچوب توافقنامه‌های ابراهیمی، روابط دیپلماتیکی را با آنها آغاز کرده بود، و مهمتر آنکه هواپیماهای غیرنظامی از مبدأ اراضی اشغالی و با عبور از آسمان عربستان به سمت خاور دور که با سرعت در حال توسعه است، به پرواز در آمدند. همچنین اسرائیل در آوریل ۲۰۱۶ لطفی در حق عربستان کرد و با حمایت از مالکیت آن بر دو جزیره تیران و صنافیر در تنگه تیران مصر نیز با انتقال مالکیت آنها موافقت کرد.

در واقع رژیم صهیونیستی با انتقال مالکیت دو جزیره یاد شده موافقت کرد و عربستان نیز رفت‌وآمد آزادانه از تنگه تیران را تضمین کرد. همچنین این رژیم موافقت خود را با آلمان که به حفظ صلح و امنیت این رژیم متعهد شده، برای فروش ۲۰۰ تانک پیشرفته لئوپارد به عربستان پس از بهار عربی سال ۲۰۱۱ اعلام کرد و همچنین به نظر می‌رسد که اسرائیل به صورت منظم داده‌هایی را با عربستان به اشتراک می‌گذارد، اما دو طرف در این زمینه بیانیه‌های رسمی را منتشر نمی‌کنند.

عربستان برای درگیری اسرائیلی-فلسطینی شرط تعیین کرد

سایت واللا در ادامه گزارش طولانی خود آورد، "اسرائیل امیدوار بود که بتواند جنگنده‌های اف۳۵ را بدون ثبت در رادار بر فراز عربستان به سمت نقاطی همانند بوشهر، نطنز، فردو و یا نزدیک اصفهان به پرواز درآورد، اما چینی‌ها آمدند و همه چیز را زیر و رو کردند و شرایط را به سمت ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سوق دادند".

در ادامه این گزارش آمده است، عربستان به سمت ترکیه بازگشت و چند ماه قبل مبلغ پنج میلیارد دلار را از طریق صندوق توسعه عربستان در بانک مرکزی ترکیه سپرده‌گذاری کرد.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است، مشکل عربستان به مساله‌ای استراتژیک برای آمریکا و غرب تبدیل شده و آمریکا نگران این است که عربستان از دستانش فرار کرده و به سمت چین، روسیه و ایران برود. محمد بن سلمان قاطعانه از آمریکایی‌ها می‌خواهد به او در ایجاد زیرساخت‌های تولید انرژی هسته‌ای برای نیازهای صلح آمیز بدون نظارت آمریکا و جامعه بین‌المللی و نیز حرکت در مسیر حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی کمک کنند، همچنین بن سلمان می‌خواهد به او اجازه خرید تجهیزات نظامی پیشرفته از آمریکا و نیز تضمین امنیتش را بدهند و اگر آمریکا با شروط عربستان موافقت کند، عربستان به توافقنامه‌های ابراهیمی ملحق می‌شود.

سایت واللا در ادامه گزارش خود تاکید کرد: بن سلمان به بایدن سیگنال‌های بیشتری با این مفهوم می‌دهد که مهارات‌هایی شامل ازسرگیری روابط با ایران و گرم کردن جدی روابط با چین را برای رسیدن به آنچه می‌خواهد، به کار می‌گیرد و اینها به منزله چالشی برای آمریکا در منطقه اقیانوس‌های هند و آرام و نیز دریای چین است که سالانه ۳.۵ میلیارد دلار کالا از آنها عبور می‌کند. علاوه بر آن همگرایی عربستان با ترکیه، همپیمان روسیه به عنوان دشمن سرسخت غرب را شاهد هستیم، اگر بایدن سیگنال‌ها و شروط بن سلمان را متوجه نشود، عربستان تولیدات نفت خود را در سال جاری میلادی ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و نتیجه آن افزایش قیمت بنزین در آمریکا خواهد بود؛ مساله‌ای که می‌تواند موجب خشم رای‌دهندگان آمریکایی شود که بایدن برای پیروزی در دور دوم انتخابات به شدت به آراء آنها نیاز دارد.

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 43822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      واقعا" بن سلمان داره کشورش رو به لحاظ سیاسی و اقتصادی متحول میکنه و هرروز شرایطشون بهتر میشه . درست برعکس ما که هر روز وضعمون داره بدتر میشه و هیچ دورنمای دلگرم کننده ای هم متاسفانه وجود نداره .