چرا پروازهای اربعین «العراقیه» ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی است؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی، معافیت شرکت هواپیمایی عراقی از پرداخت هزینه‌های فرودگاهی را یکی از دلایل اصلی نرخ ارزان پروازهای اربعین العراقیه برشمرد و اعلام‌کرد: مشکل بعدی، عدم تعهدات العراقیه پس از فروش بلیت به زاِئران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمان هواپیمایی به رسم سال های گذشته برای بازه زمانی اربعین امسال که از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور در نظر گرفته شده است، نرخ مسیرهای هوایی تهران به فرودگاه‌های عراق در نجف و بغداد را به صورت رفت و برگشت از تهران هشت میلیون تومان اعلام کرده است.

نرخ مصوب اعلام شده در واقع جمعی از هزینه‌های هلدینگ و نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه‌های عراق همراه با هزینه هر ساعت صندلی پرواز برای ایرلاین داخلی است. این رقم سال گذشته ۶ میلیون تومان بود که در پی افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و همچنین افزایش قیمت‌ها در فرودگاه‌های عراق، امسال به هشت میلیون تومان افزایش یافته است.

با این حال پیام‌های مردمی به خبرگزاری ایرنا حاکی از آن است که هواپیمایی العراقیه که صاحب هواپیماهای مدرن و به روز است، قیمت پروازهای رفت‌و برگشت اربعین را از تهران ۶ میلیون تومان، معادل ۱۴۵ دلار تعیین کرده است و این رقم با ایرلاین‌های ایرانی معادل ۱۶۰ دلار است.

در همین زمینه، «جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی امروز (جمعه) در گفت‌و گو با ایرنا توضیح داد: مهمترین دلیل تفاوت قیمت، تفاوت در پرداخت هزینه‌های فرودگاهی است. شرکت هواپیمایی العراقیه از پرداخت هزینه‌های فرودگاهی معاف است و بنابراین هر ساعت صندلی پرواز این ایرلاین با هزینه کمتری تمام می‌شود. در مقابل، ایرلاین‌های ایرانی از هر بلیت چهار تا ۴.۵ میلیون تومان برای خدمات فرودگاهی عراق به ویژه فرودگاه گران نجف پرداخت می‌کنند. حتی نرخ ویلچر فرودگاهی که در اغلب کشورها رایگان است، در فرودگاه نجف جداگانه حساب می‌شود.

وی، به دومین دلیل ارزانی پروازهای العراقیه نسبت به پروازهای ایرانی در مسیرهای منتهی به عراق اشاره کرد و گفت: مشکل بعدی عدم تعهدات العراقیه پس از فروش بلیت است. در واقع بلیت‌های العراقیه در سال های گذشته از سوی آژانسی به فروش رفته که به قول و تعهدات خود عمل نکرده است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، در سال های گذشته مسافر نجف این شرکت هواپیمایی به فرودگاه امام آمده، اما پروازی انجام نشده است.

یازرلو، با اشاره به فروش جعلی بلیت‌های العراقیه با نرخ کمتر گفت: درباره فروش تورهای جعلی به اسم هواپیمایی العراقیه هشدار می‌دهیم و مسافران را نسبت به قیمت‌های کم در ایام اربعین هوشیار می کنیم تا مبادا بلیت را از جایی بخرند که پروازی وجود ندارد.

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 45901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha