رشد عجیب شرکتهای هواپیمایی در ایران/واردکننده مازراتی هم ایرلاین می‌زند!

با وجود تعدد شرکت‌های هواپیمایی در کشور و فعالیت برخی شرکت‌ها با تعداد محدودی هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی جدید با هدف کسب سودهای کلان از محل قوانینی که در واقع یک طرفه به سود شرکت هواپیمایی است، در آستانه فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس این روزها تلاش برای اخذ مجوز تأسیس شرکت هواپیمایی افزایش زیادی داشته است و شاهد تأسیس قارچ‌گونه شرکت‌های هواپیمایی هستیم.

این رویه موجب شده است این نظریه که اخذ مجوزهای تأسیس شرکت هواپیمایی به‌ قصد دریافت ارز و تسهیلات و پولشویی، است، قوت یابد.

* شرکت هواپیمایی «طوس» در راه است

پیش از این اعلام شد که‌ شرکت هواپیمایی طوس، با مرکزیت مشهد وارد صنعت هوانوردی ایران خواهد شد، این شرکت با یک فروند ایرباس A۳۱۰ فعالیت خود را آغاز می‌کند و چندی پیش فراخوان جذب مهماندار نیز داده بود.

‌ظاهراً دومین ایرباس A۳۱۰ شرکت هواپیمایی طوس‌ایر با رجیستر احتمالی EP-TOB و رجیستر پیشین UK۳۱۰۰۲ ‌فعالیت می‌کند.

* فعالیت شرکت هواپیمایی «رهام» با ریاست تاجگردون

شرکت هواپیمایی رهام نیز یکی از شرکت‌های هواپیمایی تازه تأسیس است، در آگهی تأسیس شرکت هواپیمایی رهام در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران‌ آمده است که این شرکت هواپیمایی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۷۹۵۴۳ به شناسه ملی ۱۴۰۱۰۱۰۶۴۷۳ ثبت و امضا ذیل دفاتر تکمیل شده است.

‌سعید اکبری‌، ‌مهدی علی عسگری،  سیدجواد حسینی و حمید غوابش از اعضای هیأت مدیره این شرکت هواپیمایی است و ‌غلامرضا تاجگردون نیز به مدت ۲ سال به سمت رئیس هیئت مدیره شرکت مذکور منصوب شده است‌.

البته سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که حضور افراد با تجربه و مدیران صنعت هوانوردی در ترکیب اعضای هیئت مدیره و پست مدیرعاملی شرکت‌های هواپیمایی از الزامات تاسیس شرکت‌ها است.

‌شرکت هواپیمایی رهام موافقت اصولی خود را به صورت FULL AOC اخذ کرده است.

* آغاز به کار شرکت هواپیمایی «آنا» تا پیش از نوروز ۱۴۰۱

‌همچنین شرکت هواپیمایی جدید با نام «آنا» قرار است از ۳ فروند بوئینگ ۷۳۷ کلاسیک تولید سال ۱۹۹۹ میلادی در ناوگان خود استفاده کند، مرکز این شرکت هواپیمایی در شرف تأسیس، ارومیه خواهد بود و ‌دفتر این شرکت نیز در فرودگاه ارومیه آماده شده‌ است.


ساختمان هواپیمایی آنا در محل سابق شرکت هواپیمایی اترک

ساختمان هواپیمایی آنا در محل سابق شرکت هواپیمایی اترک نیز کم‌کم آماده فعالیت می‌شود و این شرکت تا پیش از نوروز ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

* وارد کننده خودرو مازراتی شرکت هواپیمایی می‌زند

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی آرتا نیز ‌توسط ک.ف در روزهای آینده با مرکزیت اردبیل راه‌اندازی می‌شود؛ وی مدیرعامل شرکت نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش خودروی لوکس مازاراتی در ایران است‌.

این شرکت هواپیمایی با مرکزیت اردبیل و محوریت فرزانه شرفبافی، مدیرعامل اسبق هما (در دوران فعالیت عباس آخوندی) به زودی موافقت اصولی دریافت می‌کند.

* سازمان هواپیمایی: کفایت سرمایه برای ایرلاین ۸۰۰ میلیارد تومان

اینکه این شرکت‌های هواپیمایی چه میزان کفایت سرمایه را رعایت می‌کنند چندان شفاف نیست.

بهمن ۹۹ بود که سخنگوی سازمان هواپیمایی از ‌ از تسهیل فرایند و مقررات تاسیس و اخذ مجوز شرکت‌ هواپیمایی و تغییر کفایت سرمایه برای تاسیس شرکت هواپیمایی از ۱۰۰ میلیون دلار به ۸۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گفته ذیبخش، پیش از این کفایت سرمایه شرکت هواپیمایی ۱۰۰میلیون دلار تعیین شده بود، اما به دلیل شرایط کشور در حوزه ارز و افزایش قیمت‌ها در این بازار، تصمیم گرفتیم، دلاری بودن کفایت سرمایه را حذف کنیم و در حال حاضر با مصوبه جدید کفایت سرمایه مورد نیاز برای تاسیس ایرلاین ریالی است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آن زمان نیز ‌از وجود درخواست‌هایی برای تاسیس ایرلاین جدید گفته بود، به گفته وی هر چند شرایط اقتصادی کشور و شرایط شرکت‌های هواپیمایی در دوران کرونا بر سرمایه گذاری در این صنعت اثرگذار بوده، اما همواره درخواست برای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید وجود داشته و دارد.

* ۲۰ شرکت هواپیمایی در حال حاضر فعال هستند

به گزارش فارس در حال حاضر طبق آمار انجمن شرکت‌های هواپیمایی ۱۹ شرکت هواپیمایی و همچنین شرکت هلیکوپتری ایران به عنوان شرکت‌های فعال صنعت هوایی کشورمان در انجمن شرکت‌های هواپیمایی عضو هستند.

این شرکت‌ها شامل هواپیمایی هما، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی معراج، هواپیمایی کیش، هواپیمایی ایرتور، هواپیمایی قشم، هواپیمایی سپهران، هواپیمایی وارش ، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی تابان، هواپیمایی آتا، هواپیمایی کارون، هواپیمایی مکران، هواپیمایی پویا، هواپیمایی ساها، هواپیمایی فلای پرشیا، هواپیمایی پارس و شرکت هلیکوپتری ایران است.

با وجود نبود آمار دقیق، اما در حال حاضر حدود ۳۲۴ فروند هواپیمای مسافری در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که فقط دوسوم آن شامل حدود ۱۶۲ فروند فعال و عملیاتی است و پرواز می‌کند و بقیه زمین‌گیر هستند یا در تعمیرات دوره‌ای قرار دارند.

این تعداد هواپیما با این تعدد شرکت‌ هواپیمایی در کشور نشان از این دارد که هر شرکت هواپیمایی با در اختیار داشتن تعداد محدودی هواپیما وارد عرصه فعالیت شده است، در حالی که طبق عرف صنعت هوایی دنیا و با در نظر گرفتن مفاهیم بازرگانی این صنعت، این رویه که شامل محدودیت تعداد هواپیمای پروازی و تنوع ناوگان در یک شرکت است، فقط موجب بروز ضرر و زیان برای شرکت‌های هواپیمایی است، اما شرکت‌های هواپیمایی در کشور ما زیان نمی‌بینند، چرا؟

وجود این تعداد شرکت هواپیمایی و تلاش برای اخذ مجوزهای جدید، نشان از این دارد که در کشور ما نه تنها تأسیس شرکت‌ هواپیمایی زیان‌ده نیست، بلکه موجب ایجاد برخی امتیازات خاص برای افراد نیز می‌شود.

مقایسه حمل و نقل هوایی ایران و ترکیه نشان می‌دهد، با وجود همسانی جمعیت دو کشور و وسعت ۲ برابری ایران، تعداد مسافر سالیانه ترکیه بیش از ۸ برابر کشور ایران است، در ترکیه این رقم ۲۱۰.۵ میلیون مسافر و در ایران ۲۵.۶ میلیون مسافر است.

همچنین تعداد هواپیماهای فعال در ترکیه ۵۴۰ فروند و در ایران حدود ۱۶۲ فروند است، در کشور ایران ۲۸ شرکت هواپیمایی و در کشور ترکیه ۲۰ شرکت هواپیمایی وجود دارد، از این تعداد، ۱۷ شرکت ایرانی مسافری فعال و ۷ شرکت ترکیه‌ای، مسافری فعال هستند.

* ۵۰ درصد ناوگان هوایی موجود کشور فعال است‌

درباره تعداد هواپیماها و شرکت‌های هواپیمای فعال در کشور، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: در حال حاضر تعداد کل ناوگان باری و مسافری کشور ۳۳۳ فروند و تعداد کل ناوگان مسافری ۳۲۴ فروند است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل ناوگان باری و غیرمسافری کشور ۹ فروند است، اضافه کرد: ‌در حال حاضر کل صندلی ناوگان هوایی کشور ۴۹‌ هزار و ۳۸۱ صندلی است و تعداد صندلی فعال ۲۴ هزار و ۹۱۸ صندلی است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تعداد ناوگان فعال کشور را ۱۶۲ فروند اعلام کرد و افزود: ‌در حال حاضر ۱۸ شرکت‌های هواپیمایی فعال در کشور داریم.

* سوخت ارزان یکی از مشوق‌ها برای تأسیس ایرلاین

‌«ارزیابی میزان مبالغ وام‌های ریالی در قالب تسهیلات کرونایی به شرکت‌های هواپیمایی خصوصی از سوی دولت»، «ارزیابی میزان ارزهای دریافتی از سوی شرکت‌های‌خصوصی و محل مصارف و هزینه‌کرد ِ آن» و «ارزیابی آثار اقتصادی پرداخت یارانهٔ سنگین سوخت به شرکت‌های هواپیمایی خصوصی» همگی نشان می‌دهد که چرا تأسیس شرکت هواپیمای ‌در ایران زیان‌ده نیست.

فقط یارانه‌ای که به سوخت مورد نیاز هواپیماهای مسافری اختصاص می‌یابد، خود موجب ایجاد صرفه اقتصادی سنگینی برای شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، سود شرکت‌های هواپیمایی در دنیا زیاد نیست و یکی از عوامل افزایش هزینه شرکت‌ها، نرخ سوخت است.

به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی سعی می‌کنند کوتاه‌ترین مسیرهای هوایی را انتخاب کنند تا با مصرف سوخت کمتر سودی حاصل کنند، در حالی که در برخی مسیرها در صورت تغییر مسیر پروازی، با افزایش مصرف سوخت درآمد آن پرواز با هزینه‌ها سر به سر می‌شود و در برخی شرایط کمتر از هزینه‌ خواهد بود.

در کشور ما هر لیتر بنزین هواپیمای مسافری با قیمتی بسیار نازل و حدود لیتری ۶۰۰۰ ریال به شرکت‌های هواپیمایی مسافری ارائه می‌شود، در حالی که نرخ هر لیتر سوخت هواپیمای باری بیش از ۱۰ برابر این قیمت و با قیمت فوب خلیج فارس به شرکت‌ها عرضه می‌شود و همین امر از دلایلی است که موجب می‌شود، تقاضای تأسیس شرکت هواپیمای مسافری افزایش یابد.

* دولت و مجلس در اصلاح برخی قوانین صنعت هوایی ورود کنند

به گزارش فارس در این شرایط که برخی قوانین صنعت هوانوردی موجب ایجاد رانت برای برخی خواص می‌شود، به نظر می‌رسد ضرورت دارد دولت و مجلس در موضوع اصلاح این قوانین‌ اقدام جدی داشته باشند.

۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۱
کد خبر: 20593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha