لغو اعمال نرخ‌های جدید بلیت‌ هواپیما/ متولی نرخ‌گذاری پروازها کیست؟

در حالی پیش از این طبق گفته رئیس سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در حیطه اختیارات دولت نیست که وزیر راه و شهرسازی ساعت ۲۳ شب گذشته از لغو اعمال نرخ‌های جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، پنجشنبه گذشته بود که نرخ‌های جدید پروازهای داخلی مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی توسط خبرگزاری فارس منتشر شد.

پیش از این دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس گفته بود که به دلیل الزام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها از اول آبان و فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش می‌یابد.

به گفته مقصود اسعدی‌سامانی از سوی دیگر نرخ نامه قبلی پروازهای داخلی بر اساس دلار نیمایی ۱۱ هزار تومانی و در شهریور ۹۸ مصوب شده بود و این در حالی بود که شرکت‌های هواپیمایی از اسفند ماه ۹۸ ارزی دریافت نکردند و ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند؛ حدود ۶۰ درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و شرکت‌ها مجبور به تهیه دلارهای ۲۹ هزار تومانی و ۳۰ هزار تومانی هستند.

البته اسعدی‌سامانی این را هم گفته بود که اگر الزام فقط فروش ۶۰ درصد پروازها برداشته شود قطعا نرخ‌های بلیت که قرار است از آبان ۹۹ اعمال شود، تعدیل می‌شود.

* دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: نرخ‌گذاری بلیت پروازهای داخلی طبق قانون برنامه پنجم آزاد است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این را هم گفته بود که طبق قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم در آن تصریح شده است نرخ گذاری بلیت پروازهای داخلی آزاد است و از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی این نرخ‌ها تعیین نمی‌شود و شرکت‌های هواپیمایی خود این قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در راستای جلوگیری از رقابت مضر نرخ‌های سقف و کف را مشخص می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی: دولت و سازمان هواپیمایی هیچ نقشی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارد

بنابراین گزارش روز ۱۸ مهر ماه بود که رئیس سازمان هواپیمایی هم اعلام کرد دولت و سازمان هواپیمای کشوری دخالتی در نرخ گذاری بلیت هواپیماها ندارند.

به گفته تورج دهقانی‌زنگنه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است که از اول آبان ماه امسال هواپیماها با ظرفیت ۶۰ درصدی پرواز کنند. شرکتهای هواپیمایی خود انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند که بر دو اساس فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت و همچنین قیمت‌های فعلی دلار نرخ‌های جدید تعیین شده است.

وزیر راه و شهرسازی: قیمت‌های جدید بلیت هواپیما لغو شد

به گزارش فارس این در حالی است که پس از مصاحبه یکی دو تن از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مبنی بر ورود مجلس به نرخ‌های جدید بلیت پروازهای داخلی شب گذشته و حدود ساعت  ۲۳ بود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که قیمت‌های جدید بلیت هواپیما اعتبار ندارد و لغو شده است.

 محمد اسلامی گفت که افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتبر نیست و قیمت‌های جدید که قرار بود از ابتدای آبان ماه در پروازها اعمال شود لغو شده است.

 ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی در این باره شفاف سازی کنند. به هر حال در چنین افزایش قیمتی که پیش از این در مدل‌های مختلف حمل و نقل ریلی و جاده‌ای داشتیم اغلب دولت خود را کنار می‌کشد و مدعی می‌شود نرخ‌گذاری از سوی انجمن‌ها انجام شده است، در حالی که این دو بخش به عنوان حاکمیت صنعت قطعا در این حوزه اختیاراتی دارند.

* انجمن شرکت‌های هواپیمایی صلاحیتی در خصوص تعیین کف قیمت بلیت هواپیما ندارد

در این باره معین شرقی کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید نظر به افزایش خارج از عرف بلیت هواپیما در روزهای اخیر موجبات عسر و حرج فعالان حوزه گردشگری و مسافران هوایی بیشتر از گذشته فراهم شده است. 

به گفته وی تصمیمات اخیر درباره افزایش قیمت پروازهای داخلی از طرفی به ضرر شرکت‌های هواپیمایی نیز شده است.در شرایط شیوع ویروس کرونا و افزایش شدید نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه استکبار شرایط نفس‌گیری برای شرکت‌های هواپیمایی فراهم شده است.

وی گفت: در حال حاضر نبود مصوبه قانونی متقن و اقدامات دلخواه و رویه ای سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی نیز مزید بر علت گشته است. در ماه های گذشته بنا به درخواست انجمن شرکت‌های هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب و خلاف اصول کلی حقوقی و فقهی اقدام به وضع بخشنامه ای نمود که بر اساس آن شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی حق فروش بلیت هواپیما کمتر از کف قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی را ندارند.

شرقی همچنین افزود: این امر در حالی صورت گرفت که مطابق اساسنامه انجمن شرکت های هواپیمایی، این نهاد هیچگونه اختیار و صلاحیتی در مورد تعیین کف قیمت بلیت هواپیما نداشته است و معیار قابل دفاع و مشخصی نیز در این مورد ارائه نداده است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز مطابق قوانین موضوعه کشور اختیاری در خصوص تایید یا الزام به وجود کف قیمت بلیت هواپیما ندارد.

این کارشناس حمل ونقل هوایی ادامه داد: مطابق روح قانون و مواد ١٠ و ٣٠ قانون مدنی و قواعد فقهی "تسلیط" و "لاضرر" تعیین کف قیمتی برای فروش بلیت هواپیما در پرتو اصل آزادی قرارداد ها و اراده در نظام حقوقی ایران؛  خلاف قانون است.

وی افزود: اشخاص برای انجام معاملات خود دارای آزادی اراده هستند و شهروندان بر اموال خود مسلط هستند و توانایی هرگونه معامله با هر وضعیت و شرایطی را دارند و نمی‌توان آن ها را بر اساس بخشنامه‌های خارج از قانون و عرف محدود به کف سازی قیمتی در معاملات نمود و بر اساس قانون اساسی هرگونه وضع قانون در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: واضح است وضع چنین بخشنامه ای که اموال و معاملات افراد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد نیازمند اختیار قانونی است که در حال حاضر با توجه به نبود چنین اختیاری در اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری( البته هنوز این اساسنامه ابلاغ نشده است) خلاف قانون است.

این کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری صرفا می‌تواند برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی صرفا سقف قیمت بلیت‌های هواپیما را مشخص نماید و مصوبات مبنی بر ممنوعیت فروش بلیت هواپیما کمتر از کف قیمت خلاف قانون است.

به گفته وی به نظر می‌رسد برای حل موضوع دولت باید به بحث ورود کند و اقدام به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما کند.

وی گفت: صدور این بخشنامه از جهات دیگری نیز موجبات ضرر افراد را فراهم آورده است در حال حاضر  شرکت های چارتر کننده نیز مطابق بخشنامه نمی‌توانند برای جلوگیری از ضررشان اقدام به فروش بلیت به قیمت کمتر از کف در مسیرهایی که مسافر کمی دارند، اقدام کنند که این امر هم بر خلاف حقوق مسافر است و هم بر خلاف حقوق چارتر کنندگان. با ورود دولت به موضوع و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما میتوان موضوع افزایش نرخ را تا حدود زیادی مدیریت کرد.

انتهای پیام/

۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 2686
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha