دلیل کاهش صادرات نفت روسیه چیست؟

صادرات نفت روسیه از طریق دریا در مدت چهار هفته منتهی به ۳۰ ژوییه، به پایین‌ترین رکورد از ژانویه نزول کرد که ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات از این کشور و سقف قیمت غربی تازه به اجرا درآمده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، صادرات نفت روسیه در مدت چهار هفته منتهی به ۳۰ ژوئیه، به ۲.۹۸ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد و بیش از ۹۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با اوج خود در اواسط ماه مه، کمتر بود. جریان صادرات هفتگی که نوسان بیشتری دارد، با ارسال محموله‌های بیشتر از منطقه آرکتیک، افزایش یافت.

همزمان با کاهش فروش به بازارهای خارجی، در ژوییه، پس از آن که تاسیسات متعددی، فعالیتهای تعمیراتی خود را تکمیل کردند، نفت بیشتری در پالایشگاه‌های روسیه پالایش شد.

این آمار تایید می‌کند که مسکو به وعده خود برای محدود کردن صادرات همسو با تدابیر مشابه متحدانش در اوپک پلاس، عمل کرده است. روسیه در ابتدا اعلام کرده بود که به تلافی تحریم‌ها و سقف قیمت غربی روی فروش نفت این کشور، تولید نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد اما متعاقب آن، صادرات این کشور به بازارهای خارجی افزایش یافت. اما پس از آن که کرملین اعلام کرد صادرات نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش می‌دهد، جریان صادرات روسیه در چند هفته گذشته کاهش پیدا کرده است.

اکنون، محدودتر شدن عرضه نفت اورال روسیه به عمراه عرضه کمتر نفت از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه، تخفیف قیمت نفت اسپو برای خریداران چینی برای تحویل در سپتامبر را کاهش داده است. به طور کلی، افزایش قیمت نفت روسیه و تخفیف کمتر آن نسبت به شاخص قیمت بازار جهانی، جذابیت نفت روسیه را برای خریداران هندی کمتر کرده و خرید آنها در ژوییه برای دومین ماه کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، درآمد حاصل از عوارض صادرات نفت در هفت روز منتهی به ۳۰ ژوییه، به ۴۹ میلیون دلار افزایش یافت که رشد هشت میلیون دلاری (معادل ۲۰ درصد) داشت. میانگین درآمد چهار هفته‌ای کاهش یافت و به اندکی بیش از ۴۴ میلیون دلار رسید.

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 45593
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha