تورم اروپا در کف ۱۸ماهه/بانک‌مرکزی مسیر سیاست‌های خود را تغییر می‌دهد؟

آمارهای منتشرشده از سوی اداره آمار اتحادیه اروپا از کاهش ۲/ ۰واحد درصدی تورم نقطه به نقطه در ماه ژوئیه حکایت دارد. این در حالی است که تورم هسته (بدون احتساب موادغذایی و انرژی) در سطح سابق خود (۵/ ۵درصد) بی‌حرکت ماند. داده‌ها نشان می‌دهد که با روند نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر، تورم کل در کف ۱۷ماهه قرار گرفت و فشار عملیات ضدتورمی بر دوش مقامات بانک‌مرکزی را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای‌اقتصاد : آمارهای منتشرشده از سوی اداره آمار اتحادیه اروپا از کاهش ۲/ ۰واحد درصدی تورم نقطه به نقطه در ماه ژوئیه حکایت دارد. این در حالی است که تورم هسته (بدون احتساب موادغذایی و انرژی) در سطح سابق خود (۵/ ۵درصد) بی‌حرکت ماند. داده‌ها نشان می‌دهد که با روند نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر، تورم کل در کف ۱۷ماهه قرار گرفت و فشار عملیات ضدتورمی بر دوش مقامات بانک‌مرکزی را کاهش داد.

6 copy

با تداوم روند نزولی تورم نقطه به نقطه در قاره سبز و درجا زدن تورم هسته در سطوح قبلی خود، برخی از افراد برجسته در این حوزه به بررسی نوسانات قیمتی در بخش کالا و خدمات پرداختند. شواهد گویای آن است که محرک اصلی کاهش تورم کل در این منطقه را باید کاهش هزینه‌های بخش انرژی و مواد خوراکی دانست. رشد قیمت انرژی از منفی ۶/ ۵‌درصد به منفی ۱/ ۶‌درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر هزینه‌های مواد غذایی در شیب نزول قرار گرفت و با کاهش یک‌درصدی خود از ۶/ ۱۲‌درصد به ۶/ ۱۱‌درصد تنزل یافت. در نتیجه عوامل مذکور تورم نقطه به نقطه در منطقه یورو از ۵/ ۵‌درصد در ماه ژوئن به ۳/ ۵‌درصد در ماه ژوئیه رسید. در مقابل، هزینه‌های بخش خدمات افزایشی شد و با رشد ۲/ ۰واحد درصدی رقم ۶/ ۵‌درصد را به ثبت رساند. علاوه بر تورم کل، نوسانات تورم هسته نیز مورد بررسی قرار گرفت. آمارها نشان می‌دهد که تورم هسته در این منطقه نسبت به ماه گذشته همچنان به قوت خود باقی مانده است. فشارهای زیربنایی قیمت همچنان قوی هستند و بازار کار به طور غیرمعمولی کساد است که این رویداد نشان می‌دهد فشار دستمزدها همچنان ادامه خواهد داشت؛ زیرا کارگران از قدرت چانه‌زنی فوق‌العاده‌ای برخوردارند. از این‌رو باید گفت رشد اقتصادی در وضعیت رکود است، سرمایه‌گذاری در حال کاهش و مصرف کلی ثابت است.

در بهترین حالت، این نشان می‌دهد که فشار قیمت‌ها باید کاهش یابد؛ در غیر این‌صورت اقتصاد اروپا فرومی‌پاشد. سبقت تورم هسته از تورم نقطه به نقطه برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ رخ داده است. علاوه بر بخش‌های مذکور باید گفت تورم ماهانه در این منطقه نیز ۱/ ۰‌درصد کاهش یافته است. برخی از تحلیلگران با انتشار داده‌های تورمی از سوی اداره آمار، بر این باورند که روند نزولی شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های اخیر فرصتی برای بانک‌مرکزی فراهم کرده است تا بتواند با فاصله‌گذاری بیشتر بین سیاست‌های انقباضی از وقوع رکود و همچنین دست‌اندازهای رشد اقتصاد در ماه‌های آتی جلوگیری کند. در مقابل این دسته از افراد، گروهی هم معتقدند که با چسبندگی تورم هسته در ماه ژوئیه، بانک‌مرکزی از موضع خود در خصوص افزایش بهره کناره‌گیری نخواهد کرد. بنابراین ارقام نسبتا خوش‌خیم تورمی، معضل بانک‌مرکزی اروپا در مورد نرخ‌ها را حل نمی‌کند و بازارها همچنان انتظار دارند که امسال یک‌بار دیگر نرخ بهره را تا ۴‌درصد افزایش دهد؛ حتی اگر این عملکرد در ماه سپتامبر قابل مشاهده نباشد.

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 46148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha