نفت روسیه به اسم کشورهای دیگر به اروپا فروخته می‌شود

یافته‌های مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک حاکی از آن است که چندین کشور، حجم زیادی از فرآورده‌های نفتی تولید شده با استفاده از نفت روسیه را به اروپا صادر می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، گزارش جدید مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی که واردات نفت روسیه را ممنوع کرده‌اند، در عوض حجم عظیمی از فرآورده‌های نفتی را از هند، چین، امارات متحده عربی، سنگاپور و ترکیه وارد می‌کنند که آنها را به لاندرومات یا رختشوی‌خانه بدل کرده است.

این گزارش با عنوان "لندرومات: چگونه ائتلاف سقف قیمت، نفت روسیه را در کشورهای ثالث تغییر ظاهر می‌دهد" نشان می‌دهد که کشورهای غربی به ارزش ۴۲ میلیارد دلار نفت خام روسیه را به شکل فرآورده‌های نفتی مختلف ازکشورهایی که با روسیه دوست هستند، خریداری کردند و در میان این پنج کشور، هند پیشتاز بوده است. به عنوان مثال، صادرات دیزل هند در مارس سال ۲۰۲۳، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شد و به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید و دیزل به یکی از بزرگترین کالاهای صادراتی هند به اتحادیه اروپا تبدیل شد.

در این گزارش آمده است: کشورهای ائتلاف سقف قیمت، واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده را از کشورهایی که به بزرگترین واردکننده نفت خام روسیه تبدیل شده اند، افزایش داده اند. این یک روزنه بزرگ است که می‌تواند تاثیر تحریم‌ها بر روسیه را تضعیف کند.

طبق گزارش CERA، اکثر فرآورده‌های نفتی از دو بندر در گجرات صادر شده‌اند و این می‌تواند به منزله دور زدن تحریم‌هایی باشد که به طور یکجانبه توسط آمریکا و اروپا وضع شده اند. هند به خصوص یک در پشتی برای واردات نفت روسیه به انگلیس عرضه کرده است و تلاش‌های این کشور برای محدود کردن تامین مالی کرملین را ضعیف کرده است. بعضی از خریداران انگلیسی در واقع واردات مستقیم از روسیه را با واردات از پالایشگاه‌های که خوراکشان توسط روسیه تامین می‌شود، جایگزین کرده‌اند و بنابراین، به شکل غیرمستقیم از صنعت نفت روسیه حمایت می‌کنند.

اگرچه چنین زنجیره تامینی در واقع بر اساس قوانین انگلیس قانونی است اما هنوز نمی‌توان آن را نادیده گرفت زیرا این یک شیوه مخفی دیگر برای تامین مالی جنگ اوکراین است. پیش از این که جنگ تقریبا یک سال پیش شروع شود، پالایشگاه‌های هندی به ندرت از نفت روسیه استفاده می‌کردند. این پالایشگاه‌ها همواره به اروپا صادرات داشته‌اند، اما در حال حاضر صادرات بیشتری دارند زیرا بالاتر بودن قیمت دیزل در اروپا، این بازار را جذاب‌تر کرده است و همچنین نفت بیشتری از روسیه می‌خرند که تخفیف‌های سنگینی می‌دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمار کپلر نشان می‌دهد که پالایشگاه جام‌ناگار در کرانه غربی هند، ۲۱۵ محموله نفت خام و نفت کوره در سال ۲۰۲۲ از روسیه وارد کرده است که چهار برابر میزان خریدش در سال پیش از آن بوده است. در همین حال، انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، در مجموع ۱۰ میلیون بشکه دیزل و سایر فرآورده‌های پالایش شده از جام‌ناگر وارد کرده است که دو و نیم برابر میزان خریدش در سال ۲۰۲۱ بوده است و شرکتهای ترافیگورا، شل، بریتیش پترولیوم، پتروچاینا و غول هندی اسار، خریداران بزرگ بوده اند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 42078
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha