واکنش‌ها به سخنان خارج از عرف مکرون در چین

سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به پکن قرار بود نمایانگر یگپارچگی اروپا در برابر چین و امکانی برای متقاعد کردن شی جین پینگ برای کمک به مهار تجاوز روسیه به اوکراین باشد اما حواشی مربوط به آن تا حدی مقامات اروپایی را نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فرانس‌پرس در گزارشی ضمن اشاره به این موضوع به گفتگوی رئیس جمهوری فرانسه با خبرنگاران در راه بازگشت از سفر چین اشاره کرده و یادآور شده است که این اظهارات تنها می‌تواند بیانگر یک چیز باشد: اختلاف نظر در اتحادیه اروپا.

آقای مکرون در مصاحبه با روزنامه «لِزِکو» و نیز پایگاه خبری آمریکایی «پولیتیکو» نسبت به خطر درگیر کردن اروپا به مناقشه میان واشنگتن و پکن، به ویژه در خصوص مسئله تایوان هشدار داد.

وی تاکید کرد اگر این دوگانگی و مناقشه دو سویه (میان آمریکا و چین ) شتاب گیرد، اروپا ممکن است زمان و منابع لازم برای «راهبردی مستقل» را نداشته باشد تا بدون رهبری آمریکا که فرانسه به دنبال آن است، عمل کند.

رئیس جمهوری فرانسه سپس افزود: «اعضای اتحادیه اروپا در این صورت رعیت‌هایی بیش نخواهند بود در صورتی که با صرف چند سال وقت می‌توانیم به قطب سوم تبدیل شویم.»

این اظهارات همانطور که انتظار می‌رفت با استقبال دولت چین همراه شد اما دیپلمات‌ها و مسئولان اروپایی در بروکسل کمتر به آن اقبال نشان دادند.

یک مسئول ارشد اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنان گفت: امانوئل مکرون «از جانب جمهوری فرانسه سخن می‌گوید.» دیپلمات‌های فرانسوی در تلاش برای ارائه توضیحات و شاید هم توجیه اظهارات رئیس جمهوری‌شان هستند.

آنها بر این واقعیت پافشاری می‌کنند که تبدیل شدن به قطب سوم برای اروپا به معنای جستجوی فاصله‌ای متوازن میان آمریکای دموکراتیک و رژیم خودکامه چین نیست.

با این حال، هشدار آقای مکرون نسبت به تبعیت قاره کهن از منافع ایالات متحده و همچنین این برداشت از اظهارات رئیس جمهوری فرانسه که برغم انکار پاریس به نظر بر عدم تقابل اروپا با چین بر سر تایوان دلالت داشت بسیاری از شرکای اروپایی فرانسه را خشمگین کرد.

اعضای شرقی اتحادیه اروپا مدت‌هاست که نگران فرار اروپا از آغوش واشنگتن هستند؛ این در حالیست که کشورهای یاد شده آمریکا را به عنوان تضمین امنیتی کلیدی در برابر تجاوز روسیه و مهم‌ترین حامی اوکراین در جنگ فعلی قلمداد می‌کنند.

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، در جریان سفر به واشنگتن از برخی رهبران اتحادیه اروپا مانند امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به دلیل تلاش برای توافق تجاری با پکن انتقاد کرد.

او گفت: «آنها با دیدی کوته بینانه به چین روی می آورند تا بتوانند محصولات اروپایی را به بهای هزینه هنگفت ژئوپلیتیکی بفروشند.»

نخست وزیر لهستان با اشاره به بخشی از سخنان آقای مکرون که به راهبرد مستقل اروپا اشاره داشت، تصریح کرد: «من مفهوم خودمختاری استراتژیک را اگر عملاً به معنای شلیک به پای خود باشد، کاملاً درک نمی‌کنم.»

وزیر امور خارجه لیتوانی نیز در واکنشی این استدلال را که اروپا می تواند شی جین‌ پینگ را متقاعد کند تا نزد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای کاهش تنش در جنگ اوکراین، میانجیگری کند، شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

او در توییتی نوشت: «پیشنهاد می‌کنم مزایا و ضرورت اتحاد فرا آتلانتیک را به رسمیت بشناسیم... من التماس از دیکتاتورها برای کمک به تأمین صلح در اروپا را پیشنهاد نمی‌کنم.»

واکنش منفی کشورهای اروپایی شرقی و بویژه کشورهای همجوار با مرزهای روسیه به سخنان رئیس جمهوری فرانسه شاید تا حدودی قابل انتظار بود و اما نکته قابل اعتنا اینجاست که در غرب اروپا هم روی چندان خوشی به اظهارات آقای مکرون نشان داده نشد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان این اظهارات را «مایه تاسف» دانست و گفت: «ما هرگز در خطر دست نشانده آمریکا شدن یا تبدیل شدن به آن نبوده‌ایم.»

امانوئل مارون اندکی زمانی پس از بازگشت از چین در یک سفر رسمی دیگر عازم هلند شد؛ در حالی که این سفر نیز با حواشی زیادی همراه بود.

مارک روته، نخست وزیر هلند که میزبان رئیس جمهوری فرانسه بود مؤدبانه از طرح انتقاد مستقیم به مهمان خود چشم‌پوشی کرد، اما در عین حال طی سخنانی یادآور شد که آمریکا «ضروری و غیرقابل اجتناب» است و «بدون حمایت آمریکا، غیرقابل تصور بود که اوکراین بتواند در برابر روسیه مقاومت کند.»

در بروکسل انتقادها نسبت به اظهارات امانوئل مکرون بر تلاش‌های اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای هماهنگ کردن موضع اتحادیه اروپا در قبال چین سایه انداخت.

در این میان اما به نظر می‌رسد که شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا دیدگاهی نزدیک به امانوئل مکرون در خصوص «خودمختاری استراتژیک» دارد.

وی طی سخنانی تصریح کرد: وابستگی زیادی به اتحاد با آمریکا وجود دارد و امانوئل مکرون چیزی جز این نگفته است.»

رئیس شورای اتحادیه اروپا سپس با طرح این سوال که «آیا این اتحاد به این معنی است که ما کورکورانه به طور نظام‌مند از موضع آمریکا در همه موضوعات پیروی می کنیم؟» گفت: پاسخ منفی است.

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
کد خبر: 41407
منبع: یورونیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha