سرکشی دلار به کانال ۴۷/سکه به کانال ۲۷ میلیون تومانی بازگشت

: نرخ دلار آزاد در بازار روز گذشته برای ساعاتی در کانال قیمتی ۴۷ هزار تومانی معامله شد، اما این افت قیمت به سرعت جبران شد و قیمت این ارز مجددا به کانال ۴۸ بازگشت. در راستای انتشار خبر سفر یک مقام قطری به کشور در روزهای گذشته و همچنین مطرح شدن گمانه‌هایی از احتمال تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، روند قیمت دلار در معاملات بازار غیررسمی کاهشی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد این کاهشی قیمت تا رسیدن نرخ اسکناس آمریکایی به کف قیمت ۴۷ هزار و ۹۵۰ تومانی ادامه داشت، اما پس از مشاهده حمایت سنگین در سطوح قیمتی انتهای کانال ۴۷، نمودار قیمت دلار تغییر فاز داد و افزایشی شد. البته ‌سیگنال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در شکست روند کاهشی دلار بی‌تاثیر نیست. این مقام مسوول در ساعات میانی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «ایران به تبادل زندانیان و آزادی شهروندان ایرانی تاکید دارد، اما آمریکا برای تبادل زندانیان اراده لازم را ندارد.» به عقیده فعالان بازار سخنان کنعانی به گمانه‌زنی‌های میان معامله‌گران پایان داد و سبب از بین رفتن شرایط فشار فروش شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه به رقم ۴۸هزار و ۳۵۰ تومان رسید. با تغییر جهت نوسان دلار، قیمت سکه طلا نیز در بازار روز دوشنبه افزایشی شد و با خروج از کانال ۲۶ میلیون تومانی در پله‌های دوم و سوم کانال بالاتر نوسان کرد.

Untitled-3 copy

تغییر جهت نوسان نرخ ارز

دیروز دوشنبه ۲ مرداد ماه نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران دو روند کاهشی و افزایشی را تجربه کرد. در حالی که بر اساس سیگنال‌های مثبت منتشر شده در روزهای پیشین جهت نوسان نرخ ارز کاهشی بود، طی یک تکذیبیه غیر مستقیم از سوی وزارت امور خارجه کشور، پیکان نرخ دلار تغییر جهت داد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز دوشنبه در رقم ۴۸ هزار و ۱۵۰ تومان به نوسان خود پایان بخشیده بود، با شروع بازار در صبح روز گذشته به سطوح قیمتی مرز دو کانال ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی رسید. در ادامه این روند کاهشی قیمت دلار به بازه ۴۷ هزار و ۹۰۰ تا ۴۸ هزار تومان نیز سرک کشید، اما در ساعات بعدازظهر روز گذشته نه تنها افت قیمت صبحگاهی جبران شد، بلکه هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود ۲۰۰ تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به فعالیت خود پایان داد.

وقوع یا عدم وقوع یک توافق غیررسمی میان ایران و آمریکا چند هفته‌ای است که سبب تغییر در سمت و سوی انتظارت فعالان بازار ارز تهران شده است. در نتیجه حساست نرخ ارز نیز به سیگنال‌های غیررسمی و شایعات بیشتر از پیش شده است. مطرح شدن گمانه‌هایی از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا با پررنگ کردن احتمال وقوع توافق میان این دو کشور سبب افت نرخ ارز شد که با سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه این شایعه به‌صورت غیررسمی تکذیب شد و افت قیمت ارز نیز به تبعیت از آن جبران شد.

۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 45273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha