دلار تلگرامی در آستانه عقبگرد به کانال ۴۷ هزار تومان

در ادامه کاهش قیمت ارز در بازار غیر رسمی امروز نرخ هر دلار آمریکا به ۴۸ هزار و ۲۳۰ هزار تومان رسید که روند نزولی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبِنا، ریزش قیمت ارز در بازار غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی در دو هفته اخیر با حضور فعالانه بانک مرکزی و اجرای سیاست‌ تثبیت اقتصادی ادامه دارد. این در حالی بود که در زمستان سال گذشته انتظارات تورمی به حدی شدت گرفته بود که تقاضای کاذب برای ارز روندی فزاینده داشت، اما اکنون متقاضیان واقعی در این بازار حضور دارند.

نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی درحالی به کف کانال ۴۸ هزار تومان رسیده که بررسی میدانی خبرنگار ما از قیمت ارز در بازار غیر رسمی تهران در محدوده خیابان‌های فردوسی و منوچهری نشان می‌دهد هر اسکناس دلار در بازار با قیمت ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود و خریداران ارز بیشتر از ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت نمی‌دهند.

برخی فعالان بازار معتقدند در حال حاضر بازار ارز به ثبات رسیده و متقاضیانی وارد این بازار می‌شوند که نیاز واقعی دارند و افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند بازارهای دیگر را انتخاب کرده‌اند.

از جمله دلایل کاهش نرخ و آرامش بازار ارز در ۴ ماهه امسال؛ اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، راه‌اندازی و توسعه مرکز مبادله ایران، دیپلماسی اقتصادی و ارزی دولت و بانک مرکزی، وصول درآمدهای ارزی از سایر کشورها و همچنین پاسخگویی به نیازهای ارزی مردم و فعالان اقتصادی در بازار رسمی و محدود شدن بازار غیررسمی است.

همچنین در مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۷۰ تومان و نرخ حواله آن نیز ۳۷ هزار و ۵۱۸ تومان است.

سیاست‌های بانک مرکزی پاسخگوی نیاز بازار بوده است جرا که این سیاست‌ها توانسته بازار ارز را مدیریت کند. محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفت: با هدف بازگشت ثبات به اقتصاد کشور فعالیت‌های خود را تحت عنوان سیاست تثبیت اقتصادی در سه محور اصلی «ثبات بخشی و پیش بینی پذیر نمودن بازار ارز»، «کنترل نقدینگی» و «تقویت نظام تنظیم گر در بازارهای مالی (پولی، ارزی و اعتباری)» انجام می‌دهیم.

فرزین تاکید کرد: مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل انتظارات منفی در بازار ارز و غلبه بر ترس و نگرانی‌های به وجود آمده در جامعه، اقداماتی نظیر تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالای اساسی در بستر سامانه نیما با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، راه اندازی مرکز مبادله ایران، اصلاح دستورالعمل اجرایی فروش اسکناس ارز از طریق واریز به حساب ارزی بانکی، تخصیص ارز مسافرتی به مسافران بعد از گیت فرودگاه، کاهش مدت زمان بازگشت ارز صادراتی، همکاری و هماهنگی با وزارتخانه‌ها و سایر نهادها، مداخله حاشیه‌ای در بازار غیر رسمی ارز و طلا از طریق فروش ارز به اشخاص و عرضه سکه در بورس کالا و... شد که نتایج آن برای اقتصاد ایران مطلوب بوده است.

۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 45218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha