رئیس بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز موفق خواهد شد/نجات اقتصاد ایران در ثبات اقتصادی و ارزی است/بازار بورس هم از ثبات اقتصادی در کشور نفع خواهد برد

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: بنده بر این باورم رئیس بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز موفق می شود و می تواند زمینه های لازم را برای رسیدن به ثبات اقتصادی کشور فراهم کند.در این موضوع شکی وجود ندارد که ثبات اقتصادی کشور با ثبات نرخ ارز رابطه مستقیمی دارد. اگر ثبات اقتصادی ایجاد شود قطعا نرخ ارز ثبات می یابد و با وجود ثبات نرخ ارز، شاهد ثبات اقتصادی خواهیم بود، ضمن اینکه با توجه به انیکه بازار مسکن و خودرو در حال حاضر حباب دارند اینک تنها متغیر اصلی که می تواند بازارها را با رشد مجدد مواجه کند رشد نرخ ارز است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، احمد اشتیاقی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد در خصوص اثرات ثبات اقتصادی و تثبیت و پیش بینی پذیر گردن ارز روی بازارهای مختلف، بخصوص شرکت های تولیدی بورس گفت: بخش مهمی از آنچه منجر به ثبات اقتصادی که منتج به ثبات ارزی می شود را عمدتا باید به منابع مصارف تراز ارزی کشور ارتباط داد، به این معنا که اگر بانک مرکزی با همین دست فرمانی که در پیش گرفته موفق به مدیریت تراز ارزی کشور شود قطعا در تثبیت ارزی و اقتصادی به نتایج قابل قبولی می رسد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: امروز بازارهایی مثل بازار مسکن و خودرو که بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز دچار نوسان قیمتی می شوند در اوج خود قرار دارند، یعنی نمی توان انتظار داشت این بازارها دچار رشد شوند.

اشتیاقی معتقد است: دست یابی به ثبات اقتصادی در سال ۱۴۰۲ منوط به نحوه مدیریت تراز ارزی کشور است.اگر تراز ارزی کشور به خوبی مدیریت شود، واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید انجام شود و ارز به موقع و در زمان مناسب تخصیص داده شود این موارد زمینه ساز تعمیق هر چه بیشتر ثبات اقتصادی می شود.

احمد اشتیاقی کارشناس بورس در خصوص ارتباط معنا دار بین ثبات اقتصادی با ثبات ارزی گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که ثبات اقتصادی کشور با ثبات نرخ ارز رابطه مستقیمی دارد. اگر ثبات اقتصادی ایجاد شود قطعا نرخ ارز ثبات می یابد و با وجود ثبات نرخ ارز، شاهد ثبات اقتصادی خواهیم بود، ضمن اینکه با توجه به انیکه بازار مسکن و خودرو در حال حاضر حباب دارند اینک تنها متغیر اصلی که می تواند بازارها را با رشد مجدد مواجه کند رشد نرخ ارز است.

کارشناس و تحلیلگر بورس خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم رئیس بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز موفق می شود و می تواند زمینه های لازم را برای رسیدن به ثبات اقتصادی کشور فراهم کند.

اشتیاقی خاطر نشان کرد: اگر رئیس کل بانک مرکزی در این موضوع موفق شود مانع بالا رفتن نرخ های سرسام آور در بخش ملک و خودرو می شود که اتفاقا این بخش ها به انتظارات تورمی دامن می زند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه لازمه ثبات ارزی تولید و فروش شرکت های صادراتی است، تثبیت اقتصادی و ارزی باعث توسعه تولید و فروش شرکت های بورسی می شود؛ لذا از طریق ایجاد بهره وری و رشدی که دربخش صنعت ایجاد می شود که عمده ان روی محور شرکت های بورسی است شرکت بورسی با رشد و سودآوری مواجه می شوند که به نفع مردم و سرمایه هاست و منجر به جذاب تر شدن بازار سرمایه می شود.

احمد اشتیاقی با بیان اینکه ثبات اقتصادی و ارزی مکمل هم هستند، گفت: ثبات اقتصادی و ارزی هم جهت وهم راستای هم به شمار می روند. قطع به یقین اینک یکی از مطالبات اصلی مردم از رئیس بانک مرکزی،تثبیت نرخ ارز است اما نکته مهم این است که لازمه تثبیت نرخ ارز به منابع ارزی تراز ارزی با گشایش های سیاسی ایجاد می شود.

وی افزود: گشایش هایی که در سیاست خارجی کشور شاهد هستیم به دلیل افزایش مراودات و مناسبات با کشورهای همسایه و عادی سازی ارتباط با عربستان و کشورهای موثر حوزه خلیج فارس مثل امارات و سخنانی که در خصوص لغو تحریم ها شنیده می شود همه و همه در کاهش انتظارات تورمی اثر گذار است.

وی در این باره تصریح کرد: کاهش انتظارات تورمی به ثبات اقتصادی بیشتر کمک می کند و قاعدتا تثبت نرخ ارز هم صورت می گیرد. با توجه به اینکه امکان دسترسی به دلارهای بلوکه شده تقریبا فراهم شده است و نفت نیز نسبت به سال های گذشته در رقم های بالاتری به فروش می رسد و در صادرات فرآورده های فلزی و معدنی فعال تر شده ایم امیدواریم از محل های یاد شده قدرت ارز آوری کشور بیشتر شود تا درمجموع به ثابت اقتصادی و به تبع آن به ثبات نرخ ارزمنتهی شود.

۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 44194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha