آیا بازارساز تمایلی به کاهش قیمت دلار دارد؟

معامله‌گران می‌گویند عدم کاهش قیمت دلار به زیر کانال ۴۸ هزار با وجود اخبار مثبت، نشان می‌هد که بازارساز هم تمایل کاهش چندانی در وضعیت فعلی ندارد. این دسته معتقدند با کاهش قیمت بازار صادراتی ایران دیگر جذابیتی نخواهد داشت و صنایع داخلی وابسته به قیمت دلار هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در آخرین هفته خرداد قیمت دلار فقط سه روز در کانال ۴۸ هزار تومانی دوام آورد. بازار ارز در روز چهارشنبه با سیل اخبار مثبت حول توافق موقت روبرو شد اما قیمت دلار مرز ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان را حفظ کرد.

یک خبر منفی در پشت خط چهارشنبه شب کافی بود تا قیمت دلار افزایشی شود و بعد از سه روز به کانال ۴۹ هزار تومان برگردد. خبرها درمورد اینکه طرح دائمی شدن تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا به رأی گذشته می‌شود، باعث شد تا قیمت دلار هرات در روز آخرین روز کاری هفته گذشته تا ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یابد. قیمت دلار در اولین روز تابستان ۱۴۰۲ با افزایش ۸۰۰ تومانی تا مرز مقاومت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان رفت اما با کاهش در ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان بسته شد.

این افزایش قیمت دلار در حالی بود که قیمت تتر از این بالا رفتن جا ماند. در یک اتفاق نادر قیمت تتر در معاملات پنجشنبه با شکاف حدود ۴۰۰ تومانی از قیمت دلار عقب افتاد. تتر در پشت خط جمعه با نوسان رفت و برگشتی در مرز ۴۹ هزار تومان بود. در حالی که شکاف تتر و دلار کم شد، اما قیمت دلار هرات همچنان بالای تتر بود و در پشت خط جمعه در ۴۹ هزار و ۲۵۰ تومان بسته شد.

معامله‌گران می‌گویند عدم کاهش قیمت دلار به زیر کانال ۴۸ هزار با وجود اخبار مثبت، نشان می‌هد که بازارساز هم تمایل کاهش چندانی در وضعیت فعلی ندارد. این دسته معتقدند با کاهش قیمت بازار صادراتی ایران دیگر جذابیتی نخواهد داشت و صنایع داخلی وابسته به قیمت دلار هستند. در مقابل مرز روانی ۵۰ هزار هم به مقاومت مهمی تبدیل شده است و فقط در صورت خبر منفی می‌توان انتظار سقف‌شکنی داشت.

تکنیکال‌کاران معتقدند با افزایش قیمت در روز پنجشنبه سقف کانال نزولی که از قیمت ۵۵ هزار تومان شروع شده بود، شکسته شد. اگر قیمت دلار بالای

این کانال یعنی قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت دهد، مقاومت بعدی ۴۹ هزار ۸۰۰ تا مرز روانی ۵۰ هزار تومان خواهد بود. به عقیده آن‌ها در صورت عبور قیمت دلار از کانال ۵۰ هزار فشار خریدار در بازار زیاد خواهد شد و احتمال افزایش تا مرز ۵۲ هزار وجود دارد؛ اما این سناریوی چارتی با توجه اخبار توافق موقت و تبادل زندانی و آزادسازی منابع بلوکه ایران طرفدار چندانی ندارد.

کاهشی‌های بازار معتقدند ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان به سقف محکمی در بازار تبدیل شده است که بارها افزایش قیمت نتوانسته آن را بشکند و با برخورد به آن کاهشی شده است. اولین سطح حمایتی مرز ۴۹ هزار و حمایت بعدی ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان است. آن‌ها می‌گویند اگر این مرز از دست برود احتمال نوسان تا ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار وجود دارد.

۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 44086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha