از ظرفیت مرزنشینان به شدت غفلت کرده ایم/مرزنشینان هر کدام می توانند شبیه به یک رایزن بازرگانی به اقتصاد ایران سود برسانند/کولبری از عوارض بسته شدن مسیرهای قانونی و ثبت شده است

معاون اسبق وزارت صمت گفت: متاسفانه در سال های اخیر مسوولین از ظرفیت های مرزهای کشور و مرز نشینان برای توسعه تجارت به شدت غفلت کرده اند، در حالی که با کمک مرزنشینان می توانستیم تجارت و تعامل دو سویه مثبتی به نفع اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال و درآمد برای مرزنشینان ایجاد کنیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، دو برابر شدن صادرات کالای غیرنفتی یکی از وعده های آقای رئیسی به مردم است. وعده ای که برای تحقق آن با گسترش نگاه به سراسر کشور می توان آن را هر چه زودتر به منصه ظهور رساند، یعنی با فعال سازی بازارچه های مرزی و کمک از مرزنشینان برای تعامل هر چه بیشتر با کشورهای همسایه. محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت در این گفت وگو موضوع افزایش دو برابری صادرات را عملیاتی می داند مشروط به استفاده از همه ظرفیت های کشور بخصوص مردم مناطق مرزنشین. ماحصل این گفت و گو در ادامه مطلب آمده است.

محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت و فعال اقتصادی در گفت وگو با رادار اقتصاد دو برابر شدن ظرفیت صادراتی کشور را منوط به تغییر نگرش های مدیریتی و توجه به پتانسیل های مرزی کشور دانست و در این باره گفت: متاسفانه در سال های اخیر مسوولین از ظرفیت های مرزهای کشور و مرز نشینان برای توسعه تجارت به شدت غفلت کرده اند، در حالی که با کمک مرزنشینان می توانستیم تجارت و تعامل دو سویه مثبتی به نفع اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال و درآمد برای مرزنشینان ایجاد کنیم.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به دلیل بی توجهی مدیران امر نسبت به شناخت ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه، بخش زیادی از بازارهای کشورهای همسایه را که می توانستیم در دست خود بگیریم از دست داده ایم. شناخت مرزنشینان از نیازهای کشورهای همسایه موضوعی است که نباید آن را دست کم گرفت چرا که مرزنشینان هر کدام می توانند شبیه به یک رایزن بازرگانی در مراواده با کشورهای همسایه خود به اقتصاد ایران سود برسانند و تجار و تولید کنندگان ما را در شناسایی نیازهای کشورهای همسایه یاری دهند.

 محمد صادق مفتح با تاکید هر چه بیشتر بر استفاده از ظرفیت بازارهای مرزی و عواید حاصل از آن برای اقتصاد کشور گفت: بازارهای مرزی ابزار مناسبی برای توسعه صادراتی و واردات مورد نیاز کشور است، در حالی که متأسفانه به دلیل بی تدبیری ها و به دست فراموشی سپردن این پتانسیل ها شاهد هستیم در حق  بازارچه‌های مرزی ما تا چه اندازه کم لطفی صورت گرفته است. نزدیک به دو دهه پیش که مدیران کشور نگاه مثبت و بازتری نسبت به توسعه تجارت درمناطق مرزنشینی داشتند شاهد نقش موثر بازارهای مرزی و مراودات مرزی بودیم اما اینک این ظرفیت بالقوه دست کم گرفته شده و به تبع آن هم تجارت کشور و هم معیشت مرزنشینان دچار خطرات جدی شده است.

 معاون اسبق وزارت صمت مزیت های فعال سازی بازارهای مرزی را برشمرد و گفت: با فعال سازی بازارچه های مرزی و افزایش تبادلات بین مرزی، طیف وسیعی از افراد د ر مناطق مرزی مشغول به کار می‌شوند که عمدتا شامل مناطق محروم می شود. علاوه براشتغالزایی که موضوع مهمی در اقتصاد به شمار می رود شاهد توسعه صادرات کالای ایرانی نیز خواهیم بود.

مفتح دراین باره تصریح کرد: با توجه به بافت اقتصاد کشور ما که اقتصاد چندان بزرگی نیست به وسیله تبادلات مرزی می توان صادرات را توسعه داد، چرا که  تبادلات مرزی یکی از راههای بسیار موثر و زودبازده توسعه بازرگانی خارجی و توسعه صادرات به شمار می رود. رونق یافتن تولید و جهش دادن و افزایش کمیت تولید را نباید از بخش بازاریابی صادراتی دور دانست چرا که اگر بازارها و کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه توسط مرزنشینان شناسایی شوند و بین تولید کننده، بازرگان و مرزنشینان ارتباطات چند سویه ای ایجاد شود قطعا شاهد ارتباط موثری بین اعضای این سه ضلع خواهیم بود که در نهایت به افزایش تولید و صادرات منتهی می شود.

 محمد صادق مفتح فعال اقتصادی به مزیت های دیگر ایجاد اشتغال در مناطق مرزی کشور پرداخت و در این باره گفت: اگر مساله اشتغال مرزنشینان حل نشود وآنها درگیر مسائل معیشتی وتامین نیازهای روزانه خود باشند آن زمان نمی توان نگران مسائل امنیتی، اجتماعی و سیاسی برای کشور نبود. آن سوی قضیه اگر معیشت مرزنشینان تامین باشد پاسداران مرزهای کشور به شمار می روند لذا علاوه بر آورده های اقتصادی و تجاری که برای کشور دارند قطعا به افزایش امنیت کشور کمک می کنند.

محمد صادق مفتح با بیان اینکه سنگ اندازی ها بر سر راه توسعه تجارت در مرزهای کشور باید کنار گذاشته شود گفت: با موانع گمرکی وبروکراسی های دست و پا گیر نمی توان توسعه صادرات درمناطق مرزی کشور را کلید زد. ضمن اینکه موانعی که در چند سال گذشته مانع جان گرفتن وبازگشتن فعال بازارچه های مرزی به فعالیت های تجاری و بازرگانی می شود باید برداشته شود. با بررسی آمارهای تبادلات تجاری بین مردم استان سیستان و بلوچستان با پاکستان متوجه اهمیت نقش بازارچه‌های مرزی بزرگ کشور می شویم که تا چه حد دردرآمد زایی مردم منطقه و افزایش حجم صادرات کالای ایرانی موثر بوده اند. با توجه به اینکه خوشبختانه زیر ساخت های فعالیت های تجاری مثل بازارچه ها و نیروی انسانی در مناطق مرزی آماده است و مردم بومی پیش از این در این حوزه ها سرمایه‌گذاری کرده اند، یعنی بازارچه های مرزی با سرمایه گذاری مردم بومی تشکیل شده، لذا انتظار می رود دولت برای توسعه تجارت و صادرات فقط و فقط با حذف سنگ اندازی ها و قوانین مزاحم یک حرکت موثر در امر افزایش تجارت و صادرات با کشورهای همسایه را با کمک مردم مناطق مرزنشین کلید بزند، ضمن اینکه تجار غیر محلی نیز با مشاهده رونق صادرات و تجارت درمناطق مرزی حتما برای سرمایه گذاری و فعالیت تجاری در مناطق مرزی اشتیاق نشان خواهند داد.

محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت درباره تاثیر تجارت در مناطق مرزی و کاهش قاچاق و کولبری در این مناطق گفت: یکی از تاثیرات اقتصادی توسعه مناطق مرزی، جلوگیری از قاچاق کالاست، چرا که اگر این موضوع به صورت قانونی انجام شود، یعنی اگر برای فعالیت‌های قانونی و تعریف شده  مرز مشخصی تعریف شود، طبیعتا بحث قاچاق و کولبری از بین می‌رود.

وی در این باره تصریح کرد: کولبری از عوارض بسته شدن مسیرهای قانونی و ثبت شده است.اگرتجارت در مناطق مرزی و بازارچه های این مناطق فعال شوند قطعا مصیبت هایی که در کولبری می بینیم به پایان می رسد وشاهد اشتغالزایی بدون خطر برای مردم مناطق مرز نشین خواهیم بود. اگر دولت مسیرهای لازم برای کارهای قانونی را در مناطق مرزی باز کند، قطعا مردم به دنبال فعالیت های خطرناکی که جان و سلامتی آنها را تهدید می کند مثل کولبری نمی روند. انتظار می رود دولت آقای رئیسی این عزم راسخ را داشته باشد همه نهادها و سازمان های مربوطه برای تحقق این مساله مهم در کنار مرزنشینان قرار بگیرند و با تامین زیر ساخت ها و مجوزها و حمایت های لازم این موضوع را به سر مقصد معلومی هم برای کمک به اقتصاد مرزنشینان و هم توسعه تجارت و صادرات برسانند.

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 16963

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha