ارز چند نرخی آفت اقتصاد است/فرزین ذهنیت درستی از تقاضای سوداگری در بازار ارز دارد/بخش زیادی از تقاضای ارز برای دلالی و سوداگری است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: رئیس بانک مرکزی در یک اقدام درست تلاش می کند با استفاده از ابزارهای موجود بتواند تقاضاهای مشورع ارزی را پاسخگو باشد، یعنی تقاضاهای مشروع بتوانند از این بازار خریداری کنند و همه تقاضاها در یک کانال مدیریت شود. وقتی تقاضاها تحت نظارت بانک مرکزی باشد در نهایت بانک مرکزی با  کاهش التهابات روانی حاکم بر جامعه که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند زمینه را برای کنترل نرخ ارز و کاهش اثرات انتظارات تورمی فراهم کند که متاسفانه از افزایش نرخ ارز ایجاد می شود.

گروه بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص فعالیت های ثبات بخشی به نرخ ارز توسط رئیس بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفت: مساله نرخ ارز و چگونگی مدیریت آن موضوع بسیار مهمی است چرا که نرخ ارز در حوزه های مختلف اقتصاد تاثیرات ویژه ای به جا می گذارد. مساله نرخ ارز و اثرگذاری ارز به قدری مهم است که از بعد انقلاب تا کنون مدیران دولتی سال ها درگیر این موضوع بوده اند و برای ثبات بخشی به بازار ارز سیاست های مختلفی را بر اساس اقتضائات اقتصادی و ابزارها و توانمندی های مختلف به کار گرفته اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حال حاضر رئیس بانک مرکزی برای ثبات بخشی به بازار و کنترل نرخ ارز باید موضوعات مختلفی مثل عوامل موثر بر عرضه ارز کدام، تقاضای ارز، پیش‌بینی‌ها و دورنمای اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار دهد تا با دست یابی به تحلیل جامعی از همه موارد اثر گذار بر نرخ و بازار ارز بهترین و مناسب ترین سیاست ارزی را انتخاب کند.

یحیی آل اسحاق خاطر نشان کرد: واقعیت این است هر یک از سیاست های انتخاب شده توسط آقای فرزین برای ثبات بخشی به بازار ارز نقاط مثبت و ضعفی دارد اما در مجموع با توجه به اقتضائات زمانی مکانی و شرایط اقتصادی می توان گفت سیاست های اتخاذ شده از سوی رئیس بانک مرکزی مطلوب است چرا که به صورت مطلق نمی توان گفت این سیاست ها خالی از اشکال است. پر واضح پیداست ارز چند نرخی آفت اقتصاد است و زمینه ساز توزیع رانت و گسترش فساد اقتصادی و مانع تصمیم گیری مطلوب به نفع همه جامعه می شود بنابراین اگر آقای فرزین بتواند سیاستی اجرا کند که تنوع و نوسانات نرخ ارز را کمتر کند و قیمت های مختلف موجود در بازار ارز را به هم نزدیک تر کند قطعا اقدام مثبتی انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران وعراق خاطر نشان کرد: به نظر می رسد آنچه آقای فرزین در خصوص کلیات عرضه ارز و تقاضای موجود برای ارز دنبال می کند مستنداتی است که واقعیت اقتصاد و جامعه ماست، لذا با توجه به ذهنیت درستی که از تقاضای سوداگری در بازار ارز دارند به این مسائل ورود کرده اند. با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی براساس آمارها و استدلال ها معتقد است عرضه ارز از تقاضای ارز بیشتر است این نتیجه حاصل می شود که بخش زیادی از تقاضای ارز دلالی و سوداگری است که با هدف متشنج کردن بازار و بالا بردن قیمت ارز انجام می شود در حالی که براساس آمارهای رسمی سازمان های بین المللی مجموع ارز حاصل از صادرات و مجموع ارز حاصل از فروش نفت و ارزهای دیگری که به صورت های دیگر وارد اقتصاد ایران می شود اعم از اسکناس ارز، حواله و فروش نفت بیشتر از تقاضا و نیازهای واقعی است.

وی در این باره تصریح کرد: تقاضاهای مختلف بازار ارز اعم از تجارت برای واردات کالاهای اساسی، قطعات، ماشین آلات و نیازهای خدماتی، حقوق سفرا و پول هایی که برای نهادهای بین‌المللی باید پرداخت شود در مجموع نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار می شود بنابراین با ذخایر و امکانات ارزی بنا بر تاییدیه نهادهای بین المللی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار ارز وارد اقتصاد ایران می شود بنابراین در عرضه ارز مشکلی وجود ندارد. در حوزه تقاضا نیز تقاضاهای مختلفی برای ارز اعم از تجارت تا تقاضا برای حفظ ارزش پول، تقاضای سوداگری، تقاضای خرید دارایی در خارج از کشور و انواع اقسام تقاضاهای مختلف وجود دارد که به گفته رئیس بانک مرکزی حدود ۴۰ حوزه برای ارز تقاضا وجود دارد اما بخشی از تقاضاهای موجود ناشی از جریانات روانی تاثیر گذار بر بازار ارز است و بخشی از این فرآیند توسط صرافی ها یا بازیگران خارج ار کشور اعم از امارات، کردستان عراق؛ افغانستان صورت می گیرد بنابراین مجموعه این عوامل تقاضای زیادی برای ارز ایجاد کرده که منجر به نوسان هایی در این بازار شده در حالی که تقاضای واقعی در این حد و اندازه نیست.

یحیی آل اسحاق در این باره توضیح داد: به همین منظور رئیس بانک مرکزی برای پاسخگویی به تقاضاهای واقعی بازار دومی به نام بازار مبادله‌ ارز و طلا راه اندازی کرده تا عرضه و تقاضا در آن مدیریت شود با این الگو که قیمت ارز مبادله ای به بازار آزاد در راستای کاهش رانت و فساد نزدیک شود. به نظر می رسد آقای فرزین برآن است تا در این سامانه به صورت شفاف با نظارت کنترل شده و پیگیری ها آتی عرضه وتقاضای ارز رصد شود، موضوعی که در نهایت به مدیریت بازار و نرخ ارز می انجامد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: رئیس بانک مرکزی در یک اقدام درست تلاش می کند با استفاده از ابزارهای موجود بتواند تقاضاهای مشورع ارزی را پاسخگو باشد، یعنی تقاضاهای مشروع بتوانند از این بازار خریداری کنند و همه تقاضاها در یک کانال مدیریت شود. وقتی تقاضاها تحت نظارت بانک مرکزی باشد در نهایت بانک مرکزی با کاهش التهابات روانی حاکم بر جامعه که نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند زمینه را برای کنترل نرخ ارز و کاهش اثرات انتظارات تورمی فراهم کند که متاسفانه از افزایش نرخ ارز ایجاد می شود.

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 38671

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha