نوسانات بازار ارز اقتصادی نیست

​​​​​​​ عضو اتاق ایران گفت: سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دستاوردهای این اتفاق مهم و کم سابقه، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد مسعود بنابیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص دیدار رئیس کل بانک مرکزی با رئیس صندوق بین المللی پول و امکان دسترسی به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجود ایران در این صندوق گفت: قطعا این اتفاق را باید بسیار خوب و امیدوارکننده خواند، چراکه بهبود روابط بین المللی به ویژه در این سطح می‌تواند فضای اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین امکان دسترسی به بخشی از دارایی ایران در صندوق بین المللی پول نیز بیش از آنکه تبعات مثبت مالی داشته باشد، از لحاظ جو روانی بازار، بسیار مثبت و امیدبخش بود.


وی نوسانات بازار ارز را متاثر از مسایل و اتفاقات حاشیه‌ای و غیر اقتصادی خواند و گفت: در سال‌های اخیر به ویژه به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب، نرخ ارز در کشورمان همواره تحت تاثیر اخبار و حواشی سیاسی قرار گرفته و دچار نوسان می‌شود. خوشبختانه سفرهای اخیر فرزین به واشنگتن و قطر توانست فضای امیدبخشی را در اقتصاد کشور ایجاد کند و در واقع جو حاکم بر بازار را از اخبار منفی دور سازد. به واقع با فروکش کردن موج منفی اخبار، جلوی رشد قیمت دلار نیز گرفته شد.


این فعال اقتصادی به خطر رکورد تورمی اشاره کرد و گفت: خطر بالقوه‌ای که کشور ما را در نیم سال دوم تهدید می‌کرد، بحث رکورد تورمی به ویژه در بازار مسکن و خودرو بود. بی تردید خواب سرمایه در این دو بازارِ بزرگ، می‌توانست تمام صنایع و اقتصاد ما را به رکود بکشد که خوشبختانه اتفاقات اخیر و گشایش‌های اقتصادی جلوی رکورد تورمی را تا حدی گرفت.


بنابیان به لزوم برنامه ریزی و حمایت دولت در جهت رشد تولید اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور در سفری که به تبریز داشت، اعلام کرد تورم را با رشد تولید، مهار و کنترل خواهد کرد. با توجه به این اظهارات باید از دولت انتظار تدوین و اجرای برنامه ویژه برای حمایت از تولید را داشت تا سرمایه‌های سرگردان در بازار ارز و خودرو و بازارهای غیر مولد، وارد عرصه تولید شود.


وی به نقش بانک‌ها در حمایت از تولید اشاره کرد و ادامه داد: برای سوق پیدا کردن فضای کسب و کار به سمت تولید باید برنامه داشت و به بخش خصوصی نیز اعتماد بیشتری کرد. بانک‌ها نیز در این خصوص باید به سمت حمایت از تولید سوق پیدا کنند که البته این موضوع از سوی بانک‌های دولتی بیشتر از بانک‌های خصوصی رعایت می‌شود.

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 43790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha