دادگاه یا کارزار انتخاباتی؟ترامپ پس از دادگاه همراهانش را به رستوران کوبایی دعوت کرد+ عکس

ترامپ بار دیگر دادگاهش را به کارزاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دقایقی پس از خروج از دادگاه با فریاد "همه مهمان من" وارد رستوران ورسای در میامی شد، با کارکنان و حامیانش عکس گرفت و اندکی پس از اظهار بی‌گناهی در ۳۷ مورد فدرال، انگشت شست خود را بالا گرفت. کسانی که در رستوران بودند برای ترامپ که روز چهارشنبه ۷۷ ساله می‌شود، آهنگ «تولدت مبارک» را خواندند.

ترامپ مدت کوتاهی پس از حضور در رستوران در پلتفرم رسانه اجتماعی Truth خود پستی منتشر کرد. او نوشت: «متشکرم میامی. "یک استقبال گرم در چنین روز غم انگیز برای کشور ما!"

والت نائوتا، یکی از متهمان پرونده اسناد ترامپ نیز در رستوران حضور داشت. دستیاران ستاد انتخاباتی ترامپ تصاویر ویدئویی از این توقف را به اشتراک گذاشتند که در آن رئیس جمهور سابق در حال دست دادن و تشکر از حامیان داخل کافه بود.

ترامپ

وی تقریبا ماهی یک بار به دادگاه می‌رود و هر بار اظهار بی‌گناهی می‌کند. او این‌بار نیز روز سه‌شنبه با ۳۷ فقره اتهام فدرالی پا به دادگاه گذاشت و نسبت به تمامی اتهامات وارده اظهار بی‌گناهی کرد. در حالی که ترامپ روز سه‌شنبه توسط دادگاه بازداشت شد، طرفدارانش در بیرون از دادگاه تجمع کرده بودند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد جی.ترامپ که اکنون دو بار از زمان خروج از کاخ سفید بازداشت شده است، روز سه‌شنبه تسلیم مقامات فدرال در میامی شد و خود را بی‌گناه دانست و پس از آن با لحن سرکشانه دیگران را تهدید کرد.

او این‌بار به اتهام به خطر انداختن اسرار امنیت ملی و ایجاد مانع برای تحقیقات در این راه محاکمه شد. برای طی مراحل بازپرسی، ترامپ روز سه‌شنبه ابتدا بازداشت و سپس انگشت‌نگاری شد. بعد از طی این مراحل او را به یک دادگاه منطقه فدرالی در طبقه سیزدهم بردند؛ جایی که وکلایش اظهار بی‌گناهی کردند. خود ترامپ هم در کل جریان دادگاه سکوت پیشه کرده بود.

جک اسمیت، بازرس ویژه ناظر هم در این جلسه در فاصله ۶متری ترامپ نشسته بود. او ترامپ را به ۳۷ و دستیار شخصی‌اش، والت نائوتا را به یک فقره جرم، متهم کرده است. ترامپ بخش عمده‌ای از محاکمه را با دستان بسته و با حالتی ترسیده سپری کرد. اسمیت نیز که دادستان سابق اتهامات جنگی است و از زمان به‌عهده گرفتن این پرونده کمتر در انظار عمومی ظاهر شده است، حتی به روی ترامپ نگاه نکرد.

این دو یک کلام هم بین خود رد و بدل نکردند. این جلسه ۵۰ دقیقه‌ای، هر چند فعلا ابتدایی بود اما آغاز برداشتن یک قدم بزرگ است و دست‌کم یک ماه طول می‌کشد. این دادگاه در شرایطی کلید خورده است که ترامپ در انتخابات درون‌گروهی پیشتاز جمهوری‌خواهان است و بسیاری او را شانس اول این حزب در انتخابات سال ۲۰۲۴ می‌دانند. ترامپ همچنین در یک پرونده غیرمرتبط توسط دادستان منطقه منهتن متهم شده است که به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶، حق‌السکوت پرداخت کرده است. او همچنین توسط یک دادگاه در فولتون کانتیِ جرجیا متهم شده است که تلاش کرده در انتخابات ۲۰۲۰، نتیجه را عکس کند. اسمیت نیز تحقیقات خود را در زمینه آشوب در ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ و تلاش ترامپ برای حفظ قدرت همچنان ادامه می‌دهد.

در کیفرخواست ۴۹ صفحه‌ای ترامپ برخی جزئیات جدید نیز منتشر شد. در این افشاگری‌ها مشخص شده که ترامپ عمدا احضاریه ماه مه سال ۲۰۲۲ را نادیده گرفته و اقدامات خارج از چارچوبی برای ممانعت از تحقیقات انجام داده است. در کیفرخواست توضیح داده شده است که چگونه نائوتا به دستور ترامپ ۶۴ جعبه اسناد را جابه‌جا کرد تا وکیل ترامپ نتواند آنها را پیدا کند. همچنین مشخص شده است که جعبه‌های اسناد در حمام نگهداری می‌شدند. در آوریل ۲۰۲۱، کارمندان ترامپ باید ده‌ها جعبه را از یک سالن رقص در املاک مارالاگو منتقل می‌کردند. یکی از دستیاران به دیگری پیامک داده است: هنوز اتاق کوچکی در حمام وجود دارد که سایر کارتن‌های او (ترامپ) در آن قرار دارند. جعبه‌ها به حمام کوچکی برده شدند و تقریبا تا لوستر کوچک کنار توالت بالا آمد.

اسناد به صورت نامرتب ذخیره شده بودند. کیفرخواست، تصویری از جعبه‌ای از اسناد فوق سری امنیت ملی را نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ روی کف انباری مارالاگو ریخته شده بود که برای بسیاری از کارمندان استراحتگاه قابل دسترسی بود. در این افشاگری مشخص شده است که ترامپ و وکیل او روی ۳۸ سند بحث و گفت‌وگو کرده و خواسته است در صورت مشکل‌دار بودن، «نیست» شوند. همچنین در بخش دیگری از این افشاگری‌ها آمده است: ترامپ یک نقشه محرمانه را به یکی از کارکنان نشان داده است. در اوت یا سپتامبر ۲۰۲۱، ترامپ یک نقشه نظامی فوق محرمانه را با یکی از کارکنان کمیته اقدام سیاسی خود که مجوز امنیتی نداشت به اشتراک گذاشته است.

او به این فرد هشدار داده بود که «خیلی نزدیک نشود.»ترامپ در حالی دادگاه خود را پشت سر گذاشت که روز چهارشنبه ۷۷ ساله شد. به گزارش سایت هیل، ترامپ به‌طور مستقیم از دادگاه میامی به یک رستوران محبوب کوبایی رفت و عملا حضور در دادگاه برای رسیدگی به اتهامات نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در منزلش را به مبارزات انتخاباتی تبدیل کرد.

ترامپ مدت کوتاهی پس از حضور در رستوران در پلت‌فرم رسانه اجتماعی خود به نام تروث، پستی منتشر کرد و نوشت: «متشکرم میامی. یک استقبال گرم در چنین روز غم‌انگیز برای کشور ما!» والت نائوتا، یکی از متهمان پرونده اسناد ترامپ نیز در رستوران حضور داشت. دستیاران ستاد انتخاباتی ترامپ تصاویر ویدئویی از این توقف را به اشتراک گذاشتند که در آن رئیس‌جمهور سابق در حال دست دادن و تشکر از حامیان داخل کافه بود. با توجه به اهمیت فلوریدا و جمعیت کوبایی-آمریکایی آن در انتخابات فدرال، این توقف مضامین سیاسی نیز داشت. فلوریدا همچنین محل زندگی مشترک ترامپ و فرماندار ران دیسانتیس، رقیب اصلی او در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴ است.

چالش وکلای ترامپ

رئیس‌جمهور سابق تاکنون دلایل مختلفی را برای به چالش کشیدن کیفرخواست خود در پرونده اسناد طبقه‌بندی شده آزمایش کرده است. دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و مشاورانش پس از متهم شدن به سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی شده و ممانعت از تلاش‌های دولت برای بازیابی آنها، روز سه‌شنبه در دادگاه حضور پیدا کردند. ترامپ اما قصد دارد که این دادگاه را تبدیل به یک شوی سیاسی کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، او قصد دارد خود را قربانی دادگاه و بازی‌های سیاسی نشان دهد. حتی قبل از ارائه کیفرخواست ترامپ و متحدانش به این بازی متوسل شدند.

آنها برای اینکه ترامپ را محق نشان دهند، استدلال‌های متفاوتی کردند. این استدلال‌ها عبارتند از اینکه ترامپ حق داشته اسناد را از کاخ سفید بگیرد و قبل از ترک مقامش آنها را از حالت طبقه‌بندی خارج کند. آنها می‌توانند دادستان‌ها را به سوء‌رفتار متهم کنند یا سعی کنند نشان دهند که او قربانی تعقیب قضایی ناعادلانه و گزینشی بوده است. اما استفاده از این استدلال‌ها شاید برای ترامپ و وکلایش چندان موثر واقع نشود.

ساموئل بوئل، دادستان فدرال سابق و استاد حقوق دانشگاه دوک، می‌گوید که به‌طور کلی رد کیفرخواست فدرال قبل از محاکمه دشوار است و ترامپ و وکلایش با یک نبرد سخت روبه‌رو هستند. بوئل ادامه داد: «گزینه‌های آنها در اینجا بسیار محدود بوده و بعید است که مانع از رسیدن پرونده به هیات منصفه شود.»رئیس‌جمهور سابق مدت‌هاست که از وکلا به‌عنوان روابط عمومی خود استفاده می‌کند و آنها را برای ارائه استدلال‌هایی به کار می‌گیرد که اغلب برای مبارزات انتخاباتی مناسب‌تر از دادگاه است. اما با توجه به اینکه این بار مخاطرات بسیار بالاتر است، چالش ایجاد توازن برای ارائه یک کار سیاسی و رعایت قوانین آیین دادرسی کیفری بسیار دشوار خواهد بود.

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 43742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha