بورس ترسید/ عرضه‌ها سازمان یافته بودند/ ریزش‌های سال ۹۹ تکرار می‌شود؟

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اظهار داشت: عرضه‌ها از روزهای گذشته عرضه‌های سازمان یافته بودند و حقوقی‌ها دست به فروش زدند و پول‌های هوشمند در حال خروج بودند و این روند در شکل‌گیری جو روانی در بورس اثرگذار بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سعید اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل آغاز ریزش‌های سنگین بازار سرمایه از روز گذشته و ادامه ان تا به امروز اظهار داشت: به طور مرتب در محافل بورسی گفته می‌شد که بازار شبیه به بازار سال ۹۹ شده و ترس عمومی این شباهت به بازار سال ۹۹ در آن دیده می‌شد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از افرادی در چند هفته گذشته سود کرده بودند از واهمه تکرار زیان ماندن در بازار آمادگی این را داشتند که سودهای به دست آمده را حفظ کنند. رفتار پول‌های بزرگ هم خروج آرام آرام را نشان می‌داد و از سوی سهامداران غیرحرفه‌ای پول جدید در حال ورود به بازار بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: معتقدم به طور مشخحص در اتفاق روز گذشته و امروز در بازار سرمایه نشانه‌های تصمیمات هیجانی دیده می‌شد و به نظر نمی‌رسید که در بازار حباب تشکیل شده باشد. به نظر می‌رسد که تجربه نزدیک به سال ۹۹ و همچنین اتفاقی که در بازار دلار رخ داد و حساسیتی که بازار سرمایه نسبت به بازار دلار دارد، باعث شد که بورس دچار تنش موقتی شود.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در بازار ترس عمومی وجود دارد، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که بازار حساسیتی به بازار دلار دارد و روز گذشته زمزمه کاهش احتمالی نرخ دلار، نقشی در بازار سرمایه ایفا کرد. ضمن اینکه عرضه‌ها از روزهای گذشته عرضه‌های سازمان یافته بودند و حقوقی‌ها دست به فروش زدند و پول‌های هوشمند در حال خروج بودند و این روند در شکل‌گیری جو روانی در بورس اثرگذار بود.

اسلامی در پاسخ به این سوال که در حالی که شاهد برگشت اعتماد دوباره سهامداران خرد و فعال شدن کدهای بورسی خاموش و ورود پول‌های به بازار بودیم، این ریزش‌ها باعث توقف این روند نمی‌شود، گفت: این موضوع به سطخ اقتصاد کلان کشور برمی‌گردد، اقتصاد کلان کشور به گونه‌ای است که سرمایه گذاران در هر بازاری شاهد سودهای جزیی، کوتاه و موقت هم باشند به آن بازار حمله می‌کنند. این رفتار آثار اقتصاد کلان است که در تمام بازارها دیده می‌شود. سرمایه‌گذاران از این بازار به بازار دیگری در رفت و آمد است چراکه به مرتب شاهد کاهش ارزش دارایی‌ها است و رفتار یک تورم چندین ساله و بلندمدت شده بنابراین ترجیح می‌دهد که پول‌های خود را به هر بازاری که حتی سود کوتاه مدتی دارد، سرریز کند. از این رو نمی‌توان این را ایراد بازار سرمایه دانست و همین اتفاق در سایر بازارها حتی بازارهای غیر رسمی مانند رمز ارزها رخ می‌دهد.

وی افزود: به هر حال باید متوجه این باشیم که طی سال‌های گذشته سیاست‌گذار در کشورمان نتوانسته مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ایجاد کند و همچنان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم منافع بیشتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال ادامه ریزش‌ها تاکید کرد: معتقدم ریزش به طور مداوم نمی‌تواند ادامه داشته باشد و به طور جدی نمی‌توان گفت ریزش‌ها ادامه خواهد شد و به گونه ریزش‌های پی در پی بعد از مرداد ۹۹ نخواهد بود.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 42325

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha