ریزش سنگین ۹۵ هزار واحدی دیروز بورس نتیجه نگاه دستوری مسئولان سازمان بورس بود/تصمیم گیران بازار کوچکترین اشرافی به ابعاد و زوایای بازار ندارند

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: موضوع اصلی فعالیت و ارکان بورس، افزایش نقد شوندگی، افزایش شفافیت و دسترسی یکسان ذی نفعان بازار است نه کنترل قیمت ها، اما دستورات از بالا به پایین به عرضه های بیشتر شرکت های حقوقی و ریزش شاخص ها منتهی شد.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فردین آقا بزرگی کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با راداراقتصاد درباره دلایل فشار فروش سنگین روز گذشته بورس که موجب ریزش عجیب و سنگین ۹۵ هزار واحدی شاخص شد و چرایی حضور حقوقی ها در صف های فروش گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که از دو هفته گذشته کلیه مسوولین و ارکان بورس به اتفاق به دنبال کنترل بازار بودند به این دلیل که بازار با تقاضای زیادی رو به رو شده بود در حالی که به هیچ عنوان کنترل بورس و رفتارهای دستوری جزء وظایف سازمان وارکان بورس نیست.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حقیقت موضوع اصلی فعالیت و ارکان بورس، افزایش نقد شوندگی، افزایش شفافیت و دسترسی یکسان ذی نفعان بازار است نه کنترل قیمت ها، اما دستورات از بالا به پایین به عرضه های بیشتر شرکت های حقوقی و ریزش شاخص ها منتهی شد.

فردین آقا بزرگی معتقد است: روز گذشته نقطه عطف فروش بود به طوری که ۲۰ هزار میلیارد پول اشخاص حقیقی از ۴۰ هزار میلیارد در آخر وقت معامله شد، آن زمان آقای پورابراهیمی از روند رشد بورس اظهار نگرانی کردند با تاکید براین موضوع که سهامداران باید مراقب باشند که امسال به سرنوشت بورس در سال ۹۹ دچار نشوند.

وی در ادامه توضیح داد: این دو موضوع درکنار استفاده از ابزارهای مختلف مثل فشار به بازارگردانان برای عرضه سهام بیش از اندازه، به طوری که بازارگردانان به قدری تحت فشار قرار گرفتند که حتی کار برخی از بازارگردانان به تخلفات کشیده شد بنابراین آنچه در بورس و عرضه سهام از سوی حقوقی ها صورت گرفت در راستای حمایت از بازارهای موازی مثل بازار مسکن و خودرو بود؛ چرا که مسوولین نگران هستند پول از سایر بازارهای اشباع خارج و به سمت بورس بیاید، بنابراین می توان گفت نگاه های دستوری چنین وضعیتی را به بورس تحمیل کرده است.

فردین آقا بزرگی معقتد است: کاهش سرمایه دارایی صندوق های با درآمد ثابت و کاهش ضریب اعتباری شرکت های کارگزاری و فشار دستوری به نهادهای مالی و بازارگردانان برای عرضه سهام خود خواسته به منظور کنترل تقاضا، نگرانی بی موردی از سوی مسولین است. متاسفانه کسانی برای بازار چنین تصمیماتی اتخاذ می کنند که کوچکترین اشرافی به ابعاد و زوایای بازار ندارند کما اینکه بنا به دلایل اشاره شده بازار به هیچ وجه قابل مقایسه با ۹۹ نیست.

وی در این باره توضیح داد: فشار مضاعف وحتی ابزارهای دیگری هم مثل عرضه های اولیه که چند روز پیش وعده داده شد تماما حاکی از آن است که اراده ای مبنی بر کنترل بازار وجود دارد به گونه ای که بورس را به بازارگردان بزرگ دولتی تبدیل کرده است در حالی که هیچ بازار مالی در دنیا چنین نقشی را ایفا نمی کند و از بالا دستور نمی گیرد.

فردین آقا بزرگی تاکید کرد: ریزش های این روزهای بورس ناشی از دستوری است که از بالا به حقوقی ها داده شد. قطع به یقین نقطه نظرات تیم های کارشناسی متفاوت و بعضا مخالف با هم است اما وقتی چکیده این نظرات به دست مقام تصمیم گیری مثل آقای رئیسی می رسد مشخص است که چه فضای ذهنی وجود دارد، فضای ذهنی که نگران ریزش بورس و اعتراض مردم است به این خاطر چنین دستوراتی داده می شود، دستوراتی که برخلاف منافع ذی نفعان است نه به خاطر جلوگیری از بالا رفتن قیمت ها، مساله مهم این است که متاسفانه مقام ناظر به عنوان داور و قاضی وسط زمین بازی می کند و نقش بازارگردان را بازی می کند و به شدت بازار را تحت فشار قرار داده است.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۰
کد خبر: 42302

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
      0 0
      تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه دو فوریتی ضد تورمی که رئیس جمهور به مجلس ارسال کرد، گفت: این لایحه می‌تواند فشار را از روی دوش مردم و اقشاری که به این تغییرات هرچند کوچک در قیمت‌ها حساس هستند، بردارد...این نماینده مجلس اضافه کرد: بنابراین ارسال این لایحه ضد تورمی به هر حال به عنوان یک راه‌حل قطعی و اساسی نیست... توجه کنید: خبرگزاری ایرنا بطور خلاصه نوشته: "این لایحه سبب تغییرات کوچک در قیمت‌ها است! که راه حل قطعی هم نیست!" ولی این شوکها سبب بی اعتباری بورس و اقتصاد میشود و برای منافع عده‌ای خاص طراحی شده که در اوج دلسردی عموم و پیامدهای آن اقدام به خرید ارزان و جاگذاشتن سرمایه‌گذاران خرد و ضرر آنها میکنند ، مصوبه کاهش تورم در دستور کار مجلس فقط هم در مورد کاهش مالیات بر بعضی اقلام بخصوص دارو است که مشمول تحریم هم نیست که و علاوه بر گرانی بی کیفیت و کمیاب هم شده