بریدن نفس بورس به سود دولت نیست/دولت عامدانه می خواهد مردم از این بازار خارج شوند/فقط منافع گروه حداقلی در بورس تامین می شود/ قانون بر بورس حاکم نیست!

کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: علی رغم اینکه مردم به این بازار دعوت شدند اما به شکل عامدانه ای دولت سیزدهم در تلاش است تا مردم را از این بازار خارج کند! صحنه های ایجاد شده در بورس نشان می دهد دست هایی در کار است تا سهامداران خرد از بودن و سرمایه گذاری در بورس مستاصل شوند.قانون بر بورس حاکم نیست و برخلاف قانون و مقررات رفتار می شود که نتیجه آن بازی یک سویه ای به نفع دولت است که در این بازار فقط منافع دولت حفظ می شود.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد، افت های بورس را به تصمیمات دولت در این بازار نسبت داد و با گلایه از روند در پیش گرفته شده از سوی دولت نسبت به تضعیف بورس گفت: علی رغم اینکه دولت فکر می کند با دست اندازی به سود شرکت ها یا تعیین نرخ خوراک صنایع شرکت ها و کاهش حاشیه سود شرکت ها، سود مختصری کسب می کند اما به شدت غافل از این موضوع مهم است که بازنده اصلی بازار، دولت، اقتصاد و کارنامه ای است که دولت در مدیریت اقتصاد ایران باید از خود به جا بگذارد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: دولت قبلی و فعلی در دو سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از بورس کسب کردند. قطع به یقین بریدن نفس بورس به سود دولت نیست و دولت نمی تواند از این بازار منابعی هر چند کم کسب کند، بنابراین تضعیف بورس منجر به کاهش سرمایه در گردش دولت و تضعیف اقتصاد کشور می شود.

فردین آقا بزرگی کارشناس بورس در خصوص دلایل تاثیر گذار بر افت ها و ریزش های اخیر بورس گفت و خاطر نشان کرد: دلایل متعددی موجب شکل گیری وضعیت فعلی بورس شده است. مهمترین دلیل این است که دولت به هیچ وجه نمی پذیرد و زیر بار مسوولیت مهم تامین زیر ساخت های قانونی در بورس نمی رود. دولت همچنان خواستار حفظ وضعیتی است که منفعت ذی نفعان حداقلی در بورس تامین شود در حالی که اینک شاهد حضور بازیگران و ذی نفعان جدیدی در بورس هستیم که خواسته های جدیدی از بازار دارند.

وی در این باره تصریح کرد: بخش بزرگی از بازیگران و فعالان امروز بورس، افراد جدیدی از آحاد مردمی هستند که دولت وقت در سال ۹۹ آنها را به این بازار دعوت کرد. علی رغم اینکه مردم به این بازار دعوت شدند اما به شکل عامدانه ای دولت سیزدهم در تلاش است تا مردم را از این بازار خارج کند! صحنه های ایجاد شده در بورس نشان می دهد دست هایی در کار است تا سهامداران خرد از بودن و سرمایه گذاری در بورس مستاصل شوند!

فردین آقا بزرگی در پاسخ به این سوال که دولت به چه دلیلی صحنه را برای خارج کردن سهامداران خرد از بازار چیدمان کرده، گفت: فقط به خاطر این که اعتراضات سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ را خنثی کنند. در حالی که فضای سیاسی حاکم شده در بورس ناشی از عدم تطبیق زیر ساخت های قانونی است. به عنوان مثال، شورای عالی بورس همچنان متشکل از همان ترکیبی است که در یکی دو دهه گذشته شکل گرفته است. براساس قانون هیئتی کامل متشکل از مدیران ناظر بر تعیین استراتژی های بازار سرمایه شده اند به طوری که کماکان آنها موظف هستند تا در این فضا، نکات دیکته شده از سوی دولت به عنوان یکی از ذینفعان بازار را اجرا کنند.

آقا بزرگی افزود: این ساختار غلط به دنبال آن است تا زمینه و صحنه را به گونه ای بچیند که در بازار حرف اول و آخر فقط به نفع دولت زده شود. در چنین وضعیتی این موضوع، بزرگترین عامل بی اعتمادی سرمایه و سرمایه گذار است، ضمن اینکه دولت در بورس به بخش خصوصی مجالی برای عرض اندام و فعالیت نمی دهد و منافع بخش خصوصی نیز در نظر گرفته نمی شود.

آقا بزرگی در خصوص مطالبات فعالان بورس گفت: به طور مشخص حدود چهار، پنج ماه گذشته با اقای عشقی رئیس سازمان بورس در جمعی حضور داشتیم و خواستار حمایت از ذی نفعان خرد شدیم چرا که صدای سهامداران خرد برخلاف سهامداران بزرگ اصلا شنیده نمی شود. در این موضوع پاسخ و وعده شفافی به ما داده نشد غیر از تکرار مکررات. آنچه در این جلسه دریافتیم این است که در این بازار قرار نیست برای سرمایه گذاران خرد کاری انجام شود.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: زمانی که به رئیس بورس گفتیم تشکل های خود انتظام به عنوان مراجع کمک کننده تمام صنوف اتحادیه های خاص خود را دارند اما متاسفانه به دلایلی سازمان بورس ازایجاد تشکل های خود انتظام ممانعت به عمل می آورد. نمایندگان سهامداران و سرمایه گذاران خرد مثل کانون سهامداران حقیقی، کانون سبد گردانان یک سال پیگیر این موضوع هستند بنحوی که قبل از رفتن آقای دهقان دهنوی به ما قول دادند حتما کانون سهامداران حقیقی را تاسیس می کنند.

وی افزود: هنگامی که مراحل اولیه این روند در حال طی شدن بود، متاسفانه بنا به دلایلی این موضوع به سرانجام نرسید. اینجا درمی یابیم قانون بر بورس حاکم نیست و برخلاف قانون و مقررات رفتار می شود که نتیجه آن بازی یک سویه ای به نفع دولت است که در این بازار فقط منافع دولت حفظ می شود.

فردین آقا بزرگی در خصوص عملکرد دولت در بورس که منجر به سرخوردگی سهامداران شده، گفت: وقتی در بورس قرار است فقط منافع دولت تامین شود شاهدان این صحنه از سرمایه گذاری در بورس سرخورده می شوند و تلاش می کنند منافع خود را از دسترس جانب نهاد ناظر که وظیفه اش حفظ و صیانت از منابع سهامداران خرد است دور کنند چرا که آنها نادیده گرفته شده اند.

کارشناس بورس درخصوص سیاست های تضعیف گر بورس که از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده گفت: شورای پول و اعتبار متشکل از رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد است. این دو عضو موثر در شورای عالی بورس حضور دارند، بنابراین باید منافع و مضار تصمیمات اقتصادی را در بازار پول و سرمایه یک جا ببینند. افزایش سود بانکی و سود اوراق نشان می دهد تصمیمات اتخاذ شده از سوی این مدیران برای خارج کردن مردم از بورس گرفته شده است. با افزایش نرخ سود بانکی و نرخ اوراق عملا به سرمایه دار خرد سیگنال داده می شود که بازار سرمایه در رتبه دوم اهمیت است و زیر مجموعه بازار پول است. شورای پول و اعتباری تصمیم می گیرد که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عنوان اعضای موثر در آن حضور دارند بنابراین این مدیران در شورای عالی بورسی نیز به صورت دستوری خواست دولت را فرمان می دهند و اجرا می کنند.

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 33986

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha