چرا مجلس به پیش نویس قانون بازار اوراق بهادار بی توجه است؟ /در برنامه هفتم نکته خاصی در حمایت از بازار سرمایه دیده نمی شود/آنچه در اقتصاد ایران می گذرد ناشی از ناهماهنگی بین دولت و مجلس است

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه گفت: با توجه به جزییات برنامه هفتم نکته خاصی در راستای حمایت از بازار سرمایه از سوی سیاست گذار مشاهده نمی شود در حالی که این قانون برنامه ای است که مجلس ارائه می کند و پیش نویس آن را از دولت گرفته در حالی که مجلس در راستای سیاست گذاری های بلند مدت می توانست اعمال نظر کند اما متاسفانه در این مسیر حرکت نکرده است.

گروه بورس و بازارهای مالی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص عملکرد چهار ساله مجلس شورای اسلامی درخصوص مباحث اقتصادی و تاثیر گذاربر روند فعالیت های بازار سرمایه گفت: با اینکه عملکرد اقتصادی دولت و مجلس را نمی توان چندان جدای از هم مقایسه کرد چرا که از هم تاثیر می پذیرند و مجلس دولت را در راستای سیاست های اقتصادی بسیار حمایت می کند اما وقتی مشخصا قرار است درخصوص عملکرد چهار ساله نمایندگان مجلس صحبت شود می توان به یک نمونه بارز از عدم حساسیت ها و توجهات ویژه در حوزه بازار سرمایه به صورت خلاصه در اصلاح پیش نویس قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد.

وی در این باره توضیح داد: با اینکه این قانون در دستور کار مجلس شورای اسلامی بود و اصلاح قانون تجارت که قرار بود برخی فعالیت های این بخش به صورت الکترونیک انجام شود و برای این موضوع سامانه هایی تعریف شود اما شاهد هستیم این موضوع و اصلاح و تصویب آن بیش از سه سال است که به تعویق افتاده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه در ادامه خاطر نشان کرد: بنده در یکی از کارگروه های تهیه پیش نویس و اظهار نظرات اولیه قانون بازار و اوراق بهادار جدید حضور داشتم با اینکه شصت نفر طی مدت شش ماه روی این موضوع کار کردند اما کمترین توجهی از مجلس دیده نشد. با اینکه تاخیرات مجلس در این موضوع بارها گوشزد شد و به نمایندگان گفته شد که این قانون بسیارمهم است و باید اصلاح شود اما این موضوع هم مورد بی توجهی تام نمایندگان قرار گرفت.

فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه معتقد است: مساله حائز اهمیت این است که حتی اگر بخواهیم کارنامه اقتصادی و خروجی عملکرد دولت را مورد بررسی قرار دهیم به مجلس می رسیم چرا که بخشی از آنچه در اقتصاد ایران می گذرد ناشی از هماهنگی بین دولت و مجلس است.

وی در این باره معتقد است: در غیر این صورت اگر نمودی از اختلافات و تضاد افکار ونظرات بین دولت و مجلس را در دو سال گذشته شاهد بودیم خروجی و کارنامه بودجه سال آینده با ناترازی ۷۰۰ همت حاصل نمی گردید ضمن اینکه براساس گفته های مسوولین تا پایان آذر ماه سال جاری همچنان ۴۰ درصد منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۲ محقق نشده است. ۴۰ درصد بودجه ای که به خودی خود ۴۰۰ همت ناترازی داشت لذا نشانه ها و سطح رضایتمندی از عملکرد مقام قانونگذار مرجع مقننه که انتظار می رفت در اقتصاد وبورس شاهد آن باشیم نمی بینیم، علی رغم صحبت ها و برنامه ای که پیش بینی می شد حتی برنامه هفتم همه به گفتار می گفتند محور اقتصاد و بازار سرمایه است اما عملکردها به نفع و در راستای رشد بازار سرمایه و اقتصاد نبوده است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه یادآور شد: با توجه به جزییات برنامه هفتم نکته خاصی در راستای حمایت از بازار سرمایه از سوی سیاست گذار مشاهده نمی شود در حالی که این قانون برنامه ای است که مجلس ارائه می کند و پیش نویس آن را از دولت گرفته در حالی که مجلس در راستای سیاست گذاری های بلند مدت می توانست اعمال نظر کند اما متاسفانه در این مسیر حرکت نکرده است.

کارشناس و تحلیلگر بورس و بازار سرمایه تصریح نمود: بنده براین باورم بدون اینکه به مسائل مختلفی که مجلس می توانست در اقتصاد مد نظر قرار دهد و برخی از معضلات این حوزه را حل کند بپردازیم اما در خصوص اقتصاد کلان و بازار سرمایه طی چهار سال گذشته نمونه مشخص و بسیار مثبتی از عملکرد مجلس نداشته ایم که قابل بیان و برجسته شدن باشید که از آن به صورت تفکیکی نام ببریم و تاکید کنیم این نمونه از جمله عملکردهای اقتصادی مجلس در این دوره بوده است.

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 50987

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha