در شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی چه خبر است؟

عدم ثبات مدیریت در مجموعه فوق که موجبات عدم برنامه ریزی از سوی مدیران منصوب را فراهم می کند باعث گردیده تا شرکت سهامی نمایشگاهها به مجموعه ای جهت آزمایش و تجربه مدیران تبدیل گردیده و بعضا عمر مدیریتی مدیران به کمتر از یکسال می رسد .

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۸ از مرکز توسعه صادرات ایران منفک و به عنوان متولی ومسوول برگزاری نمایشگاههای صنعتی داخلی و خارجی تعیین گردید .‌

با گذشت بیش از ۲۴سال از عمر شرکت فوق الذکر ، مجموعه مذکور از ضعف حکمرانی رنج برده و هنوز در گیرو دار حاکمیت و تصدیگری باقیمانده و مشخص نیست چرا وظایف مندرج در اساسنامه شرکت فوق الذکر به درستی اجرا نمی گردد. بر اساس وظایف مندرج در اساسنامه ، مهمترین وظیفه مجموعه فوق ، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات بوده و به عنوان مجموعه ای واجد سایت نمایشگاهی در عرض سایر شرکتهای نمایشگاهی قرار داشته و لازم است در این مسیر گام بردارد .

متاسفانه دیدگاه حاکم بر رویکرد شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران ناشی از عملکرد مدیران مجموعه بوده که اغلب ،بدون هیچ تجربه ای در صنعت نمایشگاهی وارد این حیطه شده و مجموعه را راهبری نموده اند .اصولا عمر مدیریتی در شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی کمتر از دو سال بوده که با توجه به عدم شناخت مدیران منصوب با وظایف مجموعه از یکسو و احتمال تغییر در هر برهه از زمان ، هیچ‌گاه شاهد اتخاذ استراتژی واحد ازآن در برخورد با رویدادهای تجاری نبوده ایم و آزمون و خطا و اتخاذ سیاستهای بعضا متناقض شرایط خاصی را برای شرکت مذکور فراهم نموده است که بیش از آنکه در جهت اعتلای فعالیتهای نمایشگاهی داخلی و خارجی کشور باشد منجر به تضعیف جایگاه کشور در حوزه مذکور بوده ایم .

در طول ۲۴سال گذشته ۱۱نفر ( یک نفر در دو دوره ) مدیریت مجموعه فوق را به عهده داشته اند که به صورت میانگین ، عمر مدیریت در این مجموعه دوسال بوده که اجازه رشد و بالندگی را نداده و با توجه به احساس عدم امنیت شغلی ، روزمرگی ، سرلوحه مدیران مجموعه قرار گرفته و هیچ اندیشه نوی ، اجازه بالندگی نمی یابد . کافیست به دوره مدیریت هر یک از مدیران عامل سنوات گذشته داشته باشیم تا مشخص شود عدم وجود استراتژی مشخص در انتخاب مدیران نمایشگاهی ، صنعت جوان نمایشگاهی را با چالش روبرو ساخته است .

بیشترین دوره مدیریت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، متعلق به حسین اسفهبدی است که در دو دوره یعنی سال ۱۳۸۰تا ۱۳۸۴و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ و مجموعا ۹سال مدیریت مجموعه فوق را به عهده داشت و در نهایت در تاریخ دهم مرداد ماه ۹۷ با استعفا ، امور نمایشگاهی را به جانشین خود واگذار کرد . شاید بتوان اسفهبدی را اثرگذارترین مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهها دانست که از ابتدای تأسیس شرکت فوق و انفکاک آن از مرکز توسعه صادرات ایران ، سیاستهای اجرایی اولیه را در شرکت فوق پایه گذاری کرد و جانشینان ایشان هم ، مسیر ایشان را ادامه داده و بر اساس سیاستهای اعلامی نامبرده مبنی بر حاکمیت شرکت سهامی نمایشگاهها بر فعالیت‌های نمایشگاهی داخلی و خارجی و در یک کلام قرار گرفتن مجموعه فوق الذکر در طول شرکتهای نمایشگاهی فاقد سایت و شرکتهای نمایشگاهی استانی ، برگزاری نمایشگاهها را به مجریان نوظهور و به عبارت دیگر شرکتهای نمایشگاهی واگذار کرد و در کنار سازمان توسعه تجارت ایران، سیاستگذاری نمایشگاهها را به عهده گرفت که علیرغم تاکیدات فراوان و مکرر ، این مسأله ، یعنی سیاستگذاری، توسط شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران با ساختار و چارچوب مجموعه فوق الذکر تفاوت ماهوی داشته و لازم بوده و است که اصلاحاتی در این مسیر قرار گیرد.

سایر مدیران عامل مجموعه نمایشگاهی فوق ، شامل حمید قوام شهیدی ( ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۸۷) ، سالاری (۱۳۸۷ تا همان سال ) ، سید جلال حسینی ( مرداد ۱۳۸۷ تا آبان‌ماه ۱۳۸۸)، عباس قلی زاده ( دوم آبان‌ماه ۸۸تا ۲۳ابانماه هشتادو هشت )، کاظم اکبرپور ( ۲۳ آبان ۸۸ تا ۱۳۹۲) ، عباس قبادی ( دهم مرداد ۹۷ تا سوم دیماه ۹۷)، بهمن حسین زاده ( دیماه ۹۷ تا آبان‌ماه ۹۹)، حسن زمانی (آبان ۹۹تا دیماه ۱۴۰۰) و هومن رازدار ( دیماه ۱۴۰۰ تا اسفند ماه ۱۴۰۱) به تناوب مدیریت مجموعه را به عهده داشته اند . وجه مشترک همه مدیران عامل شرکت سهامی نمایشگاهها این بوده که هیچ یک از این دوازده نفر از بدنه وزارت صمت نبوده و صرفا جهت انتصاب به سمت مدیر عاملی به مجموعه فوق الذکر عزیمت نموده اند ، ضمن آنکه فقط سه نفر از مدیران عامل منصوب یعنی آقایان اسفهبدی،اکبرپور و قبادی قبل از انتصاب به سمت مدیر عاملی ،سمتهای دیگری در مجموعه داشته اند ( هر چند این سه نفر نیز از مجموعه های دیگری به شرکت سهامی نمایشگاهها منتقل شده اند ).

عدم ثبات مدیریت در مجموعه فوق که موجبات عدم برنامه ریزی از سوی مدیران منصوب را فراهم می کند باعث گردیده تا شرکت سهامی نمایشگاهها به مجموعه ای جهت آزمایش و تجربه مدیران تبدیل گردیده و بعضا عمر مدیریتی مدیران به کمتر از یکسال می رسد . به هر حال چالش‌های پیش روی مدیران شرکت سهامی نمایشگاهها به اندازه ای است که انتصاب مدیران متخصص وبا تجربه و آشنا به امور نمایشگاهی را بیش از پیش ضروری جلوه داده و لازم است مسوولان وزارت صمت نسبت به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشند .۱. نسبت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر سازمانهای متولی تجارت خارجی کشور .۲. نسبت شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر شرکتهای نمایشگاهی اعم از مجریان فاقد سایت و واجد سایت در سراسر کشور .۳. بازشناسی وظایف شرکت سهامی نمایشگاهها با توجه به مفاد اساسنامه و تعیین تکلیف نقش حاکمیتی یا تصدیگرایانه مجموعه فوق ۴. توسعه و به روز نمودن فضای نمایشگاهی مجموعه محل دائمی نمایشگاهها با توجه به مستهلک شدن بسیاری از فضاهای نمایشگاهی موجود و عدم سرمایه گذاری جدی در این خصوص .

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 40861

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha