وزیر امور خارجه قطر حامل چه پیامی از طرف آمریکا به ایران بود؟

امیرعبداللهیان: «امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل در مذاکرات برجامی، از طریق وزیر امور خارجه قطر دریافت کردیم.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، «محمدبن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه قطر که به تهران سفر کرده‌است، به طور رسمی در ساختمان وزارت امور خارجه مورد استقبال وزیر امورخارجه ایران قرار گرفت. پس از انجام این دیدار، وزیر خارجه قطر گفت: «پیام آمریکا به ایران منتقل شد.»
به گزارش «ایرنا»، دور نخست گفت و گوهای حسین امیر عبداللهیان و آل ثانی پس از انجام مراسم استقبال رسمی در وزارت امور خارجه آغاز شده است.
وزرای خارجه ایران و قطر قرار است در مورد مسائل دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کنند.
وزیر خارجه قطر دیروز مهمان دولت ترکیه بود و با وزیرخارجه و رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدارهای دوجانبه ای داشت.
امیرعبداللهیان و آل ثانی اواخر شهریور امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ در ماههای گذشته نیز وزرای خارجه ایران و قطر سه بار در گفت و گوهای تلفنی مسایل مختلف از جمله توسعه روابط دو کشور و موضوعات منطقه‌ای را مورد بررسی قرار داده بودند.

انتقال پیام واشنگتن به تهران

وزیر خارجه قطر پس از دیدار حسین امیرعبداللهیان، با بیان اینکه حامل پیام‌های آمریکا برای ایران هستیم، گفت: «از دیدگاه ما فرصت مناسب برای حل مشکلات مربوط به توافق هسته‌ای وجود دارد.»
به گزارش ایرنا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر روز یکشنبه در نشست خبری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: «تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین توافق از بین برود تا محیط مناسبی برای انجام این گفت‌وگوها صورت بگیرد؛ فارغ از اینکه این گفت‌وگوها در کجا صورت بگیرد.»
وی تاکید کرد: «قطر درپی ثبات منطقه و به دنبال این است که این توافق هسته‌ای صورت بگیرد زیرا عامل مهم ثبات منطقه است.»
وزیر خارجه قطر افزود: «در هفته و ماه‌های گذشته شرایطی که در آن به سر می‌بریم متاسفانه مناسب و مثبت نبوده است و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهم‌ها برطرف شود تا آمادگی برای بازگشت به توافق مهیا شود.»
آل ثانی به همتای ایرانی خود گفت: «پیام‌هایی که به آن اشاره کردید از سوی طرف‌های مختلف و درباره موضوعات متعدد بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است برای اینکه مشکلات بر سر توافق هسته‌ای را حل و شرایط مناسب برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم پیام‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم. تلاش می کنیم تا سوءتفاهمات برای بازگشت به توافق از بین برود.»

اظهارات امیرعبداللهیان

حسین امیر عبداللهیان هم در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر در تهران اظهار کرد: «امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل در مذاکرات برجامی، از طریق وزیر امور خارجه قطر دریافت کردیم.» وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «از طریق واسطه‌ای تبادل پیام بین ایران و بحرین در جریان است.»
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است.»
به گزارش «انتخاب»، حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر در تهران اظهار کرد: «امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل در مذاکرات برجامی، از طریق وزیر امور خارجه قطر دریافت کردیم.»
وزیر امور خارجه ایران گفت: «از طریق واسطه‌ای تبادل پیام بین ایران و بحرین در جریان است.»
امیرعبداللهیان همچنین گفت: «قرار است که دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و عربستان به شکلی که توافق می‌شود ادامه پیدا کند.»

واسطه ایران و آمریکا

در پی این سفر، خبرگزاری فارس، گزارش داد که مذاکرات رفع تحریم‌ها از جمله محورهای مورد گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و قطر بوده و قطر از جمله کشورهایی است که در این مدت اقدام به انتقال پیام‌ها بین ایران و آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها کرده است. آنچنانکه وزیر خارجه قطر دهم مهرماه در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان اعلام کرد طرف آمریکایی علاقه‌مند است تبادل پیام‌ها و تلاش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود.
حال سفر وزیر خارجه قطر به تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دوم بهمن ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: «در مسیر توافق گام‌هایی را تعریف کردیم که فکر می‌کنم در آینده نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی خواهد شد و در عین حال در پاسخ به پیامی که آمریکایی‌ها به صورت مستمر اعلام می‌کنند ما یک چارچوبی را تعریف کرده و براساس آن کار را پیش می‌بریم.»

حسین امیرعبداللهیان سوم بهمن ماه هم در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با عنوان «دو سده مذاکره در تاریخ دیپلماسی ایران: قواعد، دستاوردها و ابتکارات ایرانی» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «در دستگاه دیپلماسی پایبند به حل و فصل چالش‌ها از مسیر مذاکره هستیم.»

همچنان گفت‌وگوها و تبادل پیام‌های ما با طرف‌های غربی برای رسیدن به یک توافق قوی، خوب و پایدار ادامه دارد. علیرغم رفتار متناقض برخی از مقامات غربی از جمله آمریکایی‌ها، تبادل پیام کشورهای غربی به ایران و تأکیدشان برای اینکه توافق به گام نهایی خودش برسد، همچنان در دستور کار است.

حسین امیرعبداللهیان ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و در ادامه سفرش به منطقه و پس از حضور در عمان، به دوحه رفت و با همتای قطری و امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در سفر ابراهیم رئیسی، به قطر نیز او را همراهی کرد.

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 38685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      پس کو جز حرف هیچ خبری نیست فقط حرف کدام توافق کدام تلاش برای رفع تحریم دولت حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف حرف فقط حرف