شکست بی‌سابقه کاراته در آسیا؛ قحطی طلا در تاشکند!

رقابت های کاراته قهرمانی آسیا با قهرمانی کومیته تیمی مردان ایران و ناکامی تیم های ملی بزرگسالان ایران در رسیدن به مدال طلا در بخش کومیته انفرادی همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رقابت های کاراته قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در تاشکند ازبکستان هر چند با قهرمانی تیم مردان ایران در کومیته تیمی به پایان رسید اما ملی پوشان تیم های مردان و زنان ایران در بخش کومیته انفرادی بزرگسالان با نمایشی دور از انتظار از رسیدن به مدال طلا بازماندند.

در جریان رقابت های امسال تیم ملی کومیته مردان ایران با برتری مقابل رقبای خود بار دیگر بر سکوی نخست آسیا ایستاد اما کومیته تیمی بانوان با شکست مقابل ژاپن از دور رقابت ها کنار رفت.

اما در بخش کومیته انفرادی مردان نتایج رضایتبخش نبود؛ جایی که چهره های با تجربه و شاخص کاراته ایران همچون امیر مهدی زاده دارنده ۲ مدال طلای جهان و ۲ طلای آسیا، بهمن عسگری دارنده یک مدال طلای جهان و ۲ طلای آسیا و ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی و دارنده ۲ برنز جهان و چند طلای آسیا با نمایشی ضعیف و دور از انتظار از دور رقابت ها حذف شدند تا لزوم تغییر نسل در تیم ملی کاراته و توجه هر چه بیشتر به چهره های جوان بیش از پیش احساس شود.

تیم ملی کاراته ایران با چهره های شاخص و مدعی خود در این مسابقات تنها به ۲ مدال برنز رسید و برای نخستین بار در رقابتهای آسیایی از رسیدن به مدال طلا بازماند و تیم بانوان ایران نیز همانند سال قبل در رسیدن به مدال طلا ناکام بود.

ناکامی بانوان ایران در رسیدن به مدال طلا در بخش انفرادی در شرایطی بود که حمیده عباسعلی مهمترین چهره کاراته ایران طی سال های اخیر، در این مسابقات غایب بود.

اما در پایان مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ در ازبکستان، در بخش کومیته انفرادی مردان، علی مسکینی در ۶۰- و صالح اباذری در وزن ۸۴+ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند اما پوریا اقدسی در ۵۵-، امیرمهدی زاده در ۶۷-، بهمن عسگری در ۷۵- و ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته برابر رقبای خود شکست خوردند و از دور رقابت ها حذف شدند.


در بخش کومیته انفرادی زنان نیز، سارا بهمنیار در ۵۰-، فاطمه سعادتی در ۵۵-، مبینا حیدری در ۶۸- و لیلا برجعلی در وزن ۶۸+ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند و آتوسا گلشادنژاد در وزن ۶۱- کیلوگرم نیز از دور رقابت ها کنار رفت.

البته در این میان نباید از لغو اعزام های متعدد کاراته کاهای ایران به رویدادهای بین المللی به دلایل مختلف غافل ماند؛ موضوعی که کار سرمربیان تیم های ملی برای محک ملی پوشان در رویدادهای خارجی را بر خلاف دیگر کشورها سخت و دشوار کرده است.

در ادامه عملکرد تیم های ملی کاراته بزرگسالان مردان و زنان ایران در دو بخش کومیته تیمی و انفرادی در ۳ دوره گذشته مورد بررسی قرار گرفته است:

سال ۲۰۱۸ - اردن

تیم ملی کاراته مردان ایران در کومیته تیمی با شکست رقبای خود همانند سال پیش بر سکوی نخست آسیا ایستاد. در کومیته انفرادی مردان نیز مجید حسن نیا و صالح اباذری به مدال طلای آسیا رسیدند و علی اصغر آسیابری نیز به مدال نقره دست یافت. مهدی خدابخشی نیز به مدال برنز رسید.

اما در بخش زنان نیز حمیده عباسعلی عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد و شیما آل سعدی نیز به مدال برنز آسیا رسید. ایران در بخش کاتای تیمی بانوان نیز بر سکوی سوم آسیا ایستاد.

سال ۲۰۱۹ - ازبکستان

کاراته ایران در رقابت های آسیایی ۲۰۱۹ که در تاشکند ازبکستان برگزار شد، ایران در کومیته تیمی مردان برای سومین مرتبه متوالی قهرمان آسیا شد و
کومیته زنان ایران نیز در بخش تیمی صاحب مدال طلا شدند.

در کومیته انفرادی مردان، ذبیح الله پورشیب به مدال طلا رسید و بهمن عسگری و سجاد گنج زاده نیز مدال برنز گرفتند.
اما در کومیته انفرادی زنان نیز طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی بر سکوی نخست آسیا ایستادند و رزیتا علیپور به مدال نقره رسید.
در کاتای تیمی نیز تیم های مردان و زنان ایران به ترتیب به عنوان نایب قهرمانی و سومی آسیا رسیدند و فاطمه صادقی در کاتای انفرادی به مدال برنز رسید.

* مسابقات آسیایی سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

سال ۲۰۲۱- قزاقستان

ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی ایران به طلای رقابت های قهرمانی آسیا رسید، علی مسکینی و صالح اباذری به مدال نقره آسیا دست یافتند و پوریا اقدسی و علی اصغر آسیابری نیز صاحب مدال برنز شدند.

تیم کومیته تیمی مردان ایران نیز در دیدار نهایی با نتیجه ۳ بر یک مغلوب قزاقستان شد و به مدال نقره آسیا رسید. در این دیدار سجاد گنج‌زاده، ذبیح الله پورشیب و کیوان بابان نتیجه را مقابل حریفان قزاق واگذار کردند.

اما تیم بانوان ایران در این رقابت ها در حالیکه مسعود رهنما را به عنوان مدیر فنی در اختیار داشت و فرخناز ارباب نیز هدایت تیم را بر عهده گرفته بود بر خلاف تیم مردان، در رسیدن به مدال طلا ناکام ماند.

در پایان این مسابقات، مبینا حیدری به مدال نقره رسید و طراوت خاکسار در ۵۵-، رزیتا علیپور در ۶۱- و لیلا برجعلی در وزن ۶۸+ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند اما سارا بهمنیار در وزن ۵۰- کیلوگرم از دور رقابت ها کنار رفت. کومیته تیمی زنان ایران نیز از رسیدن به مدال بازماند.

*سال ۱۹۹۹ بهترین نتیجه کاراته مردان ایران در آسیا

اما نگاهی به نتایج تیم ملی کاراته مردان ایران در ادوار رقابت های قهرمانی آسیا نشان می دهد کسب ۶ مدال طلا در مسابقات آسیایی ۱۹۹۹ سنگاپور، ۵ مدال طلای ۲۰۰۹ چین و ۴ مدال طلای مسابقات آسیایی ۲۰۱۳، بهترین نتایج کاراته مردان ایران در بخش کومیته انفرادی در قاره آسیا محسوب می شود.

* ۲ طلا بهترین عملکرد کاراته بانوان ایران در آسیا

۲طلای حمیده عباسعلی و نسرین دوستی و ۲ نقره فاطمه چالاکی و پگاه زنگنه در آسیایی ۲۰۱۲ ازبکستان و ۲ طلای طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی و یک نقره رزیتا علیپور در مسابقات آسیایی ۲۰۱۹، بهترین نتایج تیم ملی کاراته بانوان در بخش کومیته انفرادی محسوب می شود.

حمیده عباسعلی با کسب ۵ مدال طلای آسیا در کومیته انفرادی، پرافتخارترین ورزشکار تیم بانوان در این مسابقات است.

۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 37088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha