حال و روز هما؛ ۷۰ درصد هواپیماها زمین‌گیر و ۸ همت زیان انباشه‌شده + نمودار

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تا پایان سال گذشته تعداد ۵۵ هواپیما را به عنوان دارایی‌هایش به ثبت رسانده که از این تعداد ۳۹ هواپیما به ارزش ۹.۳ همت زمین‌گیر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بر اساس اطلاعاتِ صورت مالی سال ۱۴۰۲ منتشر شده در سامانه کدال، شرکت هواپیمایی ملی ایران به دلیل هزینه‌های مالی و تسعیر تسهیلات اخذ شده ارزی بابت خرید هواپیماهای برجامی و افزایش شدید نرخ ارز در سال گذشته باز هم زیان‌ده ظاهر شده است.

شرکت هواپیمایی ملی ایران در سال ۱۳۴۰ با انحلال شرکت هواپیمایی ایران و با انتقال دارایی‌های آن شرکت با سرمایه اولیه ۵۰ میلیون تومان به وجود آمد. نام این شرکت در سال ۱۳۶۰ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا کرد.

سرمایه این شرکت قریب به دو هزار و ۵۱ میلیارد تومان است که صد درصد آن به دولت تعلق دارد؛ این شرکت از سال ۱۳۸۸ تاکنون بارها در لیست شرکت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته و بارها از این لیست خارج شده است. اما در نهایت با تصویب هیات وزیران و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این شرکت در سال گذشته بازهم در فهرست شرکت‌های قابل‌ واگذاری از طریق بورس اوراق بهادار قرار گرفته است.

فعالیت اصلی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حمل‌ونقل هوایی مسافر و بار و محمولات پستی در داخل و خارج از کشور و همچنین انجام امور مربوط به هواپیمایی بازرگانی و بهره‌برداری هوایی و انجام هرگونه عملیات بازرگانی مربوط به حمل‌ونقل هوایی (مثل خرید و فروش، اجاره و استیجار هواپیما و موتور آن، ایجاد تاسیسات لازم برای ساختن هواپیما و تعمیر و نگهداری آن) است.

افزایش زیان‌دهی شرکت هواپیمایی دولت

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته از محل حمل بار و مسافر و همچنین ارایه خدمات معادل ۶.۴ همت درآمد کسب کرده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۷ درصد افزایش داشته است.

این شرکت در سال ۱۴۰۱حدود ۸۵۰ هزار مسافر را از طریق پرواز داخلی و قریب به ۳۹۰ مسافر را از طریق پرواز خارجی جابه‌جا کرده و از این محل حدود ۳.۵ همت درآمد کسب کرده است.

در سال گذشته همچنین قریب به ۴۰ هزار مسافر از طریق خطوط هوایی این شرکت عازم حج شده و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از این محل ۲۸۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گزارش صورت مالی خود عنوان کرده که رفع محدودیت‌های کرونایی، فعال‌سازی برخی هواپیماهای زمین‌گیر و همچنین افزایش نرخ ارز اثر چشمگیری بر درآمدهای این شرکت داشته، به طوری که بخش درآمد خارجی حدود ۷۸ درصد افزایش داشته است.

photo_2023-11-19_22-10-07

درآمد عملیاتی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال گذشته برابر با ۶.۴ همت بوده است. این در حالی است که بهای تمام شده درآمد عملیاتی در این مقطع معادل با ۴.۷ همت بوده که در ردیف هزینه‌ها به شمار می‌رود. این رقم در مقایسه با سال گذشته رشدی ۵۴ درصدی داشته است.

این شرکت در نهایت در سال گذشته زیان خالص ۴۶۹ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که همین امر موجب شده زیان انباشته شرکت هواپیمایی ملی ایران از ۷.۶ همت در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ همت در سال ۱۴۰۱ برسد.

زیان افزایش نرخ دلار به جان شرکت هما

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال گذشته ۱.۳ همت را صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان خود کرده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی داشته است.

تعداد کارکنان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (رسمی، قراردادی و شرکت‌های خدماتی) در سال گذشته برابر با هشت هزار و ۶۹۳ نفر بوده است. بنابراین می‌توان هر کدام از کارکنان این شرکت در سال گذشته به طور میانگین ۱۵۴ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند.

این شرکت دولتی همچنین در سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان هزینه صرف سوخت هواپیما کرده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲ درصد رشد داشته است. همچنین هزینه‌های مربوط به کارکنان پرواز رشد ۴۴۷ درصدی و هزینه کترینگ داخل هواپیما نیز افزایش ۱۹۰ درصدی داشته است.

این شرکت در صورت مالی خود علت افزایش هزینه سوخت، کترینگ و غیره را افزایش حجم عملیات، ارایه غذا به مسافران پس از رفع محدودیت‌های کرونا، افزایش تعداد مسافران، افزایش سطح عمومی قیمت‌هاو افزایش نرخ ارز عنوان کرده است.

تسعیر یا تسویه دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیر مرتبط این شرکت (مربوط به تسهیلات دریافتی و وجوه نقد) در سال گذشته موجب زیان ۴۰۸ میلیارد تومانی شده است. باتوجه به تسعیر تسهیلات مالی ارزی دریافت شده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از بانک‌های پارسیان و صنعت و معدن به بهای تمام شده هواپیماهای خریداری شده از محل آن تسهیلات در سال مورد گزارش، حدود ۸.۵ همت به افزایش مبلغ هواپیما منظور شده است.

هواپیماهای زمین‌گیر شرکت هما

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی مبلغ ۲۶.۸ همت دارایی‌ ثابت مشهود را در صورت مالی خود به ثبت رسانده که قریب به ۸۸ درصد آن (معادل ۲۳.۵ همت) مربوط به ارزش هواپیماها آن است.

ارزش هواپیماهای این شرکت به عنوان دارایی‌های آن از محل تسعیر ارز در سال گذشته حدود ۸.۵ همت افزایش یافت.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تا پایان سال گذشته تعداد ۵۵ هواپیما به ثبت رسانده که از این تعداد ۳۹ هواپیما به ارزش ۹.۳ همت جزو هواپیماهای زمین‌گیر شرکت است.

علت اصلی زمین‌گیر شدن هواپیماهای مورد اشاره ناشی از تحریم‌های امریکا، کمبود شدید نقدینگی و همچنین عدم امکان فراهم کردن به‌موقع و سریع قطعات و الزامات اورهال است.

همچنین این شرکت ۱۹ فروند هواپیمای از رده خارج دارد.

photo_2023-11-19_22-10-14حال و روز هما؛ ۷۰ درصد هواپیماها زمین‌گیر و ۸ همت زیان انباشه‌شده + نمودار

تهاتر هواپیما با وام در شرکت دولتی

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سال گذشته ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه (سود پرداختی) بابت تسهیلات دریافتی از بانک‌های صنعت معدن (۱۹.۲ میلیارد تومان)، آینده (۲۸.۷ میلیارد تومان)، ملت (۲۱۹ میلیون تومان)، تجارت (۶۰.۸ میلیارد تومان) و ملی (۳ میلیارد تومان) پرداخت کرده است.

مانده تسهیلات دریافتی این شرکت از بانک‌های نام برده در پایان سال گذشته به ۲۴.۴ همت رسیده که ۹۹ درصد آن مربوط به تسهیلات ارزی است. ۱۸.۷ همت از این تسهیلات باید در سال جاری پرداخت شود که قابل تامل است.

بر اساس این گزارش ۲۲ فروند از هواپیماهای خریداری شده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به بهای ۲۰.۵ همت در قبال تسهیلات مالی دریافتی در رهن بانک‌ها است.

۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 49899
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha