گزارش روزنامه دولت از اتفاقات ۲۴ آبان در بازار تهران

به‌رغم فراخوان‌های گسترده رسانه‌های معاند، روز گذشته تمام صنوف باز بودند،‌اما به گفته خبرنگاران میدانی روزنامه ایران در بازارهای مختلف کشور،‌فقط تعداد محدودی از مغازه‌ها آن هم به خاطر تهدید برخی اوباش مجبور به تعطیلی چند ساعته مغازه‌هایشان شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایران روز گذشته، واحدهای صنفی تعطیل نکردند. آنها با این اقدام به رسانه‌های معاند و کشورهای متخاصم ثابت کردند که بازاریان، تحت تأثیر صحبت‌های تحریک‌آمیز آنها علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌گیرد. از ابتدای هفته جاری فراخوان‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌های معاند بازنشر شد که در آن از واحدهای صنفی، کسبه و بازاریان خواسته شده بود که سه روز ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان ماه را تعطیل کنند و به نشانه اعتراض به اغتشاشگران بپیوندند. اما با وجود فشارهای مختلف و تهدیدهای لفظی، واحدهای صنفی تعطیل نکردند و به کار خود ادامه دادند. ولی در حوالی ظهر روز گذشته به جهت تهدیدهایی چون آتش زدن مغازه، برخی از فروشندگان در برخی از مناطق آن هم به صورت محدود برای حفظ جان و مال خود مجبور شدند چند ساعت تعطیل کنند. بر اساس گفت‌وگوهایی که روزنامه ایران با رؤسای اتحادیه‌ها و بازاریان داشت قرار نیست طی روزهای آتی هیچ صنفی واحد خود را به خاطر فراخوان‌هایی که رسانه‌های معاند منتشر می‌کنند، تعطیل کند. از همین رو باید عنوان کرد که پروژه صدمه اقتصادی به کسب و کار مردم با شکست مواجه شد. این در حالی است به اذعان برخی از کسبه، عده‌ای اوباش با هجوم به بازار تهران، برخی از کاسبان را مجبور به تعطیل کردن مغازه‌های خود می‌کردند!
روز گذشته سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به اینکه کشورهای متخاصم اصناف کشور را هدف گرفته‌اند تا به واسطه آنها بتوانند اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار دهند، گفت: اصناف و تولیدکنندگان با وجود همه تحریکات و عملیات رسانه‌ای دشمنان عملکرد خوبی داشته‌اند. اصناف تحت تأثیر جنگ روانی دشمن قرار نگرفته‌اند. خوشبختانه شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود است و همین امر نگرانی‌هایی را برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. اقتصاد محوری‌ترین موضوع اقتصاد کشور است، بررسی شاخص‌های تولید حاکی از روند مطلوب است به‌طوری که در اغلب محصولات افزایش تولید ثبت شده است.
در این میان قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم در گفت‌وگویی کوتاه با «ایران» اظهار داشت: هیچ کدام از واحدهای صنفی و بنکداران به سمت تعطیلی واحد خود نرفتند و با تمام قوا در حال کار و فعالیت هستند.

علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت: صنوف، اغتشاشگران را همراهی نکردند

حدود دو ماه است که برخی از رسانه‌های معاند در حال تشویق و دعوت از واحدهای صنفی، تولیدکنندگان و صنعتگران هستند که به اغتشاشات بپیوندند و با تعطیلی واحدهای خود سیاستگذاران را تحت فشار قرار دهند و در این میان به نتیجه دلخواه برسند. اما طی این مدت واحدهای صنفی، تولیدی، صنعتی و خدماتی هوشمندانه عمل کردند و سمت تعطیلی و یا کاهش تولید نرفتند، این در حالی است که طی چند وقت اخیر شاهد رشد تولید هم بودیم. به گونه‌ای که روز گذشته اعلام شد تولید شرکت‌های بزرگ بورسی که بیش از ۵۰ درصد تولید کشور را دارند، در مهرماه سال جاری در مقایسه با سال قبل ۷.۷ درصد افزایش داشته است؛ رشد این شرکت‌های بورسی در خردادماه سال جاری ۲.۵ درصد، در تیرماه ۵.۸ درصد، در مردادماه ۶.۴ درصد و در شهریورماه نیز ۶.۵ درصد بوده است. آمارهای مذکور حاکی از روند بسیار خوب تولید است؛ قاعدتاً روند مناسب تولید، رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری را نیز به دنبال دارد. این در حالی است که رسانه‌های معاند با فریب افکار عمومی به دنبال آن هستند که بگویند صنعت و اقتصاد ایران به جهت اغتشاشات در حال تضعیف شدن است. طی این دو ماه رسانه‌های غربی تمام فشار خود را وارد کردند که به ایران و اقتصاد ایران ضربه وارد کنند. البته اتفاق‌هایی که این روزها شاهد آن هستیم، موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها از سوی کشورهای متخاصم و بخصوص تحریم کنندگان تجربه شده است. رسانه‌های غربی بشدت دنبال آن هستند که اصناف را به تعطیلی بکشند اما صنوف ما افراد بسیار مذهبی و معتقد هستند و از آنجا که از بدنه مردم هستند هیچ زمان با فراخوان‌ها علیه اقتصاد ایران و رسانه‌های معاند همراه نشدند. اگر در جاهایی هم مجبور به تعطیلی شدند تنها به خاطر ناامنی و در خطر بودن جان و اموال بوده است. آنها برای حفظ جان موقتاً واحد صنفی خود را تعطیل کردند. طی این مدت بارها صنوف مختلف چون پوشاک، طلا و جواهر و... تهدید شدند و از آنها خواسته شد که همکاری کنند اما صنوف ایران بسیار مسئولانه عمل کردند و اجازه ندادند این خواسته دشمن عملیاتی شود. طی دو ماه اخیر هیچ صنفی با اغتشاشگران و خواسته‌های آنها همراه نشده و این امر قابل تقدیر و تشکر است. رسانه‌های معاند و اغتشاشگران با بهانه‌های مختلف، صنوف را تشویق به تعطیلی می‌کنند اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد چرا که صنوف ما می‌دانند که نباید بر اساس خواسته دشمن حرکت کنند. در جمع بندی باید بگویم که تاکنون هیچ همراهی از صنوف ایران با اغتشاشگران صورت نگرفته است.


قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران:«نه» اصناف به تحریم رسانه‌های معاند

همان طور که بارها عنوان کرده‌ام اصناف هیچ گاه در ایفای نقش خود کوتاهی نمی‌کنند و همواره در مسیر درست قرار می‌گیرند. در این روزها که اغتشاشگران و برخی از مردم به تحریک رسانه‌های معاند به خیابان می‌آیند، صنوف کشور تصمیم درست را گرفته‌اند و وارد هیچ کدام از فضاهای سیاسی نشدند و البته تحت تأثیر کشورهای متخاصم هم قرار نگرفتند. تمام واحدهای صنفی طی چند وقت گذشته روال طبیعی خود را داشته‌اند و سعی کردند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند. اصناف در بخش‌های مختلف کشور از اغتشاشات آسیب دیدند، به همین دلیل تمام سعی صنوف بر این است که غائله به وجود آمده را ختم کنند و اجازه ندهند برخی سودجویان از این فضا سوء استفاده کنند. از همین رو همان طور که مردم دیدند، هیچ کدام از واحدهای صنفی طی روز گذشته تعطیل نکردند و تنها واحدهای صنفی مجبور به تعطیلی موقت شدند که اغتشاشگران به دنبال سودجویی بودند. واحدهای صنفی مخالف هر گونه تعطیلی هستند از همین رو در روزهای آتی هم از سوی اصناف هیچ تعطیلی رخ نخواهد داد. تمام واحدهای صنفی برای آنکه کسب و کارشان برقرار باشد و بتوانند به مردم خدمات مطلوب ارائه دهند نیازمند امنیت و آرامش هستند.


اکبر پازوکی رئیس اتحادیه لوازم خانگی:برخی موتورسواران به مغازه‌هایی که باز بودند، ‌فحش می‌دادند!

همان طور که اتاق اصناف ایران و تهران اعلام کرد، هیچ واحد صنفی تعطیل نیست و تمام واحدها مانند روزهای گذشته فعالیت می‌کنند. در صنف لوازم خانگی نیز تمام مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و پاساژها باز و آماده خدمت به مردم هستند. واحدهای صنفی مشکلات خاص خود را دارند و در شرایطی که تا حدودی میزان فروش کاهشی بوده است واحد صنفی هیچ دلیلی ندارد که مغازه خود را تعطیل کند چرا که هر یک روز تعطیلی صدمه مالی زیادی به واحد صنفی وارد می‌کند. از طرفی صنف لوازم خانگی اراذل و اوباش نیستند که واحد خود را تعطیل کنند و به اغتشاشگران بپیوندند. صنف لوازم خانگی و هر صنف دیگری که با مشکل روبه‌رو است می‌داند که چالش‌های خود را باید در درون خود حل کند لذا تمام صنوف با اغتشاش که باعث ناامنی می‌شود به شدت مخالف هستند. روز گذشته، امروز و فردا تمام واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی را مانند گذشته دنبال می‌کنند و هیچ اتفاق جدید و خاصی در این بخش رخ نداده و نخواهد داد. در این میان گزارش بازرسان ما هم نشان می‌دهد که بازار امین حضور که قطب فروش لوازم خانگی است، روال طبیعی خود را دارد و هیچ پاساژی تعطیل نیست.
اگر برخی اوقات مردم شاهد آن هستند که یک یا چند واحد صنفی به سمت تعطیلی می‌روند تنها به خاطر امنیت و حفظ جان است. متأسفانه برخی از اغتشاشگران مغازه داران را تهدید می‌کنند از همین رو واحد صنفی برای جلوگیری از ناامنی واحد خود را موقت تعطیل می‌کند؛ در پاساژها هم چنین فرایندی جاری است. برخی از سودجویان به دنبال آن هستند که برای واحدهای صنفی مشکل و دردسر درست کنند و حتی بعضاً دیده شده که برخی از موتورسواران در حین تردد در خیابان امین حضور به فروشندان فحش می‌دهند و گروهی دیگر هم با ایجاد فضای ناامنی می‌خواهند واحدهای صنفی مجبور به تعطیلی شوند اما با این اوصاف واحدهای صنفی مقتدرانه و هوشمندانه در برابر فرصت‌طلبان ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند که مشکلی ایجاد شود.


علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان:هیچ مغازه‌ای بسته نبود

تمام واحدهای صنفی این حوزه فعال هستند و هیچ تغییری در فرایند کاری خود نداشتند. در روزهای آتی نیز شرایط بدین شکل است و واحدهای صنفی آماده ارائه خدمات هستند. از طرفی اگر واحدهای صنفی مرتبط با درودگران مشکل و مسأله خاصی داشته باشند، با مسئولان در میان می‌گذارند و قطعاً نتیجه درست و مناسب را خواهند گرفت. اغتشاشات و برهم زدن نظم عمومی کشور هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. از طرفی روز گذشته در نشست هم‌اندیشی با اصناف و اتحادیه‌های کشور که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ما تمام مشکلات صنف خود را بیان کردیم و وزیر نیز قول مساعد برای حل چالش‌ها داد. وقتی مشکلات قابل حل است چرا واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی مغازه خود کنند؟ ارتباط ما با اعضای اتحادیه درودگران کاملاً صمیمی و دوستانه است از همین رو اگر موضوعی پیش بیاید، آن را مرتفع خواهیم کرد. لذا دلیلی ندارد که برای بیان خواسته‌ها مغازه‌ها را بست و با اغتشاشگران همراه شد. ما با چنین رویه‌ای مخالف هستیم. بنابراین و حتی با وجود اطلاعیه‌های گذشته و دعوت به تعطیلی واحدهای صنفی مردم شاهد بودند که صنف درودگران به فعالیت خود بسیار پررنگ ادامه داد.

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 35452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha