جنـگ روایتــها؛عملکرد پدافند رسانه ای کشور قابل دفاع نیست/شاهد بسیج یکپارچه رسانه های خارج از کشور هستیم/رسانه های ما فقط هاج و واج نظاره گر بودند

سید مرتضی موسویان گفت: مساله مهمی که رسانه های فارسی زبان به اتکای آن سوار بر موج رسانه ای می شوند اما ما در این سو هاج و واج نظاره گری بیش نیستیم، ارائه روایت اول است. متاسفانه شبکه های معاند فارسی زبان در وقایع اخیر به خوبی موج سواری کم نظیری از خود به نمایش گذاشتند، به طوری که برنامه های روتین خود را کاملا قطع کردند و به صورت مستمر به این بحران سازی دامن می زنند.

گروه منهای اقتصاد پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سید مرتضی موسویان مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص چرایی عملکرد ضعیف رسانه ها در آگاهی رسانی و انجام رسالت واقعی خود در عرصه خبررسانی در بحران های مختلف اجتماعی گفت: قطع به یقین نه در بحران فعلی، در بحران های قبلی شاهد عملکرد مطلوب و قابل دفاع پدافند رسانه ای، رسانه های کشور نبودیم، موضوعی که نشان دهنده قدرت عمل ضعیف و عدم قدرت فکری برای برداشت های درست از بحران و ورود به موقع برای ایفای نقش رسانه ای است.

وی در این باره افزود: در برابر رسانه های منفعل ایران، شاهد بسیج یک پارچه رسانه های خارج از کشور برای تشدید بحران در ایران هستیم. کلیپ ها و فیلم هایی که از تلویزیون های فارسی زبان نمایش داده می شود با نهایت هوشمندی انتخاب شده، ضمن اینکه کلیپ ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند ودر رسانه های زیر مجموعه خود پخش می کنند ، لذا در خصوص آفند همکاری تنگاتنگی دارند.

سید مرتضی موسویان مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه در این خصوص خاطر نشان کرد: عملکرد رسانه های فارسی زبان و معاند به خوبی نشان می دهد آنها به پشتوانه مدیریتی که از اتاق فکر وجود دارد اخبار را طبقه بندی و بر ذهن و روان مخاطب تاثیر می گذارند، به طوری که در اتاق فکر یک دست شده و مشکلات بین خود را کنار می گذارند تا هدف اصلی خود یعنی براندازی را دنبال کنند.

استاد ارتباطات و رسانه توضیح داد: مساله مهمی که رسانه های فارسی زبان به اتکای آن سوار بر موج رسانه ای می شوند اما ما در این سو هاج و واج نظاره گری بیش نیستیم، ارائه روایت اول است. اگر رسانه ملی و رسانه های دیگر از جمله مطبوعات وخبرگزاری ها اولین راویان خبر باشند و جزییات را با شفافیت دنبال کنند، خبر منعکس شده از سوی رسانه های داخلی، کار خود را کرده و بر مخاطب تاثیر گذاشته است لذا دست شبکه های معاند رسانه ای خالی می ماند و نمی توانند روی موضوع مورد نظر به خوبی مانور دهند و استراتژی جدیدی را سوار کنند.

سید مرتضی موسویان مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه شبکه های معاند فارسی زبان در وقایع اخیر به خوبی موج سواری کم نظیری از خود به نمایش گذاشتند، به طوری که برنامه های روتین خود را کاملا قطع کردند و به صورت مستمر به این بحران سازی دامن می زنند. این رسانه ها در این زمینه به قدری پر مطلب وارد عمل شده اند که مخالفان نظام در آن سوی مرزها باور کردند که ظرف مدت کمی درایران خواهند بود.

وی در ادامه توضیح داد: این سوی میدان، رسانه های داخلی به جز رسانه ملی سکوت اختیار کردند در حالی که بحران سازی یک ماه اخیر رسانه های دشمن، دنباله و تکمیل کننده پازل و طرح قدیمی است که خانم رایس وزیر خارجه سابق آمریکا علنا اعلام کرد در این زمینه محرمانه ای وجود ندارد که تجزیه ایران مورد نظر ماست. واقعیتی که رسانه های ما از توجه به آن غفلت کردند در حالی که انتظار می رفت با طرح درست اهداف دشمن در موضوع تجزیه و براندازی ، زمینه های وحدت مردم را رقم بزنند. رسانه های داخلی باید بدانند اگر ایرانی وجود نداشته باشد آنها نیز وجود نخواهند داشت.

استاد رسانه وارتباطات در خصوص اهمیت رسیدگی به مطالبات مردم و نقش اعتراض آفرینی چالش های اقتصادی خطاب به دولتمردان و مسوولین حاکمیتی نیز گفت: اقتصاد ایران در سخت ترین شرایط خود قرار دارد و بار این همه سختی را با کاهش قدرت خرید جامعه به دهک های متوسط و ضعیف جامعه تحمیل کرده است. قطع به یقین مسوولین در هر سطح و رده ای در این مورد مهم باید پاسخگوی مردم باشند. هر چند مجلس در خصوص استیضاح وزیر صمت حرکتی صورت داد اما کافی نیست، این حرکت ها معیشت خراب مردم که اعتراض آفرین است را بهبود نمی دهد، بلکه از دولت تا سایر نهادها و مسوولین باید فکر عاجلی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور کنند.

سید مرتضی موسویان مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه در این باره تصریح کرد: اینکه قیمت ها به قدری بالا باشد که زندگی معمول مردم اداره نشود مساله بزرگی است البته امید دارم این وضعیت به سمت بهبود برود و انتظار صبوری دارم از مردم، و توجه دولت به راهنمایی کارشناسان اقتصادی که با حذف ارز ترجیحی مخالف بودند. نخبگانی که می دانستند در صورت حذف ارز ترجیحی تورم افزایش می یابد و بحران های کنونی را پیش بینی کرده بودند.

موسویان افزود: بدیهی است حاکمیت و دولت باید در خصوص تاب آوری مردم فکری اساسی کند تا به وضعیت ثبات و قابل قبولی برسیم و برای افزایش قدرت خرید مردم باید تدابیر عملی اندیشیده شود. ضمن اینکه دولت برای به مردم برای اعتراض به تصمیم گیری ها و سیاست های دولت در خصوص دستمزدها و ... با توجه به قانون اساسی و قوانین موجود اجازه برگزاری کمپین هایی بدهد که مطالبات مردم از آنجا به صورت واقعی و عقلانی شنیده شود، کمپین هایی که جایی برای ورود افراد نفوذی که هدفی جز براندازی را دنبال نمی کنند، نداشته باشد، درغیر این صورت نمی توان به آرامش واقعی فضای ملتهب جامعه امیدوار بود.

۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 34873

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha