غفلت از ظرفیتهای مرزنشینان در دور زدن تحریم ها/مساله وزارت خارجه ما اصلا اقتصاد نیست!

مالکی :در شرایط تحریمی همه ی کشور باید برای افزایش داد و ستد و تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه بسیج شوند، این موضوع راباید از مناطق مرزی واز طریق ظرفیتهای مرز نشینان دنبال کنیم تا از این طریق هر چه بیشتر بتوانیم در دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور کمک کنیم.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در وضعیت تحریمی کنونی که امکان تجارت با همه ی دنیا به روی ما به صورت آزاد و دلبخواه وجود ندارد، درامدهای ارزی کشور با سختی به دست ما می رسد و زمان بر و مسیرهای طولانی و کشمکش های سیاسی را می طلبد برخی از مسوولین بر این موضوع تاکید می کنند که باید بر استفاده از ظرفیت های کشورهای منطقه تمرکز کنیم، مرزنشینان را برای فعالیت های اقتصادی و تجاری با همسایگان آموزش دهیم و با اعزام رایزن های بازرگانی به کشورهای منطقه نیازهای آنها را شناسایی کنیم. رادار اقتصاد در گفت و گو با عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین این موضوع را مورد بررسی قرار داده که آیا اعزام رایزن بازرگانی برای تجارت و اقتصاد ایران در حال حاضر سودمند خواهد بود؟ نظرات متفاوت دو کارشناس درادامه آمده است.

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت فعال سازی رایزنان بازرگانی در کشورهای منطقه گفت: رایزن بازرگانی ابزار مهم دیپلماسی هر کشوری در حوزه تجارت و اقتصاد به شمار می رود، اولویتی که نباید دست کم گرفت و از ظرفیت های آن برای رایزنی های تجاری در کشورهای همسایه و منطقه باید نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

وی دراین باره توضیح داد: در حال حاضر تمرکز ما بر کشورهای همسایه و منطقه است چرا که ممکن است وجود رایزن بازرگانی در همه ی کشورها لازم نباشد. اما درباره کشورهای همسایه و منطقه این مساله کاملا به نفع ما تمام می شود و عواید اقتصادی و ارز آوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

مالکی در ادامه تصریح نمود: در شرایط تحریمی همه ی کشور باید برای افزایش داد و ستد و تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه بسیج شوند، این موضوع راباید از مناطق مرزی واز طریق ظرفیتهای مرز نشینان دنبال کنیم تا از این طریق هر چه بیشتر بتوانیم در دور زدن تحریم ها به اقتصاد کشور کمک کنیم.

فدا حسین مالکی در خصوص فعالیت های صورت گرفته با وزارت خارجه تصریح نمود: درخصوص فعال سازی و اعزام رایزن های بازرگانی با آقای دکتر ظریف جلساتی داشتیم و به نتایج قابل قبولی رسیدیم. انتظار می رود هر چه زودتر با همراهی و مساعدت وزارت صمت و وزرات خارجه رایزنان بازرگانی توانا تعیین  و هر چه سریع تر به کشورهای همسایه برای شناسایی نیازهای آنها و اعلام آن به کشور اعزام شوند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: هر چند که آخرین ماه های عمر دولت آقای روحانی را پشت سر می گذاریم و این دولت زمانی برای انجام  این کار ندارد اما از هر زمانی که اقدام کنیم باز هم یک گام جلوتر هستیم.

فدا حسین مالکی در ادامه بیان داشت: خوشبختانه در  اغلب کشورهای همسایه  دفاتر و مجوزهای لازم برای اعزام رایزن های بازرگانی وجود دارد و دراین باره با مشکل جدی رو به رو نیستیم، یعنی قرار نیست تجارت با کشورهای همسایه را از صفر شروع کنیم و نیاز چندانی به اخذ موافقت دولت هدف نداریم، فقط رایزنان بازرگانی باید هر چه سریع تر مشخص شوند ، ماموریت به  آنها ابلاغ شود تا به کشورهای هدف اعزام شوند. اگر این روال به سرعت دنبال شود در پانزده کشور همسایه می توانیم بازارهای خوبی برای محصولات خود بیابیم.

فدا حسین مالکی دراین باره توضیح داد: محصولات غیر نفتی ما می تواند بازارهای خوبی در کشورهای منطقه پیدا کند و بسیاری از کالاهای واحدهای صنعتی و تولیدی ما در بازارهای منطقه به فروش برسد. قطعا اگر مرز نشینان ما دراین حوزه فعال حاضر شوند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی آنها کاهش می یابد و کمک معیشتی و اقتصادی شایان توجهی به مرز نشینان برای رفع مشکلات آنها صورت می گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به این سوال که پول های حاصل از صادرات را چگونه وارد می کنیم گفت: به هر حال ما سالهاست تحت تحریم آمریکا قرار داریم از روش های مختلف پول حاصل از صادرات کالا را بر می گردانیم یا کالا به کالا مبادلاتی را ترتیب می دهیم.

اما مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران مخالف تاثیر گذاری اقتصادی رایزن بازرگانی در شرایط فعلی کشور است وی در گفت و گو با خبرنگار رادار اقتصاد دراین باره به ما گفت: در شرایط تحریمی و فشارهای آمریکا مثلا در هر کشوری اعم از همسایه یا فرامنطقه رایزن بازرگانی داشته باشیم به لحاظ اقتصادی شاهد تغییرات خاصی در روند تجاری خود با دنیا نخواهیم بود.

وی دراین زمینه توضیح داد: درست است که الان شاید دو سه رایزن بازرگانی در دو سه کشور داشته باشیم اما ما قبلا بیست رایزن بازرگانی در بیست کشور دنیا را هم تجربه کرده ایم، بنابراین خیلی تفاوت نمی کند که در این شرایط رایزن بازرگانی داشته باشیم یا خیر، یا اینکه وزارت خارجه در این باره یک کارمند داشته باشد یا ده کارمند.

 حریری خاطر نشان کرد: مساله سیاست خارجی ما اقتصاد نیست، سیاست خارجی است. تا زمانی که اولویت سیاست باشد و اقتصاد اولویت بعدی باشد و کشورهای منطقه با ما سر سازگاری نداشته باشند و در تخاصم با ما باشند داشتن یک رایزن و ده رایزن بازرگانی برای ما عملا فرقی نمی کند به این خاطر که سیاست خارجی ما در خدمت اقتصاد نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: زمانی اعزام رایزن بازرگانی به کشورهای همسایه خوب است و آورده دارد که سیاست خارجی کشوردر راستای تعامل بهتر با همسایگان و مبتنی بر مسائل اقتصادی باشد نه سیاسی. لذا تا زمانی که مسائل با کشورهای همسایه سیاسی دنبال می شود نه اقتصادی اعزام یا عدم اعزام رایزن بازرگاین به غیر از اینکه هزینه ای به کشور تحمیل می کند فایده آنچنانی به دنبال ندارد.

مجید رضا حریری خاطر نشان کرد: اگر به دنبال شناسایی نیازهای کشورهای منطقه هستیم اگر این مساله را واقعا دنبال کنیم با استفاده از همین اینترنت و فضای مجازی هم می توانیم با علاقمندی ها و نیازهای مردم در جای جای دنیا آشنا شویم. قطع مسلم رایزن بازرگانی داشتن در همه ی دنیا جواب نمی دهد که بخواهیم به عنوان یک الگوی خاص از آن بهره برداری و دنباله روی کنیم .

حریری در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اعزام رایزن بازرگانی کار دولت و وزارت صمت و بازرگانی نیست این حرف غلطی است، این کارخود فعالان  اقتصادی است دولت باید زمینه کار را برای آنها فراهم کند. برای سهولت هر چه بیشتر اتاق های بازرگانی باید دفاتر تجاری در کشورهای مختلف داشته باشند تا فعالین اقتصادی با حضور در آنجا به کارهای خود بپردازند.

حریری در پایان تاکید کرد: وظیفه وزارت خارجه تعیین تکلیف است که اولویت ما در روابط با کشورها امنیتی، سیاسی یا نظامی یا اقتصادی است. هنگامی که وزارت خارجه این موضوع را کاملا شفاف کرد از آن زمان می توان گفت حضور رایزن بازرگانی در هر کشوری چقدر به صادرات غیر نفتی ما کمک می کند، بنابراین تعیین رایزن بازرگانی وظیفه وزارت خارجه نیست که از این وزارتخانه چنین توقعی داشته باشیم.

۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 3183

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha