صدور بخشنامه های متعدد، مانع حمایت از تولید و صادرات است/ عدم شناخت کافی از معضلات اقتصادی و تجاری باعث صدور دستورالعملها و بخشنامه های موقت شده است

استاد دانشگاه گفت:عدم اشراف به فعالیتهای اقتصادی و تجاری و همچنین عدم استفاده حداکثری از مشاوره های متخصصان و کارشناسان باعث شده است که به علت عدم شناخت کافی از معضلات اقتصادی و تجاری ، نسبت به ارائه راهکارهای مقطعی و موردی در قالب دستورالعملها و بخشنامه های موقت و غیر جامع و مانع اقدام گردد.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛دکتر احسان قمری استاد دانشگاه و کارشناس برجسته اقتصاد بین الملل در یادداشت اختصاصی برای رادار اقتصاد نوشت:مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و مسوولان اقتصادی و صنعتی کشور ، نکات و رهنمودهای ارزشمندی بیان کردند که لازم است به عنوان نقشه راه مسوولین و فعالان اقتصادی مد نظر قرار گیرد. یکی از مواردی که در سخنان ایشان  به صورت برجسته نمود پیدا می کند مشکل صدور بخشنامه های متعدد در حوزه فعالیتهای اقتصادی است که در نهایت موجبات سردرگرمی فعالان اقتصادی را فراهم می کند. این مشکل در کنار عدم اطلاع رسانی شفاف و به موقع از این تصمیمات ، معضلات فراوانی فراروی تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایجاد می کند. شاید برخی این پاسخ را ارائه کنند که متغیرهای اثرگذار بر اقتصاد به قدری تنوع دارد که لازم است برای هر اقدامی ، بخشنامه و دسورالعملی صادر شود تا در نهایت از امضاهای طلایی و رانت جلوگیری شود.

در پاسخ به این مساله باید اعلام کرد عدم اشراف به فعالیتهای اقتصادی و تجاری و همچنین  عدم استفاده حداکثری از مشاوره های متخصصان و کارشناسان باعث شده است که به علت عدم شناخت کافی از معضلات اقتصادی و تجاری ، نسبت به ارائه راهکارهای مقطعی و موردی در قالب دستورالعملها و بخشنامه های موقت و غیر جامع و مانع اقدام گردد. به عنوان مثال از سال ۱۳۹۷ تا کنون و علیرغم صدور بخشنامه و دستورالعملهای متعدد در حوزه تجارت خارجی و علی الخصوص ایفای تعهدات ارزی و همچنین مقررات صادرات و واردات ، تجار و بازرگانانی وجود دارند که ضمن عدم اطلاع از این بخشنامه ها ( که بعضا در تضاد و تنافی با یکدیگر است ) نقدهایی هم به ساختار بخشنامه ها و دستورالعملها داشته و اعلام می کنند چرا در فضای خلا و بدون استفاده از نظرات کارشناسان بخش خصوصی و دولتی در خصوص موارد مبتلابه تجار و بازرگانان تصمیم گیری می کنند .

بنابراین در صورتیکه در وهله اول نسبت به شناخت و تبیین مشکلات و نیازهای فعالان اقتصادی اقدام و ضمن رصد همه موارد، با فعالیت کارشناسی و علمی ، راهکارهای عام و کلان را استخراج نموده و در نهایت دستورالعمل و مقرره ای جامع و مانع  طراحی گردد، دلگرمی فعالان اقتصادی را فراهم نموده و همچنین از تعدد دستورالعملها و بخشنامه های متعدد هم اجتناب خواهد شد؛ ضمن آنکه در این صورت ، شاهد شفافیت اطلاعات  و کارآمدی بیشتر هم خواهیم بود.

۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 24575

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha