تجارت خارجی  ۹۰ میلیارد دلاری کشور در بوته نقد/ شاهد کاهش صادرات کالاهای نهایی و با ارزش افزوده بالا هستیم!

اگر ارزش هر تن کالای صادراتی معادل ارزش واحد وارداتی و با فرآوری و ارزش افزوده بالاتر بود ،کل ارزش صادرات کشور در یازده ماهه سالجاری می توانست به جای ۴۳میلیارد دلار معادل ۱۴۲ میلیارد دلار باشد. به نظر می رسد استفاده از ظرفیت‌های موجود و توجه به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و حمایت و تشویق این دسته از صادرکنندگان توسط متولیان امر ضرورتی انکارناپذیر بوده و لازم است تمرکز از خام فروشی و صادرات مواد اولیه و کالاهای با ارزش افزوده پایین تغییر جهت دهد .

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛بر اساس آخرین آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران در یازده ماهه منتهی به اول اسفند ماه سالجاری ، حجم تجارت کشور به  وزن ۱۴۹.۴۰۰.۰۰۰تن و به ارزش۹۰میلیارد دلار رسیده است . بر اساس این گزارش میزان صادرات در دوره مذکور معادل ۱۱۲میلیون تن و به ارزش ۴۳میلیارد دلار بوده است . فارغ از رشد ۱۰درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذکر چند نکته ضروریست.
 با بررسی آمار ده ماهه و یازده ماهه اعلامی گمرک مشخص میشود که در بهمن ماه سالجاری ۳.۷۷۷.۰۰۰ تن  کالا به ارزش ۵.۱۰۴.۰۰۰.۰۰۰ دلار وارد کشور شده و ۱۲.۶۵۸.۰۰۰ تن کالا به ارزش ۴.۸۴۴.۰۰۰.۰۰۰ به کشورهای دیگر صادر شده است . این در حالیست که در دیماه سالجاری سه میلیون و نود و دو هزار تن کالا به ارزش ۴میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار به کشور وارد و ۸میلیون و ۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ششصد و بیست و دو میلیون دلار صادر شده است . لذا صادرات کشور در بهمن ماه نسبت به دیماه از نظر وزنی ۵۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۳درصد رشد را نشان می دهد . همچنین واردات در بهمن ماه سالجاری نسبت به دیماه ۱۴۰۰، از نظر وزنی رشد ۲۲درصدی و از نظر ارزشی   رشد ۱۳ درصدی رشد داشته است . همچنین ارزش هر تن کالای وارداتی  در دیماه ۱۴۶۵ دلار و در بهمن ماه برابر با۱۳۵۱دلار بوده است که بیانگر کاهش ۸درصدی در ارزش هر تن کالای وارداتی بوده است . از سوی دیگر ارزش هر تن کالای صادراتی  در دیماه سالجاری ۴۴۸دلار بوده که این میزان در بهمن ماه به ۳۸۳ دلار کاهش یافته است به عبارت دیگر شاهد کاهش ۱۵درصدی در ارزش هر تن کالای صادراتی در بهمن ماه سال ۱۴۰۰نسبت به دیماه بوده ایم. هر چند در ارزش هر تن کالای وارداتی ،کاهش را تجربه کرده ایم که بیانگر حرکت کشور از سمت و سوی واردات کالاهای مصرفی به سمت مواد اولیه و  کالاهای واسطه ای است ولی در سمت صادرات ، کاهش ۱۵ درصدی ارزش هر تن کالای صادراتی به معنای کاهش صادرات کالاهای نهایی و با ارزش افزوده بالا هستیم که لازم است در این خصوص امعان نظر بیشتری صورت پذیرد .
از سوی دیگر ارزش هر تن کالای صادراتی در یازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۹۹برابر با ۳۰۳ دلار بوده که این عدد در سال ۱۴۰۰به ۳۸۶ دلار افزایش یافته است . همچنین ارزش هر تن کالای وارداتی از ۱۱۱۳دلار در سال ۹۹به  ۱۲۶۵ دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده که بیانگر افزایش روند واردات کالاهای نهایی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است .
نکته پایانی اینکه اگر ارزش هر تن کالای صادراتی معادل ارزش واحد وارداتی و با فرآوری و ارزش افزوده بالاتر بود ،کل ارزش صادرات کشور در یازده ماهه سالجاری می توانست به جای ۴۳میلیارد دلار  معادل ۱۴۲  میلیارد دلار باشد.
در پایان به نظر می رسد استفاده از ظرفیت‌های موجود و توجه به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر و حمایت و تشویق این دسته از صادرکنندگان توسط متولیان امر ضرورتی انکارناپذیر بوده و لازم است  تمرکز از خام فروشی و صادرات مواد اولیه و کالاهای با ارزش افزوده پایین  تغییر جهت دهد .

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 25599

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha