جزئیات جدید درمورد مرحله دوم افزایش دامنه نوسان 

در ۲۹ فروردین ماه سال جاری بود که سرانجام دامنه نوسان بازتر و به مثبت و منفی ۶ درصد افزایش یافت. طبق مصاحبه‌های انجام شده قرار بود این افزایش دامنه نوسان هر فصل انجام شود و هنوز در فصل تابستان این اتفاق رخ نداده است. آیا افزایش دامنه نوسان نزدیک است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از نبض بورس؛  دامنه نوسان، حدود قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد و قیمت تنها می‌تواند در این محدوده حرکت کند. در واقع این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهم است.

تاریخچه تغییرات دامنه نوسان

در سال ۱۳۸۷ بود که بازار سرمایه در رکود چشمگیری فرو رفت و بر روی بسیاری از نمادها در مدت زمان معاملاتی، معامله‌ای صورت نمی‌گرفت. مسئولان برای خروج از این وضعیت در همان سال تصمیم گرفتند که دامنه نوسان را از ۲ درصد به ۳ درصد افزایش دهند.  

در طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۴ نهایتا دامنه نوسان به ۵ درصد افزایش یافت.

در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ بود که شورای عالی بورس به منظور به تعادل کشاندن بازار سرمایه تصمیم گرفت تا دامنه نوسان نامتقارن را اجرایی کند و دامنه نوسان برای نمادها را از مثبت و منفی ۵ به مثبت ۶ و منفی ۲ تغییر پیدا کرد.  

در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که بعد از گذشت سه ماه دوباره دامنه نوسان به حالت متقارن درآمد و دوباره به مثبت و منفی ۵ رسید.  

با تکیه مجید عشقی بر صندلی هدایت بازار سرمایه زمزمه‌های بازتر شدن دامنه نوسان بیشتر شد و وی اعلام کرد که دامنه نوسان محدود از مصادیق قیمت گذاری دستوری است. به همین منظور جلسات زیادی برای بازتر شدن دامنه نوسان برگزار شد و در نهایت دامنه نوسان از ۲۹ فروردین ماه سال جاری دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول (تابلو اصلی و فرعی)  بورس تهران مثبت و منفی ۶ شد.

آیا افزایش دامنه نوسان نزدیک است؟

محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار طی مصاحبه‌ای در ۱۴ فروردین ماه سال جاری از تغییر دامنه نوسان بورس تا سقف ١٠ درصد خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است دامنه نوسان در سال ۱۴۰۱ به صورت فصلی و به صورت یک درصدی اضافه شود؛ بنابراین در فصل تابستان و تا اینجای کار هنوز افزایش دامنه نوسان اعمال نشده است، اما به نظر می‌رسد اجرای این تصمیم نزدیک است چرا که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در ۲۲ تیرماه سال جاری و در همایش شرکت‌های دانش بنیان و بازار سرمایه گفت: در مورد افزایش دامنه نوسان و اینکه  طبق برنامه‌ای که از قبل اعلام شده بود عمل می‌شود. یعنی این افزایش به تدریج صورت خواهد گرفت و مرحله دوم آن به زودی اعلام می‌شود.

۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 30909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha